دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

آشنایی با علائم نشست ساختمان و جلوگیری از آن

آشنایی با علائم نشست ساختمان و جلوگیری از آن

نشانه  نشست ساختمان

برخی از علائم که می تواند نشانه  نشست ساختمان باشد:

  1. بررسی میخ در دیوار

  2. بررسی کف

  3. بررسی زیرزمین

  4. بررسی دیوارهای آجری / بلوکی

  5. بازدید از درها و پنجره ها

  6. بررسی زمین و خاک اطراف خانه

1. بررسی میخ در دیوار

آیا تاکنون میخی را روی دیوار دیده اید که دور آن دایره ای ترک خورده باشد؟ نمایان شدن سر میخ یا ترک خوردگی رنگ سر میخ از اولین علائم نشست ساختمان هستند.

2. بررسی کف

آیا تاکنون متوجه فاصله ای بین دیوار و کف شده اید؟ فواصل کف، فواصل دیوارها و فاصله های بین کف و دیوار هم از علائم نشست ساختمان محسوب می شوند. بعضی مواقع، شکم دادگی کف به دلیل نصب یا اجرای ستون های تکیه گاهی یا شکم دادن تیرهای کف اتفاق می افتد. این موارد نیز از علائم نشست ساختمان هستند.

3. بررسی زیرزمین

ترک های افقی و عمودی دیوارهای زیر زمین، نشان دهنده اشکال در فونداسیون هستند. این اتفاق زمانی می افتد که آب به درون زمین نفوذ می کند و در نتیجه آن دیوار زیر زمین به سمت جلو هل داده می شود. کج شدن و خم شدن دیوار زیر زمین نشان دهنده نشست ساختمان است. برخی مواقع اگر دیوار فونداسیون از بلوک بتنی ساخته شده باشد، ترک خوردگی در طول درزها رخ می دهد که از نشانه های وجود اشکال در فونداسیون است.

4. بررسی دیوارهای آجری / بلوکی

ترک های مورب در دیوارهای آجری از یک گوشه شروع می شوند و در امتداد پنجره ادامه پیدا می کنند. این پدیده به طور کلی مشکل فونداسیون و یکی از علائم نشست ساختمان را نشان می دهد. این ترک ها در قسمت بالا نسبت به پایین پهن تر هستند.

  • ترک های افقی مشاهده شده در دیوارهای آجری، زمانی که خاک، فونداسیون را به بالا هل می دهد و دیوار را به درون فشار می دهد هم نشانه ای از بروز مشکل در فونداسیون است. ترک های عمودی وقتی در دیوارهای آجری مشاهده می شوند که خاک زیر فونداسیون در حال حرکت باشد، این مورد نیز، مشکل در فونداسیون را نشان می دهد.
  • ترک های پله ای در دیوارهای آجری زمانی مشاهده می شوند که فونداسیون، نشست غیریکنواختی را به دلیل خاک ناپایدار تجربه کند.

5. بازدید از درها و پنجره ها

  • گاهی اوقات درها و پنجره ها بعد از هل دادن، تاب برمی دارند یا دچار ترک خوردگی در بالا و پایین می شوند. این موضوع وقتی شدت می یابد که فونداسیون در حال نشست باشد؛ بنابراین تاب برداشتن یا گیر کردن درب یکی از علائم نشست ساختمان است. در شکل ۴ نمونه ای از علائم نشست ساختمان که مربوط به تاب برداشتن در و پنجره است، نشان داده شده است.
  • ترک ها همچنین در اطراف قاب های در و پنجره، سقف، گوشه ها و در طول دیوارها دیده می شوند. اینگونه ترک ها ممکن است به دلیل مشکلات فونداسیون رخ دهند. اگر متوجه ترک های متعددی شدید، بدانید که فونداسیون شما نیاز به تعمیر دارد. مشکل گیر کردن درها و پنجره از اولین علائم نشست ساختمان است مگر اینکه دلیل دیگری همچون انبساط ناشی از رطوبت داشته باشد.

۶.بررسی زمین و خاک اطراف خانه

گاهی اوقات، زمین اطراف خانه در حال نشست است. این موضوع نشان دهنده بروز یک مشکل جدی در فونداسیون است، بنابراین لازم است به دنبال نشانه های دیگری از مشکلات فونداسیون مانند ترک در دیوارهای آجری، پنجره ها و آجرهای ترک خورده و غیره باشید.


علت اصلی ایجاد نشست نامتقارن در ساختمان:

  1. عدم طراحی مناسب فونداسیون با توجه به مقاومت مجاز خاک زیر پی و نیروهای وارده بر خاک.
  2. عدم انجام آزمایش صحیح مکانیک خاک و ارائه اطلاعات نادرست به طراح سازه جهت طراحی مناسب پی متناسب با پروژه مورد نظر و نتیجتاً طراحی نامناسب فونداسیون.
  3. عدم اجراء صحیح فونداسیون و کیفیت نامناسب بتن اجراء شده در فونداسیون و یا عدم رعایت ابعاد قید شده در نقشه ها و کاهش ابعاد فونداسیون بدلیل مسائل اقتصادی یا اشتباه در اجراء ، عدم بکار بردن میلگردهای مورد نیاز در نقشه ها و کاهش میلگردهای مورد نیاز بدلیل مسائل اقتصادی یا اشتباه در نقشه خوانی و کم گذاشتن میلگردهای مورد نیاز در فونداسیون.
  4. اشتباه در اعلام کد به هنگام خاکبرداری و عملیات گودبرداری در پروژه و گودبرداری در ترازی پایین تر از تراز مورد نظر و نتیجتاً خاک ریزی و افزایش تراز گود بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم و تقویت بستر خاک که نتیجه آن اجراء فونداسیون بر روی خاک دستی و بدون مقاومت می باشد.
  5. عدم بررسی و کنترل خاک برداشته شده به هنگام گودبرداری به لحاظ دانه بندی و چسبندگی .
  6. عدم کنترل تراز آب به هنگام گودبرداری و وجود میزان رطوبت در خاک و مقایسه آن با گزارشات مکانیک خاک و مطالعات انجام شده و توصیه های قید شده جهت کنترل و رطوبت خاک زیر پی.
  7. در نظر نگرفتن تمهیدات لازم و رعایت دستورالعملهای مناسب اجرایی به هنگام برخورد با قنوات و چاه های جذبی و آبیاری و انجام ندادن عملیات تحکیم و مقاوم سازی و بهسازی آنها قبل از اجراء فونداسیون.
  8. کنترل تغییرات دانه بندی ، چسبندگی و رطوبت خاک در بخشهای مختلف گود و در صورت وجود تفاوت زیاد در کیفیت و شاخصهای کیفی و کمی خاک اطلاع آن به مهندس طراح سازه و آزمایشگاه مکانیک خاک.
  9. افزایش رطوبت خاک بطور ناگهانی یا تدریجی بدلیل ترکیدگی لوله های آب در مجاورت یا داخل ساختمان که باعث تغییر در میزان چسبندگی خاک و مقاومت آن خواهد شد.( درساختمانهای در حال بهره برداری )
  10. پر شدن چاه های جذبی در ساختمان و افزایش رطوبت خاک زیر پی در اثر نشت آب موجود در چاه و میله های آن و در نتیجه کاهش مقاومت خاک زیر پی.
  11. ریزش چاه های جذبی بدلیل اجراء نامناسب آن و عدم کول گذاری و تقویت میله و انباری آن در خاکهای ریزشی و دارای چسبندگی کم  و مقاومت پایین.
  12. سرریز شدن روان آبهای موجود در اطراف ساختمان دراثر ریزش نزولات جوی و کانالهای مجاور بدلیل تغییر مسیر یا گرفتگی آن به سمت ساختمان و خاک زیر پی و اصطلاحاً شسته شدن خاک زیر پی.
  13. اجراء اضافه اشکوپ بر روی بام و تغییر در تعداد طبقات ساختمان یا پوشش بازشوها و فضاهای نورگیر در طبقات بدون در نظر گرفتن اثر سربارهای اضافه برروی فونداسیون و خاک زیر پی.
  14. ایجاد زمین لرزه و تکانهای شدید ساختمان و خاک زیر پی و اعمال نیروهای نامتعارف به فونداسیون و خاک زیر آن و در نتیجه ایجاد نشست در ساختمان.
  • ۹۹ درصد محکومیت شورای انتظامی مرتبط با مهندسان عمران است:
    بیشترین محکومیت مهندسین ناظر در شورای انتظامی مرتبط با مهندسان عمران است علی‌رغم مشکلات متعدد مهندسان عمران و حساسیت حیطه فعالیت آن‌ها مقصر اصلی ساخت‌وسازهای نامطلوب آنان می باشند و حدود ۹۹ درصد محکومیت‌های شورای انتظامی نظام‌مهندسی مرتبط با مهندسان عمران است.

آخرین ویرایش: 1399/08/03

شماره ویرایش: سوم

بیشتر بدانیم:

  1. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. نشست خفیف ستون در اثر نشست فونداسیون
  5. نشست خاک (Soil settlement) و عوامل بروز آن
  6. راه های شناسایی ترک های ساختمان

منبع
ucivilariantiss

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا