دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

اتصالات بادبندها به تیر و ستون‌ها

اتصالات بادبندها به تیر و ستون‌ها

اتصالات بادبندها به تیر و ستون‌ها

معمولا بادبندها توسط یک صفحه فلزی که از قبل در محل تقاطع تیر به ستون جوش داده شده است، به ستون ها و تیرها متصل می شوند. این صفحات که تحت فشار وکشش هستند باید برای هر دو عامل طرح شوند و بادبند هایی که روی این صفحات قرار می گیرند، باید به طور کامل جوش داده شوند .

بعضی وقت ها در وسط نیز صفحه می گذارند. چون بادبندها نمی توانند از روی هم عبور کنند، در وسط قطع می شوند و به صفحه وسط کاملا جوش داده می شوند وادامه می یابند.


بادبندها

بادبند‌های فولادی از جمله سیستم هایی هستند که در برابر نیروهای جانبی مقاومت می کنند با بادبندگذاری در تعدادی از قاب‌های ساختمان در هر امتداد و با کمک عملکرد دیافراگم صلب کف سازه می‌توان آن راستا را مهار شده در نظر گرفت. بادبند‌گذاری به دو نوع همگرا و واگرا تقسیم می شود. در مهاربندی همگرا امتداد اعضا شامل تیر، ستون و مهاربند همگرا از یک نقطه عبور می کنند.


جزییات اتصال بادبندها

جزییات اتصال بادبندها
جزییات اتصال بادبندها


مزایا و معایب مهاربندهای همگرا

مزایای مهاربندهای همگرا :

  • سختی بالا برای سازه
  • کنترل تغییر مکان جانبی سازه تا حد زیاد

معایب:

  • ایجاد محدودیت از نظر معماری برای ایجاد بازشو
  • با توجه به سختی زیاد این مهاربندها شکل‌پذیری آنها کم می‌شود و در نتیجه قابلیت جذب و دفع نیروی زلزله در آنها کاهش پیدا می‌کند و ارتعاش در سازه بالا می‌رود.

 


انواع مهاربندهای واگرا

مهاربندهای واگرا را در انواع زیر می توان به کار برد :

بادبندهای واگرا باید حداقل در یک انتهای باد بند به تیر متصل باشند و حداقل یک انتهای بادبند به گره تقاطع تیر و ستون متصل نباشد. دراین مهاربندها شکل پذیری نسبت به بادبندهای همگرا افزایش پیدا می‌کند و عمل دفع انرژی ناشی از نیروی زلزله بهتر انجام می‌شود .

شکل‌پذیری در این مهاربند‌ی‌ها توسط جاری‌شدن تیر بین دو سر مهاربند و یا تیر بین مهاربند و ستون شکل می‌گیرد، که این قسمت از تیر، تیر واسط نام دارد.

زمانی که طول تیر واسط زیاد باشد، جاری شدن آن توسط لنگر خمشی شکل می‌گیرد و زمانی که طول تیر واسط کم باشد، جاری شدن آن توسط نیروهای برشی اتفاق می‌افتد. وقتی که تیر واسط توسط نیروهای وارده از طرف مهاربند وارد رفتار غیر خطی شد آن‌گاه شاهد تغییر شکل‌های زیاد از این تیر هستیم که همین شکل پذیری غیرارتجاعی عامل دفع نیروهای زلزله خواهد شد. البته باید این تیر را در حدی تقویت کنیم که تیر اجازه تغییر شکل را داشته باشد، ولی از مکانیسم شدن آن جلوگیری به عمل آید.


مقایسه دو بادبند ۷ و ۸ (هم‌محور و بدون‌محور)

از دیدگاه معماری استفاده از بادبندهای ۷ نسبت به بادبندهای ۸ امکان ایجاد باز شوهای بزرگتری را برای تعبیه پنجره‌ها فراهم می‌کند. اما از دیدگاه سازه‌ای در بادبندهای ۷ نسبت به بادبندهای ۸ تغیر مکان‌های قاب افزایش پیدا می‌کند و مسیر انتقال نیرو بیشتر می شود. در بادبندگذاری ۸ در اولین طبقه مشکل بازشو (در) را نخواهیم داشت. ولی در بادبندگذاری ۷ در اولین طبقه اولاً فضای بازشو محدود می‌گردد، ثانیاً برای اتصال بادبندها به فونداسیون باید از ورق فولادی استفاده کرد.


آخرین ویرایش: 1400/05/03

شماره ویرایش: سوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

 

منبع
طراحی فنی ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا