دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

بتن سبز سازگار با محیط زیست

بتن سبز سازگار با محیط زیست

بتن سبز سازگار با محیط زیست

تلاش های دولت مالزی جهت تشویق استفاده از مواد سازگار با طبیعت در ساخت ساختمان های سبز

ایجاد بتن ساختمان سازگار با محیط زیست تحت نام بتن سبز مخلوط توسط محققان دانشکده مهندسی عمران Teknology MARA

هنگامیکه بحث ساخت سازه مطرح می شود پیمانکاران وتوسعه دهندگان ساختمان جهت انتخاب ماده مورد نظر به بررسی مزیت های انواع مواد مورد استفاده می پردازند .به طور کلی ، تصمیم جهت انتخاب ماده به چندین عامل شامل هزینه و عملکرد برای کاربردهای خاص بستگی دارد.

با توجه علاقه رو به رشد در توسعه پایدار و ایجاد زمینه های تشویقی توسط دولت مالزی نقش آفرینان در صنعت ساخت و ساز بیشتر از همیشه یه استفاده از مواد پایدار یا موادی که حداقل تاثیرات زیست محیطی را دارند علاقه پیدا کرده اند .

در سال ۲۰۰۹، دولت مالزی با با راه اندازی شاخص ساختمانی سبزGBU به تشویق صنعت ساخت و ساز با به کار بردن تکنولوژی سبز پرداخت و این طرح جهت ایجاد انگیزه برای بدست آوردن گواهینامه GBU برای صاحبان صنایع معرفی شد.همان طور که می دانیم تولید بتن و سیمان به دلیل انتشار مقدار قابل توجهی کربن در جهان باعث آلودگی هوا می شود بدین منظور جهت کاهش آلودگی هوا استفاده از بتن سبز و سازگار با محیط زیست امری مهم است.

در سال های اخیر استفاده از بتن سبز محبوبیت بسیاری در بسیاری از کشورها از جمله مالزی پیدا کرده است. یکی از اجزای اصلی جهت تولید بتن سبز زباله ها و مواد دور ریختنی است .هم چنین بتن سبز می تواند با استفاده از فرآیندهای مختلف که برای محیط زیست مضر نیستند تولید شود .شاخص ساخت بتن سبز این است که برای ساخت آن باید به جای منابع غیر پایدار از مواد سبز پایدار استفاده شود .در ساخت بتن سبزمی توان با استفاده از مواد زاید و باریافت شده به عنوان منبع پایدار می توان هزینه های تولید را پایین آورد و منجر به کاهش محل های دفن زباله شد.

در این پروژه،محققان دانشگاه تکنولوژی مارا محصولی نوآورانه تحت نام “concrete green_mix” معرفی کردند در این محصول از مواد معمولی استفاده شده بود اما تاحدی از مواد بازیافتی و زباله ها برای دستیابی به عملکردی قابل قبول ،اقتصادی و پایداری استفاده گردیده بود.بتن سبز از مواد خام جدید ،خاکستر پرواز ،دانه های بتن بازیافتی و آلمینیوم تولید شده است. ash fly (خاکستر پرواز ) یک محصول زاید از نیروگاه زغال سنگ است و معمولا در حوضچه دفع و به محل های دفن زباله فرستاده می شود .تحقیقات مشخص کرد که ash fly این ژتانسیل را دارد که جایگزین سیمان اثرات زیست محیطی مخرب دارد بگردد.جهت کاهش مصرف مواد خام و برای به حداقل رساندن ضایعات تولید شده ناشی از تخریب سازه های بتنی بتن خرد شده ناشی از تخریب می تواند به عنوان مصالح مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.هم چنین قوطی های آلمینیومی جهت تبدیل آن ها به الیاف خردشده و جهت تقویت بتن مورد استفاده قرار گرفت.

بتن سبزتولید شده توسط محققان دارای مزایای زیر است :

طراحی شده جهت استحکام در طول عمر خدمات ساختمان یا سازه

استفاده کم تر از سیمان در هر واحد بتن

دارای پتانسیل تجاری سازی برای پیمانکاران و توسعه دهندگان صنایع

قدمی تازه در راستای سیاست های فناوری های سبز ملی

 مترجم : مریم افتخاری فرد

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
Science daily

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا