دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

دانستنی های چک ویژه مهندسین ناظر

دانستنی های چک ویژه مهندسین ناظر

به دلیل آنکه مهندسین بخش عمده حق الزحمه خود (نظارت طراحی اجرا) را به صورت چک دریافت می نمایند همانطور که وعده داده شده بود گروه همیار ناظر برخود لازم دانست تا به این مهم  در دانستنی های چک ویژه مهندسین ناظر بپردازد.


نکات کلیدی چک ویژه مهندسین ناظر

  1. در چک های دریافتی دقت بفرمایید مندرجات نزد شما تکمیل و پر شود و امضاء صادر کننده مطابق امضاء مسلم الصدور او باشد، چنانچه آشنایی با امضاء وی ندارید حتما مندرجات نزد شما تکمیل گردد زیرا ممکن است صادر کننده امضاء اصلی خود را نزده باشد و بعد ها مدعی جعلی بودن آن گردد در حالیکه در خصوص مندرجات ( دست نوشته ها) چنین ادعایی اصولا مطرح نمی شود.
  2. هنگام امضای چک نام و نام خانوادگی خود را نیز کنار آن، به عنوان بخشی از امضاء بنویسید، یعنی اگر امضاء شما از یک عبارت (نام و نام خانوادگی) و یک شکل (شکل امضاء) باشد، امکان جعل امضاء کاهش می یابد و در صورت جعل، اثبات و شناسایی جاعل ساده تر خواهد بود.
  3. در چک دریافتی حتما مشخص گردد که بابت چه خدماتی (به طور مثال بابت حق الزحمه خدمات نظارت شماره پرونده ……..سال……می باشد)و در وجه چه کسی(ارایه دهنده خدمات مثلا شرکت…….)می باشد.
  4. چک ها ی زیر قابل شکایت کیفری نیستند:
    الف)چک دارای سر رسید (وعده دار )
    ب)چک بدون تاریخ ( تاریخ سفید )
    ج)چک سفید امضاء
    د)چکی که در آن یا به صورت توافق جداگانه ای ، مشروط باشد.
    ر)چک بابت تضمین
    ز)چکی که بابت معاملات نامشروع مثل بهره ربوی صادر شده است.
    هر گاه ثابت شود که چک‌های بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده، در این صورت صادر کننده چک مشمول مجازات صدور چک بلامحل نخواهد بود که تبصره ماده ۷ قانون صدور چک در این خصوص مقرر داشته: «این مجازات‌ها شامل مواردی که ثابت شود چک‌های بلامحل بابت معاملات نامشروع و یا بهره ربوی صادر شده، نمی‌باشد.»
  5. در شکایت چک بلا محل در هر زمانی که صادر کننده ی چک، وجه چک و خسارات را بپردازد ، رسیدگی کیفری متوقف می شود و در صورت صدور حکم نیز حکم اجرا نمی شود و اگر در حال اجرا باشد اجرا متوقف می شود.
  6. شکایت کیفری چک بلا محل فقط علیه صادر کننده ی چک قابل تصور است نه ضامن و ظهرنویس
  7. اگر چک به نمایندگی صادر شود مسوولیت کیفری بر عهده ی شخص نماینده است مگر آنکه ثابت کند عدم پرداخت ناشی از فعل اصیل یا نماینده ی بعدی او بوده است که در این صورت ایشان مسوولیت کیفری خواهد داشت.

برای طرح شکایت کیفری رعایت مواعد ذیل الزامی است:

  1. قبل از ارائه چک به بانک: در صورتی که دارنده چک از تاریخ صدور چک تا شش ماه به بانک مراجعه ننماید چنین چکی فاقد جنبه کیفری خواهد بود و دارنده آن نمی تواند صادر کننده را به استناد آن تحت پیگرد قانونی قرار دهد و فقط می تواند از طریق طرح دعوی حقوقی و یا اجرای ثبت مطالبه وجه نماید.
  2. پس از مراجعه به بانک و اخذ گواهینامه عدم پرداخت: چنانچه دارنده چک در فرجه قانونی فوق به بانک مراجعه و گواهینامه عدم پرداخت اخذ نماید چنانچه تا شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت تقاضای تعقیب کیفری را از مرجع قضایی ننماید به استناد چنین چکی نیز دیگر امکان شکایت کیفری علیه صادر کننده را نخواهد داشت.

چرا چك بهتر از سفته است؟

  1. چک قابلیت تعقیب کیفری دارد ولی سفته ندارد.
  2. صدور گواهی عدم پرداخت در چک تقریبا بدون هزینه می باشد در حالی که در سفته ، درصدي از وجه سفته به عنوان هزینه واخواست بايد پرداخت گردد.
  3. هزینه اخذ اوراق سفته چندین برابر اخذ اوراق چک می باشد.
  4. اگر چک به امضای مدیر عامل شرکت یا نماینده صاحب حساب صادر گردد طبق ماده 19 قانون صدور چک مدير عامل و یا نماینده با صاحب حساب چک متضامنا مسئول پرداخت وجه می باشند در حالی که سفته بدین حالت نمی باشد.
  5. خسارت تاخیر تادیه در چک به دلیل مصوبه خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود ولی در سفته از تاریخ تقاضا محاسبه می شود.
  6. چک تنها سند عادی لازم الاجرا می باشد که بدون مراجعه به دادگاه می توان از طریق اداره ثبت نسبت به وصول آن اقدام نمود ولی سفته فاقد چنین امتیازی می باشد.

آخرین ویرایش: 1399/05/08

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. راهکارهای مفید برای اصلاح دیرکرد پرداخت حق الزحمه از سوی کارفرمایان
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

منبع
احمد ابراهیم زاده وکیل پایه یک دادگستریتحریریه گروه همیار ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا