دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

سازه های پوسته ای پیش ساخته

سازه های پوسته ای پیش ساخته

سازه های پوسته ای پیش ساخته

سیستم ها در یک تقسیم ­بندی کلی در گروه سازه­ های سه بعدی قرار می­ گیرند. سازه­ های سه­ بعدی با مواد و مصالح مختلف مانند فولاد، آلومینیوم، چوب، بتن، کامپوزیت­ های مسلح فیبری و یا ترکیبی از این مواد را شامل می­ شود. این سازه ­ها به سه گروه تقسیم می­ شوند: 
 الف- سازه ­های سه بعدی پیوسته که شامل اجزایی مانند دال­ ها و پوسته ­ها می­ شود.                                                                      
ب- سازه­ های سه بعدی مشبک که شامل عناصر طولی جدا از هم می­ باشد.                                                                                
ج- سازه های سه بعدی دو گانه که شامل ترکیبی از اجزای جدا و پیوسته است.                                                         
انواع کاربری ­های این سازه درمعماری را می­ توان با استفاده ازسقف­ های پوسته­ ای پیش­ ساخته به نحوه مطلوب طراحی و اجرا کرد. بعنوان مثال برای کاربری مسکونی می ­توان انواع پلان­ های معماری را طراحی کرد، ضمن آنکه سرعت و سهولت اجرای چنین طرح­ هایی را در حداقل زمان و با هزینه قابل مقایسه با سایر روش­ ها فراهم سازد. همچنین برای استفاده بیشتر از زمین می ­توان با استفاده از سازه­ های پوسته ­ای پیش­ ساخته در دو طبقه اجرا کرد.با استفاده از سازه­ های پوسته­ ای پیش ­ساخته می­ توان دهانه ­های ۱۰ تا ۱۵ متر را با پوسته بتنی به ضخامت ۲۰ تا ۳۰ سانتی­مترپوشاند. در طرح­ هایی که ابعاد بیشتری مورد نیاز است مانند مدرسه، نمایشگاه، درمانگاه، رستوران و… می­ توان از ترکیب دو یا چند سازه پوسته ­ای پیش ­ساخته برای پوشش فضاهای مورد نظر دهانه استفاده کرد.
پایداری سازه ای این سیستم با استفاده از رفتار پوسته­ ای در برابر نیروهای ثقلی و بارهای جانبی تامین می­ شود. انتقال بار در پوسته بتنی توسط مکانیزم غشایی انجام می­ گیرد. در صورت ایجاد تقسیمات درونی به فضاهای محدود سقف فضاهای داخلی پوسته ­ها بر روی دیوارها باربر تکیه می­ کنند. پنجره ­ها هم می­ توانند به صورت بازشوها­یی در دیوارها قرار گیرند. دیوارهای زیر سقف در برابر بارهای جانبی به صورت دیوار برشی عمل می­ کند و ضوابط طراحی آن همانند دیوارهای باربر است.
مزایای این سیستم: سرعت و سهولت ساخت، ایجاد فضایی بدون ستون، زیبایی و جذابیت فرم، عملکرد مناسب در برابر نیروهای زلزله، امکان ترکیب و ایجاد فرم ­های متنوع و صرفه جویی در مصرف انرژی است.
معایب این سیستم: عدم امکان اجرا در طبقات متعدد، عدم استفاده بهینه از فضاها به دلیل شکل دایره ­ای و عدم سازگاری با محیط زیست به دلیل استفاده از بتن.

منبع: کتاب فناوری­ های نوین ساختمانی/تالیف محمود گلابچی، حامد مظاهریان_ تهران؛ دانشگاه تهران

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا