دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات مکانیکی

نرم افزار های پرکاربرد رشته مهندسی مکانیک

نرم افزار های پرکاربرد رشته مهندسی مکانیک

نرم افزار های پرکاربرد رشته مهندسی مکانیک

  1. نرم افزارCATIA
  2. نرم افزار SolidWorks
  3. نرم افزار PowerMill
  4. نرم افزار COMSOL Multiphysics
  5. نرم افزار MSC NASTRAN
  6. نرم افزار FLUENT
  7. نرم افزار NX
  8. نرم افزار CREO
  9. نرم افزار  ABAQUS
  10. نرم افزار MATLAB
  11. نرم افزار اتوکد

۷ نرم افزار تاسیسات ساختمان

  1. نرم افزار کریر هپ (Carrier)
  2. نرم افزار  Rhvac
  3. نرم افزار AutoCAD اتوکد
  4. نرم افزار رویت Mechanical.Electrical.Plumbing Revit MEP
  5. نرم افزار Design Builder
  6. نرم افزار سایزینگ کانال (Duct sizer)
  7. نرم افزار سایزینگ لوله و محاسبات هیدرولیکی (Pipe sizer)

نرم افزارCATIA

کتیا یک نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه است که توسط شرکت داسو سیستمز تولید شده‌است. شرکت آی بی ام نیز در امور بازاریابی و فروش این نرم‌افزار با داسو سیستمز همکاری دارد. از توانایی‌های جالب آن در قسمت قطعات مکانیکی، با تولید G-code می‌توان به دستگاه‌های تراشکاری cnc متصل تا قطعه ساخته شود. مدل سازی قطعات ساده تا پیچیده از ماوس گرفته تا بدنه خودرو و هواپیما و همچنین شرکت‌های هواپیماسازی همچون بوئینگ و شرکت‌های خودروسازی همچون فورد و نیسان نیز از نرم‌افزار به طور گسترده‌ای استفاده می‌کنند.


نرم افزار SolidWorks

سالیدورکس یک نرم‌افزار مهندسی طراحی به کمک رایانه است که بر روی ویندوز اجرا می‌شود و توسط شرکت فرانسوی داسو سیستمز ساخته شده و همچنان توسعه داده می‌شود. در حال حاضر نرم‌افزار سالید ورکس توسط ۱٫۳ میلیون مهندس در بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ شرکت در سراسر جهان در حال استفاده‌است. این نرم‌افزار دارای سه محیط به نام‌های پارت (part) اسمبلی (assembly) و دراوینگ (drawing) می‌باشد. محیط اول برای رسم قطعه بوده، در محیط دوم قطعات یک مکانیسم بر روی هم سوار شده و در محیط آخر از آنها نقشه مهندسی (معمولاً برای نسخه چاپی) تهیه می‌شود.


نرم افزار PowerMill

نرم‌افزار پاورمیل یکی از قدرمندترین و برجسته ترین نرم‌افزارهای ساخت به کمک رایانه می‌باشد که جهت تهیه مسیر حرکت ابزار در دستگاههای سی‌ان‌سی کاربرد دارد.نرم‌افزار پاورمیل با دربر داشتن استراتژیهای مختلف ماشین کاری مانند خشن کاری، پرداخت کاری معمولی یا سرعت بالا (High Speed Machining) و تکنیکها و ابزارهای تعریف شده فوق العاده و پوشش دهی گستره عظیمی از دستگاههای CNC معمولی و پیشرفته (تا پنج محور کاری) می‌تواند بهترین مسیر را جهت حرکت ابزار روی قطعه کار تعیین نماید که نتیجه این هوشمندی کاهش زمان ماشینکاری، بهبود کیفیت سطح ماشینکاری و در نهایت کاهش هزینه با بالاترین راندمان کاری می‌باشد.


نرم افزار COMSOL Multiphysics

نرم‌افزار کامسول مولتی‌فیزیکس یک مجموعه کامل شبیه‌سازی است که می‌تواند معادلات دیفرانسیل سیستم‌های غیر خطی را توسط مشتق‌های جزئی به روش اجزاء محدود (FEM) در فضاهای یک، دو و سه بعدی حل نماید. این نرم‌افزار می‌تواند در حضور چالش‌هایی نظیر میدان‌های الکترومغناطیسی، کشش، دینامیک سیالات و دینامیک گاز به خوبی راهگشا باشد. COMSOL همچنین فرصتی برای حل مشکل به عنوان یک فرمول ریاضی (در فرم معادلات) و فیزیکی (انتخاب مدل فیزیکی، به عنوان مثال مدل فرایند انتشار) را به کاربر می‌دهد. با استفاده از نرم‌افزار COMSOL Multiphysics می‌توان طراحی و شبیه‌سازی پروژه‌های مهندسی برق، مکانیک، علوم زمین، شیمی، فیزیک، نجوم و کوانتوم را انجام داد. همچنین این برنامه امکان تعامل با نرم‌افزارهای مهندسی دیگر مانند کتیا و متلب را دارد.


نرم افزار MSC NASTRAN

نرم‌افزار نسترن یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای مهندسی به کمک رایانه در زمینه روش اجزاء محدود (FEM) می‌باشد. این نرم‌افزار محصول شرکت MSC Software است.نسترن یک نرم‌افزار مهندسی چند منظوره با بیش از یک میلیون خط برنامه فرترن و دارای توانایی حل محدوده وسیعی از مسائل است. مدولهای به کار رفته در این نرم‌افزار مجموعه‌ای از برنامه‌ها را شامل می‌شود که مربوط به پردازش هندسه، اسمبل کردن ماتریس‌ها، اعمال شرایط مرزی، حل ماتریسها، محاسبه مقادیر خروجی و … می‌باشند.تحلیل استاتیکی خطی و غیر خطی، آنالیز مدهای ارتعاشی و پاسخ فرکانسی سیستم، کمانش ستونها، تحلیل انتقال حرارت پایدار خطی و غیر خطی ، انتقال حرارت گذرا، تحلیل آکوستیک و آیروالاستیسیته از قابلیت‌های تحلیلی این نرم‌افزار به شمار می‌روند.


نرم افزار FLUENT

نرم‌افزار فلوئنت یک نرم‌افزار مهندسی به کمک رایانه در زمینه دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) برای مدل کردن جریان سیال و انتقال حرارت در هندسه‌های پیچیده می‌باشد. این نرم‌افزار امکان تغییر شبکه، به صورت کامل و تحلیل جریان با شبکه‌های غیرساخت‌یافته برای هندسه‌های پیچیده را فراهم می‌سازد. نوع مش‌های قابل تولید و دریافت توسط این گروه نرم‌افزاری شامل شبکه‌هایی با المان‌های مثلثی و چهارضلعی (برای هندسه‌های دوبعدی) و چهاروجهی، شش وجهی، هرمی یا گوه‌ای (برای هندسه‌های سه‌بعدی) می‌باشد. همچنین فلوئنت به کاربر اجازهٔ بهبود شبکه (مثلا ریز کردن یا درشت کردن شبکه در مرزها و مکان‌های لازم در هندسه) را می‌دهد.


نرم افزار NX

نرم‌افزار اِن ایکس که سابقاً یونیگرافیکس نامیده می‌شد، محصول شرکت زیمنس پی ال ام آمریکا (شاخه نرم‌افزاری و اتوماسیون شرکت زیمنس آلمان)، یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهای جامع طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه است. این نرم‌افزار در سال ۱۹۶۰ توسط شرکت مک‌دانل داگلاس که سازندهٔ هواپیما و فضاپیما بوده، معرفی شد و تاکنون در کاربردهای متنوعی ازطراحی تا ساخت مورد استفاده قرار گرفته است.نرم‌افزار یونیگرافیکس به دلیل امکانات فراوانی که دراختیار کاربر قرار می‌دهد، موجب ارائهٔ سریع‌تر و ارزان‌تر محصولات پیچیده و کاهش هزینه‌های طراحی تا ساخت محصول شده است.


نرم افزار CREO

نرم‌افزار کرئو با نام قبلی پرو/اینجینیربه معنی «مهندس حرفه‌ای» از جمله نرم‌افزارهای طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه است، که برای طراحی سه‌بعدی به کار می‌رود. شرکت سازندهٔ این برنامه، بنگاه فناوری پارامتری (PTC) است. بهره‌گیری این برنامه در کارخانه‌های بنام مهندسی بسیار فراگیر است و در صنعت خودروسازی، مهندسی مکانیک و دیگر جاها از آن بهره می‌برند. نامی‌ترین کارخانه‌هایی که کالاهایشان را با این نرم‌افزار می‌سازند زیمنس، فراری، تویوتا، آئودی، بویینگ، فولکس‌واگن، جان دیر و… هستند.


نرم افزار  ABAQUS

نرم‌افزار آباکوس از جمله نرم‌افزاری‌های قدرتمند مهندسی به کمک رایانه در زمینه تحلیل به روش اجزاء محدود (FEM) در بازار است. این نرم‌افزار محصول شرکت فرانسوی داسو سیستمز می‌باشد.آباکوس قابلیت حل مسایل از یک تحلیل خطی ساده تا پیچیده ترین مدلسازی غیر خطی را دارا می‌باشد. این نرم‌افزار دارای مجموعه المانهای بسیار گسترده‌ای می‌باشد که هر نوع هندسه‌ای را می‌توان توسط این المان‌ها مدل کرد. همچنین دارای مدل‌های رفتاری بسیار زیادی است که در مدلسازی انواع مواد با خواص و رفتار گوناگون نظیر فلزات، لاستیک‌ها، پلیمرها، کامپوزیت‌ها، بتن مسلح، فومهای فنری و نیز شکننده و همچنین مصالحی ژئوتکنیکی نظیر خاک و سنگ، قابلیت بالایی را ممکن می‌سازد.


نرم افزار MATLAB

متلب یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژهٔ MATrix (ماتریس) و LABoratory (آزمایشگاه) ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند. ساخت رابط گرافیکی کاربر مانند دیالوگ‌هایی که در محیط‌های ویژوال مانند بیسیک و C وجود دارند، در متلب امکان‌پذیر است. این قابلیت، ارتباط بهتری را میان برنامه‌های کاربردی نوشته‌شده با متلب و کاربران برقرار می‌کند.متلب که از محصولات شرکت مت‌ورکس است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه و… کاربرد بسیاری دارد.


نرم افزار کریر هپ (Carrier)

  • درحال حاضر کامل‌ترین نرم افزار تهویه مطبوع، نرم افزار کریر هپ است.
  • قابلیت‌های نرم افزار Carrierالف)انتخاب مناسبترین کنترل کننده‌ سیستمب)محاسبه لوله‌های سیالپ)انتخاب مناسب‌ترین نوع لوله و کانال

    ت)انتخاب و محاسبه ظرفیت دستگاه ‌ای موردنیاز

    ث)کنترل اطلاعات مربوط به واحدهای گرمایشی و سرمایشی
    ج)تخمین بار ساختمان و طراحی سیستم.
    ح)شبیه‌ سازی انرژی ساختمان و محاسبه قیمت انرژی مصرفی ساختمان.


نرم افزار  Rhvac

این نرم افزار بعد از نرم افزار کریر هپ، بهترین نرم افزار محاسباتی برای به دست آوردن بار‌های برودتی وحرارتی وهمچنین تعیین دبی حجمی هوای لازم جهت تهویه اتاق منازل مسکونی و یا ساختمان های کوچک تجاری است.


نرم افزار AutoCAD اتوکد

با نرم افزار قدرتمند اتوکد به راحتی میتوان معماری سازه ها و پروژه های تاسیساتی ساختمان را با چارت‌ها و دیاگرام‌ها، انواع گراف ها، ترسیمات توپوگرافی برچسب و آلارم گرافیکی طراحی کرد.


نرم افزار رویت Mechanical.Electrical.Plumbing Revit MEP

نرم افزار رویت یک نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان برای مهندسین تاسیسات ساختمان، معماران، مهندسان عمران، مهندسان فنی، مهندسین برق، طراحان و پیمانکاران است. این نرم افزار به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای تهویه مطبوع به کاربر اجازه می دهد یک ساختمان و قسمت های مختلف آن را به صورت سه بعدی به طور دقیق و شفاف طراحی کند.


نرم افزار Design Builder

Design Builder نیز برای آنالیز دقیق تر و کامل بار گرمایشی و سرمایشی محیط و سیستم انتخابی به کار می رود. این نرم افزار توانایی شبیه سازی ساختمان در زمینه های مختلف را دارد. اما بزرگ ترین ایراد آن این است که زمان محاسبات آن کمی زمان بر است.


نرم افزار سایزینگ کانال (Duct sizer)

مهندس تاسیسات با استفاده از نرم افزار Duct sizer به راحتی می توانیم سایز کانال های مختلف را به دست آورند. در واقع با وارد کردن میزان CFM هوای عبوری از کانال مد نظر و یکی از دو پارامتر افت فشار یا سرعت هوا میتوان سایز کانال را محاسبه کرد.


نرم افزار سایزینگ لوله و محاسبات هیدرولیکی (Pipe sizer)

کار با این نرم افزار راحت بوده و به آسانی میتوان  اطلاعات فراوانی از جمله ضخامت مورد نیاز قطر لوله‌ها، وزن لوله ها، چگالی سیال، وزن سیال عبوری، دبی ، افت فشار و … را محاسبه کنند.


آخرین ویرایش: 1401/09/23

شماره ویرایش: دوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
sciencealert.irsevdaa.ir

HAMIDREZA EFTEKHARIFARD

حمید رضا افتخاری فرد - hamidreza eftekharifard مهندس معمار • عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران • کارشناس نظام مهندسی و حقوق مهندسی • بنیانگذار سایت همیارناظر https://hamyarnazer.ir مرجع حقوق مهندسی • کانال تلگرامی @hamyarnazer_ir همیارناظر • آموزش به مهندسین ناظر ودست اندرکاران صنعت ساختمان • پژوهشگر حقوق مهندسی • مسلط به مقررات ملی ساختمان • کارشناس ایمنی نظارت ساختمان • محقق کارآفرین حوزه ساختمان • ارائه بیش از 1500 مقاله درمورد صنعت ساختمان • شرکت در برنامه های رادیویی ( رادیو سلامت ) • http://webapp.iranseda.ir/EpgRecordArchive.aspx?VALID=TRUE&epgId=116016999&chid=17 • انتشار فایلهای صوتی مرتبط در سایت آپارات • http://www.aparat.com/result

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا