دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

کاربرد ستون مستطیلی یا کتابی و نکات اجرایی

کاربرد ستون مستطیلی یا کتابی و نکات اجرایی

یکی ازمواردی که می تواند در بهبود فضاها کمک نماید ستون گذاری مناسب فضاها می باشد. ستون های مستطیلی یکی از عوامل بهبود در ستون گذاری محسوب می گردد.

در چه مواردی می توان از ستون مستطیلی (کتابی) استفاده نمود؟

  1. عواملی از قبیل ملاحظات معماری از جمله:
    عدم تامین پارکینگ، افزایش مساحت مفید ساختمان، مخفی کردن برخی ستون در داخل دیوارها و … ابعاد ستون را دستخوش تغییر قرار می‌دهد و مهندس طراح را به استفاده از ستون های مستطیلی سوق می دهد.
  2. در مواردی که سختی ستون در دو راستای اصلی بالانس (متعادل) نباشد. این مورد در حالتی که در یک جهت تعداد دهانه‌های قاب بیشتر از جهت دیگر باشد، رخ می‌دهد. در جهتی که تعداد دهانه‌ها کمتر باشد، بواسطه کمبود سختی (و معمولا مشکل کنترل دریفت) معمولاً نیاز است از ممان اینرسی تیرها و ستون‌ها به بهترین شکل استفاده شود. در این موارد می‌توان بُعد بزرگتر ستون را در امتدادی که دهانه کمتری دارد قرار داد تا حرکت سازه در امتداد با سختی کمتر، خمش حول محور قوی ستون را ایجاد کند.

نکات اجرایی ستون مستطیلی (کتابی)

در صورتی که مهندس محاسب به هر دلیلی از ستون مستطیلی به جای ستون مربعی استفاده نماید، توصیه می شود که اختلاف ابعاد اضلاع ستون مشهود باشد (به عنوان مثال ابعادی مثل 50*45 یا 50*40 سانتی متر که با هم اختلاف جزئی دارند، حدالامکان استفاده نشود). علت این موضوع آن است تشخیص مستطیل بودن این قبیل ستون ها در نقشه های پلات شده (باتوجه مقیاس کوچک آن ها) چندان آسان نیست. همین طور مشاهده شده است که به دلیل به دقتی تیم اجرایی یا مهندس مجری، این ستون ها شبیه ستون های مربعی به نظر گرفته ممکن است هر دو ضلع مجاور آن به یک اندازه را اجرا شوند و یا گاهاً در صورتی که تعداد این قبیل ستون ها در نقشه زیاد بوده است، راستای ضلع کوچک و بزرگ ستون یا آرماتورهای هر وجه جابجا (معکوس) اجرا شده است. در صورتی که ناچار به استفاده از این قبیل ایعاد برای ستون های مستطیلی شدید، در تهیه نقشه های اجرایی این موارد را مدنظر قرار دهید تا اشتباهات اجرایی هزینه های مضافی را بر کارفرما یا پیمانکار تحمیل نکند.

آخرین ویرایش: 1399/05/04

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. ستون گذاری در معماری
  2. نکاتی کلیدی در تطبیق نقشه های سازه و معماری ویژه طراحان
  3. آموزش نقشه خوانی و ضرورت آن برای مهندسین ناظر،طراح ومجری (۳)
  4. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  5. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  6. مشاوره مهندس ناظر

منبع
سبز سازه

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا