دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات مکانیکی

برق رسانی تاسیسات مکانیک

برق رسانی تاسیسات مکانیک

رق رسانی تاسیسات مکانیک

در آلبوم تاسیسات الکتریکی، برق رسانی تأسیسات مکانیک باید مشخص شود. توصیه می گردد که توان مورد نیاز هر تجهیز توسط مهندس طراح مکانیک به مهندس برق اعلام گردد.

کنترل نقشه تاسیسات مکانیک

برق رسانی كولر

  • محل نصب كلید كولر، آدرس خط تغذیه كننده، تعداد رشته سیم ورودی به كلید و سطح مقطع كابل خروجی كلید به سمت  کولر در مدار كولرهای آبی باید مشخص شود.
    درصورتی كه توان موتور كولر از  اسب بخار بیشتر نباشد برای حفاظت مدار از كلید مینیاتوری  آمپر تیپ c استفاده شده و از مینیاتوری تا كلید، سه رشته هادی NYAF    استفاده از سه رشته سیم  یا یک رشته کابل  و از کلید تا کولر ،کابل  اجرا شود.اگر توان موتورکولر از اسب بخار بیشتر باشد لازم است از کلید مینیاتوری  آمپر تیپ  استفاده شده و از مینیاتوری تا کلید، سه رشته هادی  استفاده از سه رشته سیم    یا یک رشته کابل و از کلید تا کولر ، کابل  اجرا شود.
  • با توجه به تصریح مبحث سیزدهم (ویرایش 1395 ) نصب كلید جداكننده برای تمامی تجهیزات الكتریكی نصب شده بر روی بام ساختمان در آن محل الزامی است. به این منظور برای هر كولر، كندانسور و یا … منصوب بر روی بام ساختمان باید یك كلید جداكننده مناسب در نزدیكترین محل به آن در نظر گرفت. كلید جداكننده برای هر كندانسور تك فاز می‌تواند یك مینیاتوری یا كلید گردان تك پل و برای هر كولر تك فاز، یك مینیاتوری یا كلید گردان سه پل در مسیر تند، كند، پمپ باشد.
  • سه رشته سیم با سطح مقطع مطابق با نقشه (حداقل سطح مقطع  میلی‌مترمربع) از تابلوی واحد به سمت کلید کولر کشیده شده باشد.
  • کابل پنج رشته‌ای با رنگ‌بندی صحیح و مطابق با نقشه (حداقل سطح مقطع2.5  میلی‌مترمربع) از کلید کولر تا کولر آبی کشیده شده است.

برق رسانی تاسیسات مکانیک فن كوئل

  • مدار تغذیه فن كوئل بر روی پلان مربوطه (كه در نقشه تاسیسات مكانیك ارائه شده و در آن فن كوئل و ترموستات جانمایی شده اند) ترسیم می‌گردد، لازم است ارتباط الكتریكی فن كوئل، ترموستات، آدرس خط تغذیه برق و سطح مقطع هادی ها و تعداد رشته سیم و ….. در آن درج گردد.
  • بهتراست تعداد فیدر تغذیه فن كوئل‌ها در ساختمان‌های كوچك، حداقل دو فیدر و برای ساختمان‌های بزرگ  با نظر مهندس طراح مشخص شود.
  • می‌توان برای تغذیه فن كوئل به برق درصورت نیاز از یك پریز نصب شده در كنار آن استفاده نمود و یا كابل (سیم) برق را مستقیماً به ترمینال فن كوئل متصل كرد.
  • تعیین كابل (سیم) برق یا پریز (در سمت چپ یا راست فن كوئل)، در سمت مخالف لوله های ورودی آب  فن كوئل پیش‌بینی گردد.
  • حداقل سطح مقطع هادی تغذیه مدار فن کوئل  میلی متر مربع است (بدیهی است حفاظت این مدار براساس سطح مقطع هادی بكار برده شده انتخاب می‌شود).
  • توجه : در فن كوئل‌های زمینی در صورتی كه از ترموستات با قابلیت تغییر دور مثلاً سه سرعته استفاده شود سیم های ارتباطی بین ترموستات و فن كوئل نیز پنج رشته خواهد بود.

برق رسانی تاسیسات اسپلیت

محاسبات و طراحی مدارهای تغذیه وكنترل هر نوع تجهیز مكانیكی از جمله اسپلیت یونیت، بایستی بر اساس نقشه های مصوب تاسیسات مكانیكی ساختمان انجام شود.
هر اسپیلیت از دو بخش، كندانسور و اواپراتور تشكیل شده است. مهندس مكانیك كندانسور را در فضای باز مانند تراس یا پشت بام و اواپراتور را داخل آپارتمان جانمائی می‌كند.
كابل ارتباطی بین پانل داخلی (اَواپراتور) و بیرونی (كندانسور) اسپیلیت ها بسته به مدل و تكنولوژی دستگاه بوده و معمولاً در دستگاه‌های جدید پنج رشته است.
الزاما در برخی اسپلیت‌ها تغذیه به پانل بیرونی و سپس به پانل داخلی وصل می‌شود ولی امروزه در اكثر این دستگاه‌ها قابلیت تغذیه هم به پانل داخلی و هم پانل بیرونی وجود دارد.
مدار تغذیه كندانسور و اواپراتور بایستی در پلان مجزا و یا در پلان‌های پریز ترسیم گردد.

پیشنهاد می‌شود مهندس طراح برای هر اسپیلیت، یك فیدرجداگانه منظور کند. سایز سیم یا كابل و آمپراژ فیدر مربوطه باید براساس مصرف اسپلیت محاسبه گردد.
با توجه به اینكه دستورالعمل تعیین آمپراژ ، حداقل دیماند مورد نیاز ساختمان را تعیین می‌نماید، درصورتیكه توان مورد نیاز اسپیلیت های طراحی شده توسط مهندس طراح مكانیك و سایر مصارف بیش از مقدار تعیین شده در دستورالعمل مذكور باشد، بایستی دیماند محاسبه شده مبنای كار قرار گیرد.

در برق رسانی تاسیسات مکانیک نکته مهم سطح مقطع سیم مصرفی است که مطابق با شرکت سازنده آن انتخاب شده باشد.
کابل از تابلو به یونیت داخلی و از یونیت داخلی به کندانسور و از طریق لوله هدایت شده باشد.

پكیج

پكیج ها اغلب گازی بوده و مصرف كننده برقی آنها یك پمپ سیركولاسیون با مصرف حدود 100 وات است.
بنابراین از نظر الكتریكی نیاز به یك فیدر مستقل نداشته و می‌توان پریز مربوط به آن را از نزدیك ترین فیدر پریز موجود تغذیه نمود. برای تغذیه پریز هود آشپزخانه به خاطر مصرف كم آن می توان از خط پریز آشپزخانه استفاده كرد. تغذیه اگزاست فن های ساختمان (سرویس، حمام، پاركینگ، زیرزمین، سقف پله، فن فشار مثبت سیستم اعلام حریق و …) طبق مشخصات و جانمایی نقشه های تاسیسات مكانیكی صورت گیرد.
از هر مدار روشنایی می‌توان حداكثر دو فن كوچك را به شرط آنكه مجموع توان آنها كمتر از 100 وات باشد تغذیه نمود.
در صورت وجود تابلو تغذیه در زیرزمین، بایستی فن های زیرزمین از همان تابلو تغذیه شده و دارای كلید حفاظتی و فرمان مناسب (روی تابلو و در صورت نیاز اتاق نگهبانی) باشند.

موتورخانه های مركزی

موتورخانه های مركزی در ساختمان‌ها، مصرف كننده‌‌های عمده ای محسوب می شوند. معمولاً بیشتر تجهیزات آن ها مانند چیلر، بوستر پمپ، پكیج های گرمایشی، دیگ های بخار، دیگ های آب گرم و … در اتاق موتورخانه قرار می‌گیرد ولی بخش‌هایی نیز ممكن است در محل دیگر جانمائی شده باشند، مثلاً برج خنك كننده اغلب روی پشت بام قرار دارد. براین اساس باید مدار تغذیه مناسب برای هر مصرف كننده در نظر گرفته شود.

هر موتورخانه باید به یك تابلو برق اصلی موتورخانه مجهز شود این تابلو باید مبداء تغذیه برق همه تجهیزات آن موتورخانه باشد.
در نقشه‌های مكانیك لیست تجهیزات، جانمائی و مشخصات الكتریكی وسایل موتورخانه، از قبیل توان، تعداد فاز، راندمان، ضریب  قدرت و … مشخص می‌شود و این مشخصات باید در طراحی نقشه‌های تاسیسات الكتریكی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.
معمولاً نصب كلید RCD30mA در ورودی تابلوهای پرمصرف مانند تابلو موتورخانه ایجاد قطعی  ناخواسته میكند. برای  حل این مشكل بهتر است برای مدارهای پریز، روشنایی و سایر تجهیزات كم مصرف این تابلوها به صورت گروهی یك كلید.RCD30mA در نظر گرفت.

برای مصارف موتوری باید تمامی وسایل حفاظتی مخصوص شامل كلید جداكننده، حفاظت اتصال كوتاه، كنتاكتور، حفاظت اضافه بار و كنترل فاز به شرح زیر در نظر گرفته شود:

  • الف- بعضی از تجهیزات مكانیك مانند چیلرها، دارای مدار فرمان، كنترل و حفاظت مخصوص به خود (به صورت یك تابلو مجزا) می باشند و صرفاً كافی است با توجه به مصرف آن تابلو و كاتالوگ شركت سازنده، مدار تغذیه مناسب شامل هادی و كلید حفاظتی مربوطه درنظرگرفته شود.
  • ب- برای سایر تجهیزات مكانیكی موتورخانه كه فاقد تابلو مخصوص می باشند، باید یك فیدر مناسب به همراه تمامی وسایل حفاظتی موتوری مناسب در نظر گرفته شود.

آخرین ویرایش: 1401/10/17

شماره ویرایش: دوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

 

منبع
fanfaraz

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا