دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات مکانیکی

لوله آب مقاوم در برابر زلزله

لوله آب مقاوم در برابر زلزله

لوله آب مقاوم در برابر زلزله

پس از زلزله سهمگین سال ۱۹۹۵ در غرب ژاپن، یک شرکت ژاپنی تلاش خود را برای ساخت لوله های آب مقاوم در برابر زلزله آغاز کرد. آن چیزی که این نوع خطوط لوله را از انواع دیگر مجزا می کند، نوع اتصال آن ها است. هنگام وقوع زمین لرزه، محل اتصال این لوله ها شروع به حرکت می کند تا از جدا شدن قطعات مختلف جلوگیری کند. در واقع هیچ فاصله ای میان محل تلاقی لوله ها وجود ندارد، بنابراین آب از این لوله های نشست نمی کند.

در زمان زلزله محل اتصال این لوله ها مثل یک زنجیر عمل می کند، یعنی بخشی از آن جمع شده و بخش دیگر آن از هم باز می شود. ابداع این تکنولوژی توجه مقامات لس آنجلس آمریکا را به خود جلب کرده است. لس آنجلس نیز شهری زلزله خیز است. برهمین اساس گروهی از مقامات لس آنجلس برای بازدید از این پروژه به ژاپن سفر کردند. مقامات این شهر تصمیم دارند از این لوله های انعطاف پذیر برای جایگزین کردن خطوط لوله آب موجود در لس آنجلس استفاده کنند.

همچنین در تهران نیز مدیر امور اجرایی طرح‌های شرکت آب و فاضلاب منطقه یک شهر تهران گفت: با همت معاونت مهندسی و توسعه این شرکت، نخستین‌بار در استان تهران، لوله‌های چدن داکتیل مقاوم در برابر زلزله جایگزین لوله‌های متداول چدنی در عملیات آب‌رسانی شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی عندلیب اظهار داشت: این طرح به پیشنهاد دفتر فنی و خدمات مهندسی و با پیگیری امور اجرایی طرح‌ها برای نخستین‌بار در آبفای استان تهران در عملیات لوله‌گذاری بازسازی شبکه آبرسانی ولنجک استفاده شد

وی با تاکید بر اهمیت موضوع حفاظت از سامانه‌های آب‌رسانی به‌عنوان مهم‌ترین شریان حیاتی تامین آب شرب شهروندان در برابر بلایای طبیعی افزود: این لوله‌ها در محل اتصال، دارای یک حلقه مهاری و قطعه قفل‌شونده دو سر و خارهای درگیرشونده در سر کاسه‌ای است که پس از اتصال در یکدیگر قفل و مانع جداشدن لوله‌ها در حین زلزله و رانش زمین می‌شود، ضمن آنکه با توجه به تحمل بالایی که لوله در محل اتصال در برابر فشارهای خارجی شده دارد، نیاز به استفاده از مهارهای جانبی و پشت‌بند در محل اتصال‌ها کاهش می‌یابد.

عندلیب اظهار داشت: با توجه به اینکه خطوط لوله جدید در مقابل فشارهای وارده عملکرد بسیار مثبتی دارند، از این پس عملیات آب‌رسانی در آبفای منطقه یک با استفاده از لوله‌های جدید انجام خواهد شد.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا