دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندسی بر اساس رشته

حادثه ششم: حادثه ریزش ساختمان خیابان شهران بر اثرعدم اجرای سازه نگهبان

حادثه ششم:
حادثه ریزش ساختمان خیابان شهران بر اثرعدم اجرای سازه نگهبان

*محل پروژه: تهران، منطقه ۵، خیابان شهران،گلهای دوم غربی
*زمان: ۱۳۹۱٫۱۱٫۲
*مرحله ساختمانی: در زمان اجرای گودبرداری
*میزان محکومیت:
سازنده :۷۰%
شهرداری :۱۰%
مهندس ناظر: ۱۰%
مهندس محاسب:۱۰%
*شرح مختصر حادثه:
در مراحل پایانی گودبرداری، مهندس ناظر از عملیات ساختمانی آگاهی پیدا میکند. وی پس از حضور در محل، مواجهه با گودبرداری به عمق ۴ متر و مشاهده وضعیت خطرناک ساختمان مجاور، مضطرب شده بلافاصله برای ارائه گزارش، به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری مراجعه میکند. کارمند دفتر اظهار می کند قبل از امضای برگه شروع به کار، امکان ثبت گزارش در سیستم وجود ندارد. لذا مهندس ناظر همزمان برگه شروع به کار و گزارشی با این مضمون ارائه و با علامت “خلاف دارد” در قسمت مربوطه ثبت میکند: “۱- عدم هماهنگی مالک در زمان تخریب و گودبرداری ۲- عدم اجرای سازه نگهبان. مقتضی است تا رفع موارد خلاف، از اجرای عملیات ممانعت به عمل آید.”
پس از تسلیم گزارش و ثبت آن در دفتر خدمات، ناظر به خیال اینکه خلاف سازنده را اعلام کرده، مسئولیت خود را انجام داده و از هر گونه اتهامی مبراست، محل را ترک میکند. کمتر از ۲۴ ساعت بعد، یعنی پاسی پس از نیمه شب همان روز، ریزش بخشی از ساختمان همسایه گود، منجر به فوت یک بانوی باردار و مصدومیت یک کارگر میشود.
*علل محکومیت ناظر:
حتی تصورش هم برای انسان سخت است. اینکه یک مهندس ساختمان باشد که سالها در حرفهاش تجربه کسب کرده، و دارای موقعیتی ممتاز در جامعه ، خانوادهای آبرومند و معتبر، ونیز شغلی که چندین نفر را در زیر دست داشته باشد و ناگهان یک حادثه .مأمورین نیمه شب به خانه اش مراجعه کنند و مثل یک مجرم با دستبند او را با خود ببرند، دردناک است! هم برای جامعه مهندسی و هم برای کل جامعه! سؤال این است کجا و در چه زمان و مکانی مهندسین ما آموزش دیدهاند؟ وچگونه اختیارات و مسئولیتآنان برایشان تشریح شده است وبه چه نحو تعامل با ارگان های اجرایی شهری به آنان تعلیم داده شده است که پس از یک حادثه به جرم عدم انجام مسئولیتهایشان، این طور با آنها برخورد میشود؟
مهندس ناظر می بایست رعایت مقررات ملی ساختمان ، نقشه های مصوب و پروانه ساختمان و ضوابط ایمنی را کنترل و در صورت عدم رعایت آن توسط مجری ، ضمن تذکر کتبی به مجری مراتب (وجود تخلف ) را به مرجع صدور پروانه ساختمان (شهرداری) اعلام نماید ،حل آنکه در برابر نبودن مجری دارای صلاحیت و نبودن مسئول ایمنی ریال اقدامی ننموده است. عدم کفایت و نقص نقشه های سازه نگهبان و دستورالعمل مربوط را که باید اجرای دقیق آن را کنترل می نمود و در ابتدای کار تذکر نداده و حتی خود این نقشه ها و دستورالعمل را امضا و قبول و اوراق ناقص را امضا و مهر (تائید ) کرده است . گرچه به محض اطلاع ، اقدام به ارائه گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه ساختمان نموده است ، ولیکن این اقدام نیز به صورت کامل انجام نگردیده است ، زیرا با الزامات مقرر در مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان و ماده ۷ آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی انطباق نداشته است.
جهت دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد شرح حادثه و عکس‌ها فایلی تکمیلی روی فایل پیوست کلیک نمایید.

[sdm_download id=”12325″ fancy=”1″]

آیا میدانید درصورت ریزش گود و ازبین رفتن شخصی پرونده شما به دادگاه جنائی ارسال می شود

مشاوره رایگان حقوق مهندسی و مهندسین ناظر

نظارت ساختمان و مسائل شورای انتظامی

یک شمع روشن می تواند هزاران شمع خاموش را روشن کند و ذره ای از نورش کاسته نشود

Thousands of candles can be lighted from a single candle, and the life of the candle will not be shortened.

از خطرات کار نظارت و حقوق اولیه خود آگاه شوید

لطفا در مورد کارهایی که در طول روز انجام میدهید کمی تامل و تفکر کنید

طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی تمامی کسانی در وقوع جرم مقصر هستند باید مجازات شوند

راستی اگر در اینستاگرام هستید، حتما @hamyarnazer رو فالو کنید.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا