دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندسی بر اساس رشته

خدمات کارشناس ماده 27 وشرایط اخذ پروانه

خدمات کارشناس ماده 27 وشرایط اخذ پروانه

ماده 27 قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان

وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، نهادها، نيروی نظامی و انتظامی، شركت های دولتی و شهرداری ها می توانند در ارجاع امور كارشناسی با رعايت آيين نامه خاصی كه به پيشنهاد مشترک وزارت مسكن و شهرسازی و وزارت دادگستری به تصويب هيأت وزيران می رسد به جای كارشناسان رسمی دادگستری از مهندسان دارای پروانه اشتغال كه بوسيله  سازمان استان معرفی می شوند استفاده نمايند.

مراجع درخواست کننده

وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای نظامی و انتظامی، شرکت های دولتی و شهرداری ها که متقاضی خدمات مهندسی کارشناسی می باشند.

نحوه اعطا و تمدید صلاحیت کارشناسان ماده 27

  • در راستای اجرای ماده 20 آیین نامه ، صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی با رعایت مفاد این دستور العمل و سایر تشریفات قانونی در ظهر پروانه اشتغال الکترونیکی متقاضیان واجد شرایط درج می گردد.
  • صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی به دارندگان پروانه اشتغال معتبر در هر یک از 7 رشته مهندسی ساختمان شامل: معماری، عمران ، تاسیسات مکانیکی ، تاسیسات برقی ، شهرسازی ، نقشه برداری و ترافیک اعطا می شود.
  • مهندسانی که وفق ترتیبات دستورالعمل های قبلی وزارت راه و شهرسازی، امکان ارائه خدمات مهندسی کارشناسی را دارا شده‌اند، می توانند پس از پایان مدت اعتبار، بر اساس ضوابط مقرر نسبت به تمدید آن به صورت الکترونیکی اقدام نمایند.
  • حدود صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی، پس از کسب نظر شورای مرکزی ظرف مدت حداکثر (3) ماه توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و لازم‌الاجرا خواهد بود.
  • صدور صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی در یک یا چند رشته متناظر با صلاحیت مندرج در ظهر پروانه اشتغال هر شخص و منوط به دارا بودن و احراز شرایط و ترتیبات این دستورالعمل مجاز می باشد.

شرایط لازم برای اخذ صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسان ماده 27

  1. عضویت معتبر در سازمان استان.
  2. دارابودن پروانه اشتغال معتبر در رشته مورد تقاضا
  3. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  4. احراز شرایط بر اساس استعلامات دستگاه‌های چهارگانه
  5. حداقل 5 سال سابقه کار مرتبط با پروانه اشتغال بعد از اخذ اولین پروانه اشتغال
  6. موفقیت در آزمون کتبی مربوط و اخذ نصاب لازم.
  7. موفقیت در مصاحبه حضوری توسط کمیته ارزیابی صلاحیت
  8. گذرانیدن و موفقیت در دوره‌های آموزشی مطابق شیوه نامه مصوب وزارت.
  9. موفقیت در دوره کارآموزی مطابق شیوه‌نامه ابلاغی وزارت.
  10. ادای سوگند و امضای سوگندنامه.
    تبصره: در خصوص کارمندان (اعم از لشگری و کشوری)، تاییدیه دستگاه مربوطه مبنی بر فعالیت در حوزه مرتبط با پروانه اشتغال متقاضی به عنوان سابقه کار موضوع بند 3 قابل استناد خواهد بود. در خصوص سایر متقاضیان مراتب بر اساس گواهی صادره از سوی سازمان استان ملاک عمل قرار می گیرد.

برگزاری آزمون و مصاحبه کارشناسان ماده 27

  • تقویم برگزاری آزمون کتبی، نصاب قبولی و منابع آزمون هر رشته، اعلام نتایج آزمون کتبی و نحوه رسیدگی به اعتراضات احتمالی و سایر موارد مرتبط بر اساس شیوه‌نامه تنظیمی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بوده که توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت ابلاغ می گردد.
    تبصره: از تاریخ ابلاغ این دستور العمل، آزمون صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی حداقل سالی یکبار توسط وزارت، بر اساس ضوابط اعلامی برگزار می شود.
  • پس از اعلام قطعی نتایج آزمون کتبی، تقویم برگزاری مصاحبه و نصاب قبولی آنها در هر رشته، توسط دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت تعیین می شود. دعوت متقاضی به مصاحبه، منوط به احراز بندهای یک الی شش مندرج در ماده 7 این دستورالعمل خواهد بود.
  • نتایج نهایی پذیرفته شدگان، توسط دفتر توسعه مهندسی ساختمان به ادارات کل و شورای مرکزی سازمان ابلاغ می گردد.

دوره‌های آموزشی و کارآموزی کارشناسان ماده 27

پذیرفته شدگان نهایی می‌بایست دوره یا دوره‌های آموزشی برای کسب مهارت‌های لازم را که توسط سازمان استان، طبق برنامه مصوب دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برگزار می گردد. طی نموده و موفق به اخذ گواهینامه موفقیت دوره آموزشی مربوط گردند.

تبصره- برنامه دوره‌های مذکور شامل تعداد، محتوای آموزشی، نحوه برگزاری و مدت آن برای هر رشته تخصصی با اخذ نظر شورای مرکزی ، توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان حداکثر (3) ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل، تهیه و ابلاغ خواهد بود.

  • دوره کارآموزی کارشناسان ماده 27

    الف)پذیرفته‌شدگان نهایی اخذ صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی ، پس از گذراندن دوره/ دوره‌های آموزشی ، می بایست دوره کارآموزی را به مدت یک سال تحت نظر یک نفر مهندس راهنما طی نمایند.
    ب)شیوه‌نامه کارآموزی مهندسان موضوع این دستورالعمل ظرف مدت حداکثر دو ماه توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و لازم‌الاجرا خواهد بود.
    پ)پس از اخذ گواهینامه موفقیت دوره/ دوره‌های آموزشی مربوطه و اتمام دوره کارآموزی توسط پذیرفته‌شدگان ، اداره کل می بایست، نسبت به تشکیل جلسه ادای سوگند با دعوت از رییس کل دادگستری استان و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و رییس سازمان استان اقدام نماید.

  • سوگندنامه کارشناسان ماده 27

    پس از ادای سوگند و امضای متن سوگندنامه توسط پذیرفته‌شده نهایی، اداره کل استان با رعایت ترتیبات مقرر نسبت به درج صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی در ظهر پروانه اشتغال الکترونیکی ایشان اقدام می نماید.
    متن سوگندنامه بدین شرح است:
    “من در پیشگاه خداوند متعال، به قرآن کریم سوگند یاد می کنم در اموری که برای خدمات کارشناسی مهندسی به من ارجاع می شود. پروردگار یکتا را حاضر و ناظر دانسته و نظر کارشناسی خود را به راستی و درستی اظهار کرده و نظر شخصی خود را در آن دخالت ندهم و تمام نظرات خود را در کمال بی‌طرفی  و منطبق با انصاف، عدالت و اخلاق حرفه‌ای اظهار کرده و مطلبی را مکتوم ندارم و برخلاف واقع چیزی را اعلام نکرده و مکتوب ننماییم و اسراری که در خلال انجام خدمات مهندسی کارشناسی از آن‌ها مطلع شده‌ام حفظ نمایم و همواره رازدار و امین باشم”
    تبصره1- اقلیت های دینی، این سوگند را با ذکر نام کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.
    تبصره2– ادای سوگند و امضای سوگندنامه برای یک بار کافی است ولو آنکه متقاضی بعدا واجد شرایط احراز صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی در سایر رشته‌ها گردد.

  • اعتبار قبولی در آزمون کتبی کارشناسان ماده 27

    اعتبار قبولی در آزمون کتبی، حداکثر سه سال بوده و درصورتیکه ظرف مدت مذکور ، طی مراحل قانونی از سوی پذیرفته‌شدگان، جهت درج صلاحیت یاد شده در ظهر پروانه اشتغال انجام نپذیرد، قبولی در آزمون دوره مورد نظر کان‌لم‌یکن تلقی می‌گردد.

 

اعتبار پروانه اشتغال کارشناسان ماده 27

  • مهندس واجد شرایط موظف است حداقل یک ماه پیش از خاتمه اعتبار پروانه اشتغال، مراتب را از طریق سامانه به سازمان استان اعلام و تقاضای تمدید پروانه را ارائه نماید.
  • در صورتیکه پروانه اشتغال مهندس یا مهندسان حسب مورد فاقد اعتبار شناخته شده و یا اعتبار آن معلق یا اساسا ابطال شود و یا مشمول محرومیت ناشی از آرای قطعی قضایی یا شورای انتظامی گردد. پذیرش و ارائه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع این دستورالعمل توسط ایشان متناسب با مورد، ممنوع خواهد بود. ضمنا رعایت ترتیبات مندرج در تبصره ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون ملاک عمل خواهد بود.
  • مدت اعتبار صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی متناسب با اعتبار پروانه اشتغال می باشد و تا زمانیکه بر طبق مقررات مربوط، دارنده آن واجد شرایط معنونه باشد، صلاحیت مذکور قابل تمدید خواهد بود.

وظایف حرفه ای کارشناسان ماده 27

  1. مطابق با ماده 9 آیین‌نامه ماده 27 پیش از انجام خدمات مهندسی کارشناسی، در صورت جهات رد، بلافاصله مراتب را به سازمان استان و مرجع درخواست‌کننده کتبا اعلام نموده و از انجام خدمات مهندسی کارشناسی یا ادامه آن خودداری و انصراف نمایند.
  2. وظایف خدمات مهندسی کارشناسی را در مهلت مقرر یا در مهلت تمدید شده اعلامی از سوی سازمان استان، انجام دهند.
  3. عدم امتناع از انجام خدمات مهندسی کارشناسی ارجاعی.(در صورت داشتن عذر موجه، ضروریست نسبت به اعلام مراتب به سازمان استان و اخذ تایید از هییت مدیره سازمان استان اقدام نمایند)
  4. خدمات مهندسی کارشناسی ارجاع شده می بایست شخصا توسط مهندس یا مهندسان واجد شرایط انجام پذیرفته و ایشان مجاز به محول نمودن قسمت یا تمامی آن به اشخاص ثالث نمی باشند.(حتی اگر شخص ثالث دارای صلاحیت خدمات مهندسی کارشناسی ماده 27 باشد)
  5. در بررسی‌های کارشناسی و همچنین در تدوین و تنظیم نظریه خدمات مهندسی کارشناسی از معیارها،موازین ضوابط قانونی معتبر، بهره‌برداری نموده و ضمن بیان تمام حقیقت، چیزی را خلاف حقیقت ابراز ندارد.
  6. حضور به موقع در مراجع صالحه در وقت مقرر.
  7. صرفا در حدود صلاحیت خود، قبول مسئولیت نمایند و چنانچه انجام خدمات مهندسی کارشناسی را خارج از حدود صلاحیت خویش تشخیص دهند، موظفند فورا، از ادامه کار خودداری و مراتب راکتبا به سازمان استان و مرجع درخواست کننده اعلام نمایند.
  8. نظریه مهندسی کارشناسی را صریح، مستدل، مستند و بارعایت بی طرفی کامل مورد تدوین و نگارش قرار دهند و نکات و توضیحات جامعی را که برای تبیین آن ضروریست، مکتوب کرده و نظریه را همراه با مستندات، به صورت الکترونیکی در سامانه مربوطه بارگذاری نمایند.
  9. یک نسخه از نظریه مهندسی کارشناسی ارائه شده و ضمایم مورداستناد در آنرا، حداقل بله مدت پنج سال بعد از تاریخ تسلیم ، به صورت الکترونیکی نگهداری نمایند.
  10. عدم تسلیم اسناد و مدارک صرفا به اشخاصی که مطابق با این دستورالعمل مجاز به دریافت آنها هستند.عدم هرگونه مسامحه و سهل‌انگاری در اظهارنظر، هر چند موثر در تصمیمات مراجع صلاحیت‌دار نباشد.
  11. حفظ اسرار و اسناد محرمانه که در خلال انجام خدمات مهندسی کارشناسی از آن اطلاع یا بدان دسترسی می یابند.
  12. رعایت کامل قانون، آیین‌نامه ها و سایر مصوبات و دستورالعمل‌ها یا ابلاغیه های صادره از سوی وزارت.
  13. رعایت عدالت، انصاف و اصول اخلاق حرفه‌ای و شئون مهندسی مطابق با ” نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی مهندسی ساختمان”(ابلاغیه شماره 02/100/15288 مورخ 09/04/1395) وزارت شهرسازی.
    تبصره 1- نقض یا  عدم رعایت هر یک از موارد این ماده منجر به ارجاع موضوع به شورای انتظامی خواهد بود.
    تبصره 2– مرجع درخواست کننده و سازمان استان نیز مکلفند جهات رد مهندس یا مهندسان معرفی شده را که همان جهات رد مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری است مورد بررسی قرارداده و از عدم شمول آن اطمینان یابند.

معرفی مهندس واجد شرایط

  • مرجع درخواست‌کننده می تواند برای خدمات مهندسی کارشناسی از سازمان استان به صورت کتبی و در چهارچوب آیین‌نامه ماده 27، در خواست معرفی مهندس یا مهندسان واجد شرایط بنماید.
  • با عنایت به دادنامه دیوان عدالت اداری به شماره 140109970905811313 مورخ 26/07/1401 مبنی بر ابطال دستورالعمل خاصی که ظرف مدت (3) ماه توسط شورای مرکزی پیشنهاد و به تصویت وزارت می رسد، انتخاب و به مرجع درخواست کننده معرفی می نماید.تبصره- مراجع درخواست‌کننده برای خدمات مهندسی کارشناسی، مجاز به مراجعه مستقیم به مهندس یا مهندسان دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی موضوع است دستورالعمل نمی باشد.

پرداخت حق الزحمه و فرآیند اعلام نظریه کارشناسان ماده 27

  • تعرفه حق الزحمه خدمات مهندسی کارشناسی ماده 27، عینا معادل تعرفه مربوط به دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری است و مواردی که تعرف خاصی وجود ندارد، در چهارچوب بند15 ماده قانون ، یا پیشناد هیات مدیره سازمان استان و تصویب وزیر راه و شهرسازی تعیین خواهد شد.
  • مرجع درخواست کننده مهندس یا مهندسان واجد شرایط ، مجاز به پرداخت مستقیم حق الزحمه خدمان مهندسی کارشناسی به فرد یا افراد معرفی شده نیستند و باید حق الزحمه مربوط را به حساب سازمان استان واریز و یک نسخه از فیش بانکی را به سازمان استان مذکور تسلیم نماید.
  • مهندس یا مهندسان معرفی شده از طرف سازمان استان پس ازاتمام خدمات مهندسی کارشناسی، اصل نظریه را به صورت الکترونیکی تنظیم و به انضمام مستندات در دفتر سازمان استان (سامانه مربوطه در سازمان استان) به صورت الکترونیکی ثبت می نماید. یک نسخه از نظریه الکترونیکی ثبت شده توسط هیات مدیره سازمان استان به مرجع درخواست کننده ارسال یا تسلیم خواهد شد و نسخه دوم در پرونده مهندس مربوطه در سازمان استان ضبط می گردد.
  • سازمان استان موظف است پس از وصول نظریه مهندس یا مهندسان معرفی شده، حق الزحمه را بعد از کسر کسورات به شرح ذیل به مهندس یا مهندسان موردنظر پرداخت و نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید؛الف) پنج درصد (5%) بابت مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیاتهای  مستقیم به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی.ب) پنج درصد (5%) به حساب سازمان استان بابت ارجاع کار در چهارچوب ماده 37 قانون.

تخلفات کارشناسان ماده 27

  • رسیدگی به تخلفات انتظامی مهندس یا مهندسان واجد شرایط و شرکت های حقوقی موضوع ماده 8 در انجام امور ارجاعی موضوع این دستورالعمل، بدوا و حسب مورد، بر عهده شورای انتظامی استان خواهد بودکه در چارچوب ضوابط مقرر مورد رسیدگی و اعلام رای قرار میگیرد.
  • هرگاه مرجع درخواست کننده شکایتی در مورد تخلفات انظباطی ، انتظامی و یا حرفه‌ ای مهندس یا مهندسان معرفی شده توسط سازمان استان داشته باشد می تواند، موضوع را به هییت مدیره سازمان استان و شورای انتظامی استان مربوط، مطابق با ضوابط مقرر گزارش نماید.
  • تشخیص اهمیت و درجه تخلف انطباق آن با هر یک از مصادیق تخلفات حرفه ای و انضباطی مندرج در ماده 91 آیین‌نامه و مجازات های مربوط (مندرج در ماده 90 آیین‌نامه )، حسب مورد بر عهده شورای انتظامی استان می باشد.

مسئولیت نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل نحوه‌اعطای صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

  • این دستورالعمل در هر استان بر عهده اداره کل و سازمان استان خواهد بود.
  • این دستورالعمل در تاریخ 19/12/1402 به پیشنهاد دفتر توسعه مهندسی ساختمان توسط معاونت مسکن و ساختمان و قائم مقام وزیر در نهضت ملی مسکن مصوب و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد.

خدمات کارشناسان ماده 27

در چه مواردی می توانیم از كارشناسان عمومی ماده 27 در رشته عمران کمک بگیریم؟

  1. طراحي و محاسبه و كنترل محاسبات و سازه يا ساختمان ها، منابع و مخازن و ابنيه فني فلزي، بتني، چوبي، مصالح بنايي و مختلط و راه و باند.
  2. متره و برآورد احجام ساختماني، هزينه كليه ساختمان ها، منابع و مخازن، راه ها و ابنيه فني و بررسي صورت وضعيت آنها.
  3. تشخيص علل خرابي يا نقص ساختمان ها، راه ها و ابنيه فني و تعيين خسارت آنها.
  4. بررسي علل حوادث منجر به خسارت، جرح يا فوت و اظهار نظر در آنها.
  5. تفكيك و افراز ساختمان ها و زمين.
  6. اظهار نظر در مورد گزارش هاي فني مرتبط با ساختمان ها، راه ها و ابنيه فني.
  7. ارزيابي بهاي زمين هاي غير مزروعي، ساختمان و ابنيه فني.
  8. تعيين اجاره بها وحق كسب و پيشه محل ها.
  9. رسيدگي به اختلافات ناشي از قرار دادهاي پيمانكاري و مهندسي مشاور و همچنين قراردادهاي طراحي، اجرا و نظارت و حكميت و اظهار نظر در مورد جنبه هاي فني و مالي آنها (در محدوده اقلام ساختماني).
  10. رسيدگي به اسناد مناقصه و مزايده در طرح هاي عمراني و ساختمان هاي خصوصي.
  11. نظارت بر جريان تحويل موقت و قطعي طرح هاي عمراني.
  12. توضيح : انجام خدمات فوق در مورد سازه هاي خاص نظير سازه هاي فضا كار و همچنين در موردپل هاي بزرگ، كارهاي دريايي و تأسيسات بندري، باند و تأسيسات فرودگاهي، تأسيسات آبي، سيلوها، دكل ها و برج هاي بيش از 30 متر ارتفاع، تونل ها، خطوط راه آهن، سايت هاي صنعتي و نظامي و هر نوع كار ديگري كه از نظر تخصصي در رديف آنها باشد مستلزم داشتن پروانه كارشناسي تخصصي است.

در چه مواردی می توانیم از كارشناسان عمومی ماده 27 در رشته معماری کمک بگیریم؟

  1. تهيه طرح معماري و كنترل طرح معماري انواع ساختمان هاي بتني، فلزي، مصالح بنايي، چوبي و مختلط با كاربري هاي متعارف.
  2. متره و برآورد احجام ساختماني و هزينه كليه ساختمان ها و بررسي صورت وضعيت آنها.
  3. تعيين خسارت وارده به ساختمان ها و برآورد هزينه تعميرات.
  4. تفكيك و افراز ساختمان ها.
  5. تعيين اجاره بها و حق كسب و پيشه محل ها و املاك.
  6. رسيدگي به اختلافات ناشي از قراردادهاي پيمانكاري و مهندسي مشاور و طراحي، اجرا و نظارت و حكميت و اظهار نظر در مورد جنبه هاي فني و مالي آنها (در محدوده اقلام ساختماني).
  7. رسيدگي به اسناد مناقصه و مزايده در طرح هاي عمراني و ساختمان هاي خصوصي.
  8. نظارت بر جريان تحويل موقت و قطعي ساختمان ها.
  9.  انجام خدمات فوق در مورد ساختمان هايي كه داراي كاربري در مقياس شهر و بالاتر هستند همچنين ساختمان هاي ويژه نظير برج هايي كه بيش از 30 متر ارتفاع دارند، يا داراي تكنيك اجراي خاص هستند و هر نوع كار ديگري كه از نظر تخصصي در رديف آنها محسوب مي شود، مستلزم داشتن پروانه كارشناسي تخصصي در زمينه مربوطه است.

در چه مواردی می توانیم از كارشناسان عمومی ماده 27 در رشته  تاسیسات مکانیکی کمک بگیریم؟

  1.  ارزيابي و تعيين قيمت تأسيسات برودتي و حرارتي ساختمان ها، ماشين هاي صنعتي، ماشين آلات و تأسيسات كارخانجات.
  2. تعيين علل خرابي و ارزيابي خسارت تأسيسات برودتي و حرارتي ساختمان ها، ماشينهاي صنعتي، ماشين آلات و تأسيسات كارخانجات.
  3. ارزيابي و تعيين هزينه تأسيسات وشبكه هاي بسته توزيع‌ آب، تلمبه خانه هاي آبي، تأسيسات آب و برق، هوا، گاز و بخار.
  4. برآورد قيمت، تشخيص علل خرابي و تعيين خسارت ماشين آلات راهسازي و راهداري، موتورهاي ديزلي و لكوموتيو.
  5. تعيين اجاره بها و اجرت المثل ماشين آلات صنعتي، ماشين هاي راهسازي و موتورهاي ديزلي.
  6. رسيدگي به صورت وضعيت هاي تأسيسات مكانيكي طرح هاي ساختماني و عمراني.
  7. رسيدگي به اختلافات ناشي از قراردادهاي پيمانكاري و مهندسي مشاور و طراحي، اجرا و نظارت و حكميت و اظهار نظر در مورد جنبه هاي فني و مالي آنها (در محدوده اقلام تأسيسات مكانيكي).
  8. اظهارنظردر مورد گزارش هاي فني و مرتبط با تأسيسات و ماشين آلات
  9. بررسي علل حوادث منجر به خسارت، جرح يا فوت اشخاص و جانداران ناشي از سيستم تأسيسات مكانيكي و اظهار نظر در آنها
  10. نظارت بر جريان تحويل موقت و قطعي سيستم هاي تأسيسات مكانيكي در طرح هاي عمراني و خصوصي.
  11. انجام خدمات فوق در مورد تأسيسات مكانيكي و ماشين آلاتي كه داراي تكنولوژي خاص هستند نظير توربين ها، تأسيسات پالايش نفت، سردخانه هاي بزرگ، تأسيسات برج هاي بسيار مرتفع، تأسيسات بيمارستاني و هر نوع كار ديگري كه از نظر تخصصي بودن در رديف آنها هستند مستلزم داشتن پروانه كارشناسي تخصصي در زمينه مربوطه است.

در چه مواردی می توانیم از كارشناسان عمومی ماده 27 در رشته تاسیسات برقی کمک بگیریم؟

  1.  ارزيابي، تعيين اجاره بها و اجرت المثل، تعيين قيمت، تعيين علل خرابي و بر آورد خسارت
  2. ماشين هاي كوچك توليد برق، شبكه هاي روشنايي محدود، برق فشار ضعيف، تأسيسات برقي ساختمان ها، كارخانجات، بيمارستان ها،‌ سيستم برقي و الكترونيكي دستگاه هاي گرمايش و سرمايش، سردخانه ها، تهويه مطبوع، آسانسورها، پله هاي برقي، شبكه هاي صوتي و تصويري ساختمان ها.
  3.  ارزيابي، تعيين اجاره بها و اجرت المثل، تعيين قيمت، تعيين علل خرابي و برآورد خسارت سيستم هاي الكترونيكي.
  4. اظهار نظر در مورد گزارش هاي فني مرتبط با سيستم برقي دستگاه ها و شبكه هاي فشار ضعيف و الكترونيكي.
  5. رسيدگي به اختلافات ناشي از قراردادهاي پيمانكاري و مهندسي مشاور و طراحي، اجرا و نظارت و حكميت و اظهار نظر در مورد جنبه هاي فني و مالي آنها (در محدوده كارهاي برقي و الكترونيكي).
  6. بررسي علل حوادث منجر به خسارت، جرح يا فوت اشخاص و جانداران و اظهار نظر در آنها ناشي از تأسيسات برقي.
  7. نظارت بر جريان تحويل موقت و قطعي سيستم هاي برقي و الكترونيكي طرح هاي عمراني و ساختمان هاي خصوصي.
  8. انجام خدمات فوق در مورد دستگاه ها، شبكه ها و سيستم هاي برقي و الكترونيكي كه داراي تكنولوژي پيچيده و خاص هستند، نظير دستگاه هاي پرتونگاري، سيستم هاي نيروگاهي، دستگاه هاي توليد برق فشار قوي، شبكه انتقال نيرو، سخت افزارهاي الكترونيكي پيچيده، سيستم هاي پرتاب و هدايت ماهواره، و هر نوع كار ديگري كه از نظر تخصصي در رديف آنها باشد مستلزم داشتن پروانه كارشناسي تخصصي در زمينه مربوطه مي باشد.

در چه مواردی می توانیم از كارشناسان عمومی ماده 27 در رشته شهرسازی کمک بگیریم؟

انجام امور ذيل مستلزم كار گروهي متشكل از كارشناسان رشته هاي مختلف با مسووليت كارشناس عمومي شهرسازي است:
  1. تهيه طرح هاي تفصيلي، طرح هاي هادي و روستائي، طرح هاي ناحيه‌اي، منطقه‌اي، كالبدي ملي و اظهارنظر در مورد آنها و ارزيابي و برآورد هزينه تهيه طرح هاي مذكور.
  2. بررسي و اظهار نظر در مورد تفكيك و افراز زمين هاي شهري.
  3. ارزيابي بهاي اراضي غير مزروعي و اجاره و اجرت المثل آنها.
  4. رسيدگي به اختلافات پيمانكاران و مشاوران و كارفرمايان در زمينه طرح هاي شهرسازي و اظهار نظر و حكميت در آنها.
  5. انجام امور فوق در مورد طرح هاي جامع شهري و طراحي شهري مستلزم داشتن پروانه كارشناسي تخصصي طراحي شهري است.

در چه مواردی می توانیم از كارشناسان عمومی ماده 27 در رشته نقشه برداری کمک بگیریم؟

  1. انجام نقشه برداري شامل مساحي، ترازيابي، پياده كردن نقشه و كنترل عمليات و مدارك نقشه برداري.
  2. تطبيق عكس و نقشه هوايي و تفسير عكس هاي هوايي.
  3. بازبيني فتوگرامتري.
  4. تفكيك و افراز اراضي غير مزروعي، تشخيص حدود ثبتي املاك و مستغلات.
  5. تهيه صورتمجلس تفكيكي ساختمان ها و املاك و تهيه صورتمجلس تحويل زمين.
  6. تعيين اجاره بها و حق كسب و پيشينه.
  7. مسير يابي و تاكئومتري راه، باند و خيابان ها و معابر شهري.
  8. رسيدگي به اختلافات ناشي از قراردادهاي پيمانكاري و مهندسي مشاور و حكميت و اظهار نظر در مورد جنبه هاي فني آنها در محدوده كارهاي نقشه برداري.
  9. انجام امور فوق در مورد كارهاي ژئودزي، ميكرو ژئودزي، فتوگرامتري، نقشه هاي كاداستر، آب نگاري، جي. آي . اس و كارهاي ديگري كه از نظر تخصصي در رديف آنهاست مستلزم داشتن پروانه كارشناسي تخصصي در زمينه مربوطه مي باشد.

در چه مواردی می توانیم از كارشناسان عمومی ماده 27 در رشته ترافيك کمک بگیریم؟

  1.  طراحي شبكه هاي ترافيكي و پاركينگ ها و كنترل طرح هاي تهيه شده.
  2. ارزيابي و اظهار نظر در مورد طرح هاي شبكه هاي ارتباطي شهري، روستايي و بين شهري.
  3.  اظهار نظر در مورد طرح هاي حمل و نقل شهري و بين شهري.
  4. بررسي اثرات ترافيكي ابنيه و ساختمان ها واجد اثر مهم بر ترافيك.
  5. اظهار نظر در مورد گزارش هاي فني مرتبط با ترافيك و حمل و نقل.
  6. رسيدگي به اختلافات ناشي از قراردادهاي مهندسي مشاور ترافيكي و حمل و نقل و انجام حكميت و اظهار نظر در آنهادانلوددا

سربرگ کارشناس ماده 27

سربرگ کارشناس ماده 27

نمونه مهر کارشناس ماده 27

نمونه مهر کارشناس ماده 27

دانلود دستورالعمل نحوه‌اعطای صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان 1402

دانلود دستورالعمل نحوه‌اعطای صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان 1402

آخرین ویرایش: 1402/12/21

شماره ویرایش دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فهرست واحدهای درسی هم ارزی رشته هاجهت صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی
  2. نه موضوع مهم و پرتکرار در طرح شکایت از ناظران در شورای انتظامی
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

منبع
irceoeeeng.ireng-hoدستورالعمل نحوه‌اعطای صلاحیت ارائه خدمات مهندسی کارشناسی موضوع ماده 27 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام، ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    من پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته تاسیسات برقی ساختمان دارم، پروانه پایه 3 طراحی و نظارت
    مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی برق و الکترونیک دارم
    برای شرکت در آزمون ماده 27 باید گروه عمومی شرکت کنم یا تخصصی؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا