دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
فرم ها و چک لیست ها

نظارت بر آسانسور و سیستم جابه جایی در ساختمان

نظارت بر آسانسور و سیستم جابه جایی در ساختمان

با توجه به ارايه سيستم هاي نوين جابه جايي (در زمينه آسانسور و ….) نظارت و مشاوره در سيستم جابه جايي  ساختمان بيش از پيش مورد توجه قرار  مي گيرد .
بررسي ايمني و استاندارد بودن آسانسور اهميت اين موضوع را دو چندان مي كند .

نظارت بر اجرای آسانسور وظیفه کداميک از مهندسین ناظر می باشد؟

1.مهندس ناظر معماری:

  • کنترل محل چاله آسانسور(پي سازي)
  • کنترل ابعاد چاله و چاه آسانسور

2.مهندس ناظر مكانيك

  • کنترل نحوه نصب و بهره‌برداری ایمني آسانسورها  از لحاظ مکانیکی

3.مهندس ناظر برق

  • کنترل نحوه نصب و بهره برداری ایمني آسانسورها  از لحاظ سیستم برقی

4.مهندس ناظر عمران

  • کنترل محل چاله آسانسور(پي سازي)
  • کنترل ابعاد چاله و چاه آسانسور
  • كنترل شاسي كشي و جوش
  • ديوارهاي چاه آسانسور

ضوابط مربوط به آسانسور

  1. آسانسور خارج از مركز دستگاه پله طراحي گردد.
  2. چاه آسانسور تا روي فوندانسيون ساختمان امتداد يابد و يا در صـورت قـرار داشـتن فـضاي آزاد زيـر چاهـكآسانسور يك ستون زير ضربه گيرهاي چاهك با تأمين ايستائي پنج هزار نيوتن بر متر مربع در نظر گرفته شود.
  3. ابعاد مفيد چاه آسانسور حداقل 150 × 150 سانتيمتر باشد.
  4. در چاه آسانسور داخل موتور خانه تأسيسات قرار نگيرد.
  5. در نظر گرفتن اطاق مستقل براي موتورخانه آسانسور، دريچه به ابعاد حداقل 80 × 60 سانتيمتر زير كف موتورخانه روي ديوار جانبي با بازشو به بيرون.
  6. هر گونه بازشو (روزنه، دريچه) به چاه آسانسور بجز در ورودي به چاه و دريچه مورد بند 5 غير مجاز است.
  7. رعايت كليه اصول استاندارد مربوط به آسانسور.

تاريخچه

مشاوره آسانسور به طور رسمی برای اولین بار در حدود هفت دهه پیش بعد از درک نیاز طراحان، معماران و مالکان ساختمان در آمریکا پا به عرصه گذاشت. مشاوره آسانسور تا حدود پنجاه سال پیش دوره مقدماتی و به نوعی رشد خود را با ارائه خدمات محدود به ویژه به طراحان ساختمان طی می‌کرد و تا آن زمان فقط دو شرکت فعال در این زمینه وجود داشتند. یکی از اولین شماره‌ های نشریه معتبر دنیای آسانسور که به این موضوع میپردازد مربوط به سال 1973، یعنی حدود چهل سال پیش، باز مي گردد.

مراحل مختلف پروژه ها

در یک نگاه کلی خدماتی که توسط یک مشاور آسانسور ارائه میشودکلیه مراحل انجام یک پروژه شامل طراحی اولیه، نظارت، بازد ید و وارسی، و تحویل نهایی کار را شامل میشودکه همگام و در کنار سایر خدمات مهندسی و مشاوره ساختمان و تأسیسات و یا مالک پروژه ساختمانی است، و در صورت نیاز تهیه اسناد و نیازمندی‌ های انجام مناقصه و پیگیری‌ های بعدی مرتبط با آن از موارد مرتبط با فاز طراحی و از د یگر زمینه‌ های فعالیت در موضوع مشاوره آسانسور است.

بازبینی نقشه ها و مشخصات فنی

پس از نهایی شدن پیمانکار یا پیمانکاران منتخب ساخت، اجرا و نصب، نقشه ها و نقشه‌ های کارگاهی بر اساس نیازمندیها و مختصات پروژه موردنظر بررسی شده واصلاحات و ویرایش‌ هاي لازم انجام خواهند گرفت..

هماهنگی ها و نهایی سازی طرح

خدماتی که توسط یک مشاور آسانسور ارائه میشود هماهنگی‌ های لازم  و در صورت لزوم پیشنهاد برای تغییرات مناسب و ضروری در ارتباط با طراح ساختمان، مشاور سازه، مشاور تأسیسات و غیره و همچنین پیمانکاران مرتبط با اجرای پروژه ساختمانی را نیز شامل شده که قدم مهمی در پیشبرد هماهنگ و روان یک پروژه ساختمانی از ابتدا، به ویژه در پروژه‌ های بزرگ و یا خاص، است.

مشاوره و نظارت در اجرا

انجام هماهنگی‌ های لازم  و در صورت لزوم پیشنهاد برای تغییرات مناسب و ضروری در کنار همفکری و تبادلنظر با سایر گروه‌ های فعال در اجرای پروژه قدم مهمی در پیشرفت فیزیکی کار و اجرای صحیح امور است. مشاوره در فاز اجرا را میتوان در قالب موارد زیر برشمرد:

بازديدها و گزارشات

این کار در قالب بازد ید های زمانبندی شده و به دنبال آن تهیه گزارشات مبتنی بر اطلاعات برداشته شده از سایت پروژه در بازد یدها و موارد و منابع د یگر که در اختیار گروه‌ های مربوطه قرار میگیرد انجام مي پذيرد.

تحویل نهایی پروژه

انجام بازد ید و یا بازد ید های نهایی و بررسی و انجام اندازه گیری ها، در صورت امکان و داشتن  ضرورت، و همچنین تطبیق نهایی کار با اسناد و نقشه ها و مشخصات درخواستی که در هنگام طراحی اولیه و مراحل بعدی و هماهنگی‌ های موردنظر نهایی شده بوده است.

مشاوره و نظارت در بهره برداری

مسئله نظارت و مشاوره در باب آسانسورها و پله‌ های برقی، به موارد قبل محدود نمیگردد و زمان بعد از اتمام کار نصب و راه اندازی و تحویل پروژه را نیز در برمیگیرد مد یران و مالکان مواردکاربرد مشاوره و نظارت در این مرحله به قرار زیر است:

ارزیابی سرویس و نگهداری

این کار به طورمعمول توسط شرکت‌ های طراحی و مونتاژ آسانسور انجام میشودکه یا از ابتدا اجرای پروژه را در دست داشته و یا در مراحل بعد به عنوان پیمانکار سرویس و نگهداری انتخاب میشوند. بررسی عملکرد آنها و ارزیابی و تأیید انجام نگهداری صحیح و در صورت لزوم انتخاب شرکت جد.ید به عنوان پیمانکار سرویس و نگهداری برای سیستم‌ های نصب شده و در حال کار ازجمله اموری است که از جهات مختلفی نظیر ایمنی، مد یریت هزینه و خدمات رسانی مناسب به استفاده‌کنندگان حائز اهمیت است.

بازدیدها و آزمون‌ های موردی

در صورت لزوم و بنا به صلاحديد  شرکت نصب کننده، پیمانکار سرویس و نگهداری، مد یر و یا مالک ساختمان دارای سیستم موردنظر و یا اشخاص ذیصالح د یگر بازد ید های موردی، و در صورت نیاز و وجود شرایط و امکانات انجام برخی اندازهگیریها و موارد مشابه، میتواند توسط مشاور و یا با نظارت و همکاری وی انجام شده و گزارشات مربوط به آن تهیه و برای بررسیها و اقدامات بعدی ارائه و استفاده گردد.

تعمیرات، بازسازی و نوسازی

آسانسورها و به طورکلی سیستم‌ های حمل ونقل عمودی، و قطعات مختلف آنها، همانند سایر تجهیزات عمر مفیدی دارند که بر اساس معیارهای مهندسی، طراحی و نحوه کاربرد و استفاده از آنها تعریف میشودکه جزئیات فنی آن از حوصله این مقاله خارج است. اما نکته مهم قابل توجه در اینجا این است که همانند وارسی و ارزیابی سرویس و نگهداری برای انجام تعمیرات موردنیاز، در مورد بازسازی و یا نوسازی جزئی و یا کلی اجزا و سیستم‌ های موردنظر استفاده از مشاوران آسانسور کمک شایانی به اجرای هر چه بهتر و روانتر این تغییرات و به حداقل رساندن مشکلات  و نارسائی‌ های احتمالی خواهد داشت.

اشاره ای به فناوری‌ های نوین

نمونه هایی از سیستمها و فناوری‌ های جد ید و یا خاص در صنعت حمل ونقل عمودی به عنوان مثالهایی در بیان اهمیت مشاوره و نظارت تخصصی در این زمینه در اینجا به اختصار مورداشاره قرار میگیرند.

فناوریها و سیستم‌ های تعلیق نوین

سیستم‌ های محرکه دارای موتورهای مغناطیس خطی و سیستم‌ های ترکیبی عمودی و افقی
سیستم‌ های دارای دو یا چند ین کابین در یک چاه آسانسور واحد
آسانسورهای بدون موتور خانه
آسانسورهای شیبدار، آسانسورهای پرسرعت و پله‌ های برقی با ساختار غیرمتداول
سیستم‌ های بازتولید انرژی، نظارت و مانیتورینگ و سیستم‌ های ارتباطی و عملکردی بیسیم

چگونگی اطلاع از وضعیت استاندارد آسانسورها

هر شهروندی می‌تواند تنها با ارسال یک پیامک حاوی شناسه ملی آسانسور خود به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اطلاعاتی نظیر نام شرکت نصاب، نام شرکت بازرسی‌کننده، تاریخ آخرین بازرسی و تاریخ انقضای بازرسی آسانسور خود آگاه شود.

نکته: تنها آسانسورهایی که در سامانه توانمند استاندارد آسانسور موفق به اخذ تاییدیه ایمنی و عملکرد شده‌اند می‌توانند دارای شناسه از این سامانه باشند.

بیشتر بدانیم:

  1. چک لیست جامع نظارت آسانسور ویژه مهندسین معماری
  2. چک لیست جامع نظارت آسانسور ویژه مهندسین عمران
  3. چک لیست جامع عمومی نظارت تاسیسات آسانسور
  4. استانداردآسانسور و مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور
  5. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  6. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  7. مشاوره مهندس ناظر

منبع
مجله ي پيام نظام مهندسي ناهی، محمدرضا، معرفی و لزوم بهره گیری از مشاوره فنی درزمینه سیستم‌ های حمل ونقل عمودی در صنعت آسانسور و ساختمان کشور، پنجمین سمینار سالیانه آموزشی تخصصی آسانسور و پله برقی، تهران،1393 ناهی، محمدرضا، کاربرد مشاوره و نظارت در ارتباط با سیستم‌ های حمل ونقل عمودی – مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری در پروژه ها ششمین سمینار سراسری بین المللی آسانسور و پله برقی، تهران، 1394

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا