دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

مبحث چهارم مقررات گودبرداری و ایمن سازی– توصیه های سازمان آتش نشانی تهران

مبحث چهارم مقررات گودبرداری و ایمن سازی– توصیه های سازمان آتش نشانی تهران

مبحث چهارم توصیه های سازمان آتش نشانی تهران

۱٫مهندسین ناظر و مجری باید قبل از هرگونه کاری در جهت ساختمان سازی اطلاعات کافی در مورد شناسایی خاک منطقه و محل داشته باشند.

۲٫اگر در منطقه خاکریزهای دستی و ضایعات بوده، عملیات خاکبرداری باید تدریجی و با مهار کردن کامل دیواره های جانبی گودال انجام شود.

۳٫اگر گودبرداری دارای عمقی بیش از ۳ متر باشد، باید قبل از خاکبرداری، محل ستون ها، گودبرداری شود و با اجرای ستون ها و مهار آن ها به همدیگر از ریزش و رانش خاک های سست جلوگیری کرد.

۴٫هنگام حفر چاهک برای ستون ها و اجرای ستون ها باید چاهک کاملا طوقه چینی و مهار شود تا کارگر یا کارگران در اثر ریزش خاک مدفون نشوند.

۵٫در مناطقی که ساختمان های قدیمی تخریب و به جای آن ها قرار است ساختمان جدید ساخته شود، مهندسین مجری و ناظر باید مقاومت ایستایی ساختمان های همجوار را نیز بررسی نمایند و چنانچه احتمال داده شود که در اثر گودبرداری ساختمان مجاور دچار حادثه می شود، باید به اقدامات ایمنی کامل متوسل شد.

۶٫هنگام عملیات خاکبرداری با ماشین آلات از ساکنین ساختمان های مجاور بخواهید تا در اثر شنیدن هر گونه صدای مشکوک (شکستن شیشه، ترک در دیوارها و …) فورا محل مسکونی را ترک و به مکان امنی خارج از ساختمان پناه ببرند.

۷٫در عملیات خاکبرداری سعی شود از افراد با تجربه و حداقل تعداد کارگران استفاده شود.

۸٫حفاظ گذاری و ایجاد حریم برای جلوگیری از سقوط افراد به داخل گود الزامی است.

منبع : نظارت بر ساختمان سازی در آینه تجربه

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا