دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

مسئولیت مهندس ناظر و مجری صوری

مسئولیت مهندس ناظر و مجری صوری

تفاوت مهندس ناظر و مجری

ناظر

  • ناظر شخص حقيقي يا حقوقي داراي پروانه اشتغال بكار در يكي از رشته هاي موضوع قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان است كه بر اجراي صحيح عمليات ساختماني در حيطه صلاحيت مندرج در
    پروانه اشتغال خود نظارت مي نمايد. عمليات اجرايي تمامی ساختمان های مشمول ماده (4 )قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان بايد تحت نظارت ناظر انجام پذيرد.
  • ناظران مكلفند بر عمليات اجرايي ساختماني كه تحت نظارت آنها احداث ميگردد از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشهها و محاسبات فني ضميمه آن نظارت كرده و در پايان كار
    مطابقت عمليات اجرايي ساختمان را با مدارك فوق، گواهي نمايند.

مجری

  • مجري ساختمان در زمينه اجرا، دارای پروانه اشتغال به كار از وزارت مسكن و شهرسازي است و مطابق با قراردادهاي همسان كه با مالكان منعقد مي نمايد اجرای عمليات ساختمان را براساس نقشه هاي
    مصوب و كليه مدارك منضم به قرارداد بر عهده دارد. مجري ساختمان نماينده فني مالك در اجراي ساختمان بوده و پاسخگوی كليه مراحل اجراي كار به ناظر و ديگر مراجع كنترل ساختمان مي باشد.

 

تفاوت مهندس ناظر و مجری

  1. مجري ساختمان اجرای عمليات ساختمان را براساس نقشه هاي مصوب و كليه مدارك منضم به قرارداد بر عهده دارد حال آنکه ناظر ساختمان نظارت بر اجراي صحيح عمليات ساختماني در حيطه صلاحيت مندرج در پروانه اشتغال خود را بر عهده دارد.
  2. مجري ساختمان در زمينه اجرا، دارای پروانه اشتغال به كار از وزارت مسكن و شهرسازي است حال آنکه ناظر ساختمان در زمینه نظارت داراي پروانه اشتغال بكار در يكي از رشته هاي موضوع قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان می باشد.

مسئولیت مهندس ناظر و مجری صوری

مهندس ناظر صوری

  • در اصطلاح مهندس ناظری که نظارت مستمر بر اجرای ساختمان ندارد مهندس ناظر صوری گویند که صرفا از سهمیه سالانه مهندس ناظر استفاده شده و گزارشی از پیش تعیین شده را در مراحل مختلف ثبت نموده و در پایان هم برگه نظارت را ارائه می دهد.(صرفا جهت دریافت حق الزحمه)

مهندس مجری صوری

  • در اصطلاح مهندس مجری که اجرای ساختمان را صرفا در سهمیه به عهده دارد و به پروژه سرکشی ننموده.  (صرفا جهت دریافت حق الزحمه)

مسئولیت مهندس ناظر و مجری صوری

  • مهندس ناظر و مجری صوری چون به وظایف قانونی خود عمل نکرده و صرفا جهت دریافت حق الزحمه اقدام به استفاده از سهمیه خود نموده اند عواقب بسیار جبران ناپذیری را در نظر بگیرند.
  • معمولا  در ابتدای کار از حق الزحمه اعلام از سمت نظام مهندسی کمتر و یا به اصطلاح تخفیف می دهند.
  • در حین کار از مالک تقاضا پول می کنند (خارج از تعرفه -به عنوان مثال برای گزارش یک مبلغ جداگانه )(لطفا مالکین محترم توجه نمایند تعرفه سالانه حق مهندسین ناظر و مهندسین مجری می باشد و می بایست توسط مالک پرداخت گردد و اینکه توقع انجام رایگان نظارت و اجرا طی سالیان متمادی را نداشته باشند )
  • کارهای تحت نظارت و اجرای خود را بیمه نمی نمایند.(بیمه مسئولیت)
  • معمولا به دلیل عدم انجام وظایف ساختمان از لحاظ فنی به مشکلات بعضا غیر قابل جبرانی برخورد می نماید.

پرداخت حق الزحمه مهندسین ناظر و مجری مطابق با تعرفه به صورت سالیانه جزو وظایف قانونی مالکین می باشد.

 


آخرین ویرایش: ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

شماره ویرایش: دوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا