دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

وال پست ساختمانی و انواع آن–رپورتاژ آگهی

وال پست ساختمانی و انواع آن

  1. وال پست ساختمانی و انواع آن

یکی از اجزای بسیار مهم ساختمان که امروزه استفاده از آن یک نیاز اساسی برای سازه ها به شمار می آید، وال پست است. همان گونه که می دانید کشور عزیزمان ایران یکی از لرزه خیز ترین مناطق دنیا است و بر روی کمربند زلزله قرار دارد. به همین دلیل استفاده از سیستم های خاص برای جلوگیری از ریزش ساختمان در برابر زلزله بسیار مهم است.

وال پست ها نیز عضوهایی از سازه به حساب می آیند که می تواند رفتار دیوارهای ساختمان را در برابر بارهای جانبی کنترل کرده و مانع از ریزش آن ها می شود. لازم به ذکر می باشد که وال پست ساختمانی انواع مختلفی دارد و شرکت رادیاب این مطلب را برای شما خوانندگان عزیز فراهم کرده است تا بتوانید درباره وال پست برند رادپست اطلاعاتی را به دست آورید. با رادیاب همراه باشید.


وال پست چیست؟
وال پست چیست؟

وال پست چیست؟

همان گونه که اشاره کردیم، وال پست یکی از عضوهای مهم سازه می باشد که می تواند به عنوان نگهدارنده دیوار شناخته شود. در واقع وال پست در لغت به معنای نگهدارنده است.

می توان اذعان داشت که این جزء از سازه وظیفه یکپارچگی دیوار و هم چنین مهار دیوار در برابر نیروهای جانبی از قبیل باد و زلزله را برعهده دارد، و عملکرد آن به شکلی است که مانع خسارت به سازه و جان و مال افراد می شود و می تواند مقاومت دیوارها را در برابر بارهای جانبی وارده افزایش دهد.

همان طور که می دانید دیوارهای یک سازه ساختار بسیار محکمی دارند و  از مصالح مختلفی از جمله آجر، سنگ، سفال و بتن و … ساخته می شود. بسته به نوع دیوار، ممکن است هم نقش سازه ای داشته باشد و هم به عنوان بک عضو غیر سازه ای شناخته شود. نقش سازه ای دیوار به صورت دیوارهای برشی است که این نوع از دیوارها به وال پست نوین احتیاجی ندارند زیرا هم مقاومت بالایی داشته و هم چنین شکل پذیری بالایی دارد.

می توان اذعان داشت که وجود وال پست ها برای دیوارهای غیر سازه ای یعنی دیوارهای نما و گاها دیوارهای داخلی بسیار مهم است. زیرا این نوع از دیوارها به هنگام زلزله از خود رفتار مناسبی نشان نداده و آسیب های جدی به سازه وارد می کنند.

در واقع یکی از روش ‌های بسیار مناسب برای افزایش مقاومت دیوارها در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله و باد استفاده از انواع وال پست است. نوع وال پست را مهندس سازه تعیین می کند و محاسبات به خصوص خود را دارد. این روش به عنوان یک نگهدارنده برای دیوارهای سازه به خصوص دیوارهای نما به حساب می آید و با درگیر کردن دیوار با اسکلت ساختمان، استحکام و پایداری دیوار را افزایش می دهد.


"<yoastmark

وال پست و رفتار آن در سازه

وال پست دیوار به صورت کلاف های عمودی و افقی می باشند و می توانند رفتار دیوار را کنترل نمایند، به همین دلیل در صورت استفاده از این سیستم، مقاومت دیوارها افزایش می‌ یابد.

اگر بخواهیم از نظر مهندسان سازه المان های سازه ای بسیار مهم که نیاز به طراحی های پیچیده دارند را نام ببریم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ستون ها
  • سقف ها
  • تیرها
  • دیوارهای برشی
  • بادبندها یا مهاربندها
  • فونداسیون

حال باید بیان شود که زلزله ‌های اخیر در کشور باعث شده تا مهندسان سازه در ساخت ساختمان ها و سازه ‌ها به فکر پایداری بیشتر سازه ها باشند و بدین ترتیب از آسیب های احتمالی که به افراد و ساختمان ها وارد می شود، جلوگیری به عمل آورند. در واقع می توان اذعان داشت که ضرورت استفاده از سیستم های نوین مانند وال پست در این قسمت مخص می گردد.

به دلیل آن که در صورت وقوع حوادث غیر طبیعی، در صورت سالم ماندن المان ‌های اصلی و  آسیب رسیدن به المان‌ های سازه ای مانند دیوارها، جان و مال مردم به خطر می افتد و به علاوه هزینه ساخت قسمت های تخریب شده از سازه نیز ممکن است برای افراد بسیار گران تمام شود. بنابراین مهندسان در پی آن هستند که با استفاده از روش های نوین به مقاوم سازی ساختمان ها بپردازند.


انواع وال پست کدام است؟!

تا کنون به ضرورت استفاده از وال پست پی برده اید و نوبت آن رسیده که درباره انواع وال پست اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. باید اشاره شود که وال پست ها به صورت کلی به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شوند که به صورت زیر به آن ها اشاره شده است:

  • وال پست قائم
  • وال پست افقی

شایان به ذکر است که وال پست ها المان هایی به حساب می آیند که برای عضوهای عمودی مورد استفاده قرار می گیرند اما خود به دو شکل افقی و عمودی قابل ساخت یا اجرا هستند. انواع وال پست وظایف یکسانی را بر عهده دارند و استفاده از هر کدام آن ها به نظر مهندس ساختمان بررسی های رفتار سازه در برابر بارهای لرزه ای بستگی خواهد داشت.

در واقع این اجزا با درگیر کردن دیوار با اسکلت و توزیع صحیح نیروها از خرابی سازه و آسیب دیدگی آن جلوگیری خواهند کرد.


وال پست افقی چیست؟

همان گونه که از نام این وال پست مشخص است، به صورت افقی به سازه یا اسکلت ساختمان متصل خواهد شد. لازم به ذکر می باشد که برای درگیر شدن دیوار با اسکلت سازه از وال پست افقی استفاده می کنند. بهره گیری از وال پست افقی مزایایی را به همراه دارد که مهم ترین مزیت آن درگیری دیوار با سازه و بیشتر شدن مقاومت دیوارها می باشد.


وال پست قائم چیست؟
وال پست قائم چیست؟

وال پست قائم چیست؟

  • دومین نوع وال پست، وال پست عمودی می باشد.
  • اگر قسمت های مختلفی از دهانه سازه بسیار بزرگ باشد، وال پست از طبقه زیرین به طبقه بالایی به ‌صورت قائم، جوش داده می شود و به نوعی این کار سبب می گردد تا دیوارها در هر طبقه یک پارچه شوند.
  • وال پست های عمودی زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که بارهای خمشی وارده به دیوار به دیگر بارها غلبه کند.

وال پست ها چگونه اجرا می شوند؟

از لحاظ نحوه اجرا، انواع وال پست ها به شکل‌ های مختلفی اجرا خواهند شد. از جمله روش‌ های اجرای مرسوم وال پست ها، می توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

  • اجرای وال پست ها با انکر بولت و نبشی کشی
  • اجرا وال پست با تسمه دور ستون
  • اجرای وال پست  با کمک میلگرد در داخل کف و ستون‌های مجاور

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت رادیاب مراجعه فرمایید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳ تماس بگیرید کارشناسان ما شما را درباره وال پست برند راد پست  راهنمایی می کنند.


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. والپست فلزی (وال پست سنتی)

منبع
radyab

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا