دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

نقشه ازبیلت (As Built) یا چون ساخت

نقشه ازبیلت (As Built) یا چون ساخت

نقشه ازبیلت (As Built) یا چون ساخت

  • نقشه های ازبیلت (چون ساخت) به نقشه هایی گفته می شود که از وضعیت موجود و اجرا شده بنا در هر چهار گرایش معماری سازه و تاسیست برقی و مکانیکی برداشت می شود و معمولا با نقشه های اجرایی متفاوت است.
  • در مواردی به دلیل عدم وجود نقشه یا مطابق نبودن نقشه ها موجود با عملیات اجرایی صورت گرفته و نیز در ساختمان های قدیمی که فاقد نقشه و سند(توسط نقشه بردار ذیصلاح تهیه و تایید) می باشند.
  • غالبا کارفرما (بسته به اهمیت و بزرگی) در انتهای هر فاز از پیمانکار درخواست نقشه های ازبیلت را می کند تا برای اجرای مراحل بعد مورد استفاده قرار دهد.
  • این نقشه ها توسط مجری ذیصلاح تهیه و تایید می گردد  سپس به طراح  و ناظر پروژه جهت بررسی تحویل می گردد تهیه نقشه های ازبیلت در زمان صدور پایان کار الزامی است.
  • مثلا در انتهای اجرای فونداسیون نقشه های ازبیلت آن تهیه شده تا از مقدار واقعی فاصله محور ستون ها برای اجرای اسکلت استفاده شود. یا بعد از اجرای اسکلت ازبیلت تهیه می شود تا برای اجرای تاسیسات و غیره ابعاد اجرا شده بازشوها و غیره مورد استفاده قرار گیرد.
  • یکی از عوامل تهیه همچون ساخت این است که شاید مشکلی در اجرا پیش بیاد و این کار باعث شود کار در حین اجرا در نقشه تغییراتی پیش بیاید برای همین بعد از مراحل یا بعد از اتمام پروژه اقدام به تهیه نقشه های همچون ساخت می نمایند.
  • به عنوان مثال در اجرای یک خط انتقال آب در داخل شهر ، قبل از اجرا متوجه وجود تاسیسات دیگر در تراز خط اجرایی (طبق نقشه ها) شدیم و به همین خاطر باید ارتفاع خط تغییر کند و این کار باعث تغییر نقشه ها می گردد و برای همین نقشه همچون ساخت تهیه می گردد تا ارتفاع واقعی خط لوله برای نگهداری و تعمیرات معلوم باشد.

علت تهیه نقشه ازبیلت (As Built) یا چون ساخت

نقشه های های ازبیلت به دو علت تهیه می گردد:

  1. خطای حین اجرا
    به عنوان مثال در پروژه ای پس از برداشت نقشه های ازبیلت فونداسیون مشخص شد در یکی از آکس ها محور ستون به اندازه دو سانتی متر از موقعیت اصلی خود جابجا اجرا شده است. بنابراین برای تهیه نقشه های شاپ دراوینگ از نقشه های ازبیلت فونداسیون استفاده شده تا تغییر فوق لحاظ گردد.
  1. تغییرات اعمال شده قبل و حین اجرا بر روی نقشه های اجرایی با تایید کارفرما
    به عنوان مثال در اجرای یک خط انتقال آب در داخل شهر، قبل از اجرا متوجه وجود تاسیسات دیگر در تراز خط اجرایی (طبق نقشه ها) شدیم و به همین خاطر باید ارتفاع خط تغییر کند و این کار باعث تغییر نقشه ها می گردد و برای همین نقشه همچون ساخت تهیه می گردد تا ارتفاع واقعی خط لوله برای نگهداری و تعمیرات معلوم باشد.

تهیه نقشه های ازبیلت با چه فردی است ؟ و نحوه ارایه آن به چه صورت می باشد؟

  • مجری موظف است پس از پایان کار نسبت به تهیه نقشه ها به همان صورتی که اجرا شده یعنی (نقشه چون ساخت)اعم از معماری و سازه ای و تاسیساتی و مانند اقدام نموده.تهیه و امضا سه سری نقشه کامل کار اجرا شده ساختمان (چون ساخت-ازبیلت) و یک لوح فشرده از نقشه های معماری ،سازه ،تاسیسات مکانیکی و برقی (بند 7-1-8 مقرران ملی ساختمان مبحث دوم)

کنترل نقشه های ازبیلت

  • پس تهیه نقشه های ازبیلت توسط مهندس مجری و ابلاغ آن به مهندس ناظر ، ناظر اقدام به بررسی  و کنترل مطابقت نقشه های چون ساخت با وضع موجود پروژه می نماید و ایرادات  را طی نامه کتبی به مهندس مجری (رونوشت مالک) اعلام می نماید ولی در صورت تایید نیاز به نامه کتبی نبوده و فقط اقدام به مهر و امضا نقشه ها ممهور به مهر مجری می نماید .(حتما دقت شود ابتدا مهندس مجری مهر و امضا و سپس ناظر اقدام می نماید.) پس از آن توسط مجری نقشه ها را در سامانه شناسنامه فنی جهت بررسی نظام مهندسی (در صورت تکمیل کلیه مدارک شناسنامه فنی )آپلود می نماید.
  • به دلیل آنکه تا زمان تهیه نقشه های ازبیلت مهندس ناظر کلیه بررسی ها را مطابق نقشه های مصوب انجام نموده است و تا آن زمان مغایرت ها را اعلام نموده است در زمان پایان کار و تحویل نقشه های ازبیلت دیگر نیاز به تحویل نقشه های مصوب به مهندس ناظر نمی باشد.

تعرفه تهیه نقشه ازبیلت (چون ساخت)

با توجه به آنکه در مقررات ملی ساختمان تهیه نقشه چون ساخت (ازبیلت) از وظایف مهندس مجری ساختمان می باشد طبق بند 9 مصوبه مورخه 24/1/92  گروه تخصصی معماری به هیئت مدیره محترم سازمان پیشنهاد گردید به جهت رعایت حقوق مالکین و مهندسين و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی و قانونمند نمودن تعرفه مربوطه به میزان 30% تعرفه طراحی جهت تهیه نقشه چون ساخت در هیئت مدیره محترم تصویب و ابلاغ گردد.

  • هزینه تهیه نقشه ازبیلت در صورت ارائه فایل نقشه های اولیه برای 4 رشته هر مترمربع 20000تومان (بهار1402-سازمان نظام مهندسی استان تهران) می باشد.

آخرین ویرایش: 1402/03/08

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  2. مشاوره مهندس ناظر
  3. فرم ها و چک لیست های ضروری برای مهندسین ناظر، طراح و مجری
  4. چک لیست جامع طراحی فاز یک معماری مورد نیاز طراحان وناظران
  5. چک لیست جامع نظارت معماری

منبع
شورای مرکزی نظام مهندسیقانون نظام مهندسی و کنرل ساختمانمبحث دوم مقررات ملی ساختمانتحریریه گروه همیارناظر

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام می خواستم بدونم نقشه ازبیلت برای ساختمان قدیمی تهیه شود نیاز به مهر مهندس دارد
    آیا کسی که مهر نظارت داره میتونه امضا کنه؟

  2. با سلام مطابق با بند 2-4-9 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، نقشه ازبیلت توسط مجری تهیه می شود و به تایید محاسب میرسد و می بایست به تایید ناظر نیز برسد.

  3. ممنون
    ولی ساختمان قدیمیه و مهندس مجری و محاسب و ناظر نداره و نقشه رو برای آتش نشانی میخوان میشه خودمون بکشیم بهشون بدیم بدون مهر و تاییدیه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا