دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

روند طراحی معماری از مطالعات تا اجرا

روند طراحی معماری از مطالعات تا اجرا

یک پروژه معماری در ۵ فاز شکل می‌گیرد و این ۵ فاز باید به صورت مرتب و سلسله وار  پشت سر هم قرار گیرد تا معماری شکل بگیرد که این ۵ فاز عبارت‌اند از فاز صفر،  یک(۱) ؛  دو (۲) ، سه(۳) و چهار(۴) معماری

فاز صفر:

فاز صفر معماری شامل مطالعات و کسب اطلاعات در ارتباط با نیازهای پروژه ، توپوگرافی ، اقلیم ،موقعیت زمین، الزامات شرایط محیطی و قوانین و استانداردها  می‌باشدو یا به عبارت دیگر فاز صفــــر کلیه نقشه ها با رعایت نوع کاربری ها بصورت لکه گذاری (جانمائی توده) تهیه و همراه با مطالعات اولیه به تایید کارفرما می رسد.

فاز یک:

فاز یک معماری پیاده کردن اطلاعات کسب‌شده فاز صفر در قالب ارائه طرح‌ها و نقشه‌های اولیه یا نقشه‌های فاز یک می‌باشد و این نقشه‌ها شامل جدول مشخصات ، پلان موقعیت،پلان اندازه گذاری طبقات، پلان مبلمان طبقات، پلان شیب بندی بام، نماها و مقاطع می‌باشند برای ارائه جهت اخذ مجوزهای لازم برای ساخت به مراکز صدور پروانه اعم از شهرداری‌ها یا بخشداری‌ها و ….. بکار گرفته می‌شوندو یا به عبارت دیگر  در فاز یک با استفاده از فاز صفر نقشه ها تکمیل و بصورت لکه گذاری برای هر نوع کاربری مشخص می گردد

 فاز دو یانقشه‌های اجرایی:

نقشه‌های اجرایی فاز دو معماری بر اساس مقررات ملی ساختمان و ضوابط سازمان مدیریت برنامه و بودجه تهیه می‌شود و شامل ترسیم و ارائه نقشه‌هایی اجرایی ساختمان جهت اجرا یا ارائه به پیمانکاران می‌باشد که لیست این نقشه‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  1. فهرست نقشه‌های فاز دو
  2. جدول نازک‌کاری
  3. پلان اندازه گذاری
  4. پلان کف‌سازی و مبلمان
  5. پلان سقف کاذب
  6. پلان تیپ بندی در و پنجره و ارجاعات ( کدگذاری )
  7. پلان نعل درگاه
  8. سایت پلان
  9. پلان فاز دو بام
  10. پلان خرپشته
  11. برش‌های فاز دو
  12. نماها
  13. بزرگنمایی سرویس بهداشتی
  14. بزرگنمایی پله ( برش و جزئیات اجرایی پله )
  15. تیپ بندی در و پنجره
  16. جزئیات اجرایی خاص پروژه که دقیقاً مرتبط با همان پروژه باشد.
  17. ارائه جزئیات عمومی برای تمامی قسمت‌های ساختمان.

به عبارت دیگر با استفاده از نقشه های فاز یـــک که به تایید کارفرما رسیده است ، به صورت اجرایی تهیه می شود. در فاز دو کلیه نقشه ها شامل معماری ، سازه ، تاسیسات مکانیک و برق و … در جهت تکمیل مطالعات فاز یک صورت می گیرد.

جـــزییات تفصیلی اجرایی و بزرگ نمایی ها و محاسبات سازه و مکانیک و برق در فاز دو مشخص می گردد.

 فاز سه یا نقشه کارگاهی:

نقشه های اجرائی توسط مشاور تهیه و به مهر و امضاء کارفرما و پیمانکار رسیده است یک نسخه در کارگاه برای اجرا موجود است و در ضمن اجرا چناچه پیمانکار با مشـــکلاتی مواجه گردد توسط مشاور با اطلاع کارفرما تغییرات لازم انجام و تاریخ تغییرات در نقشه ها مشخص به وسیله دستور کار به پیمانکار ابلاغ می گردد.

پیمانکار قبل از اجرا ، موظف است موارد و تغییرات را با نگرش به وضعیت مکانی و تغییرات انجام شده، کنترل نماید . پیمانکار پس از اجرا ، کلیه ی تغییرات انجام شده را در نقشه های مربوطه لحاظ نموده و نقشه کارگاهی تهیه می کند که (SHOP DRAWING) نامیده می شود.

پیمانکار پس از اجرای عملیات ساختمانی و تاسیساتی برای هر قسمت از کارهای تکمیل شده بق تغییرات و دستور کارها باید نقشه های چون ساخت (ازبیلتAs-Built) تهیه و به تایید دستگاه نظارت و مشاور برساند.

 فاز چهار یا فـــــاز بهره برداری :

نقشه های ازبیلت که قبلاً تهیه و تصویب شده است در بهره برداری مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که تغییراتی در ساختمان زمان بهره برداری به دلایل مختلف از ر معماری ، سازه ف تاسیسات مکانیکی و برقی ایجاد شود ، لازم است ، در نقشه های تهیه شده قبل (نقشه های ازبیلت )منعکس و نقشه ازبیلت اصلاحی تهیه نمود.

مطالب مرتبط:
آموزش نقشه خوانی و ضرورت آن برای مهندسین ناظر،طراح ومجری (۱)

بیشتر بدانیم:

  1. آموزش نقشه خوانی و ضرورت آن برای مهندسین ناظر،طراح ومجری (۱)
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا