دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

آسایش صوتی و عایق کاری ساختمان ها و اهمیت آن در معماری

آسایش صوتی و عایق کاری ساختمان ها و اهمیت آن در معماری

انواع آلودگی صوتی

از دیدگاه ساکنان یک ساختمان مسکونی آلودگی صوتی به دونوع دسته بندی می شود:

  1. اصوات آزاردهنده ای هستند که از بیرون ساختمان به گوش می رسند و موجب برهم زدن آرامش و ایجاد تنش برای ساکنان ساختمان می شوند نظیر:صدای حرکت خودروها، بوق ماشین ها، عبور و مرور در کوچه و خیابان، ساخت و ساز پلاک های مجاور و …
  2. نوع دوم آلودگی صوتی، اصواتی هستند که در داخل ساختمان تولید شده و موجب آزار ساکنان مجموعه می شوند. این
    صداها اگر چه با رعایت اصول آپارتمان نشینی تا حدودی قابل کنترل هستند ولی قسمتی از آن قابل کنترل نبوده و به کوتاهی سازنده حین ساخت در برخورد با مساله آکوستیک نمودن بنا مربوط می شود. صدای تلویزیون همسایه، راه رفتن همسایه فوقانی که صدای کوبشی ایجاد میکند، صدای حرکت آسانسورو حتی صدای صحبت های آهسته واحدهای دارای دیوار های مشترک در دسته نوع دوم آلودگی صوتی قرار می گیرند.

آکوستیک کردن بناها

دیوارهای خارجی، بام ساختمان و همین طور دیوار ها داخلی به ویژه دیوار های جداکننده واحدها و سقف هایطبقات همگی باید از عایقکاری مناسب و ایده آل برخوردار باشند تا حس آرامش و آسایش را برای ساکنان مجموعه فراهم آورند.

  1. عایقکاری صداهای مزاحم خارجی
  2. عایقکاری صداهای مزاحم داخلی

انواع جذب کننده صوتی

  1.  جذب کنند های الیافی متخلخل
  2. جذب کننده های پوسته ای
  3. جذب کننده های حفره ای
  4. جذب کننده های روزنه دار

طراحی آکوستیکی معماری

  • فرم ساختمان
    فرم ساختمان
    فرم ساختمان
  • جانمایی پلان مسکونی
  • بالکن ها
    بالکن
  • حیاط

طراحی سایت آکوستیکی

  • فاصله
    فاصله
  • قرارگیری زمین های غیر مسکونی بین منبع صوت  و شنونده
    قرارگیری زمین های غیر مسکونی بین منبع صوت  و شنونده
  • موانع
    الف)پشته خاکی زمین
    پشته خاکی زمین
    ب)دیوارها و حصارها
    حصار
    پ)کاشت گیاهان
    ت)ساختمان به عنوان محافظ صوتی
    ساختمان به عنوان محافظ صوتی
  • جهت گیری بنا در خلاف جهت صوت

عایق بندی صوتی

  1. ورمیکس
  2. ایروژل
  3. پشم سنگ با چیدمان چند لایه ای
  4. دیوار و بام سبز
  5. عایقکاری سازه ساختمان

ورمیکس

  1. این ماده ملاتی خشک و نیمه آماده، سبک، ضدشوره ونسوز است.
  2. تنها عایقی است که فاقد پل حرارتی می باشد
  3.  عدم نیاز به استفاده از مصالحی همچون گچ و خاک
  4. ماده اصلی تشکیل دهنده آن، ماده معدنی به نامورموکولیت می باشد
  5. کلیه اجزای تشکیل دهنده این عایق دارای پایه معدنی فاقد نیدروکربور بوده و به دلیل عاری بودن ازآزبست خطر زیست محیطی ندارد و هیچگونه رزین و پلیمری در آن به کار نرفته است.
  6. عایق صوتی
    با اجرای ورمیکس به ضخامت 25 میلیمتر روی جداکننده ها می توان سطحی عایق در برابر انتقال اصوات را بدست
    آورد، بسته به فرکانس منبع تولید صوت به میزان 67 تا 85 درصد از آلودگی صوتی کاهش مییابد.
    (تأمین کننده آییننامه مقررات ملی ساختمان مبحث هجدهم /عایق بندی و تنظیم صدا)
  7. عایق حریق 
    لایه اجرا شده به تنهایی تاب تحمل شعله مستقیم آتش و حرارت متمرکز 1200 درجه سانتیگراد را دارا میباشد و
    می تواند در چنین شرایطی پایدار بماند و از انتقال حرارت به سطوح پشتی خود نیز جلوگیری کند.
    (تأمین کننده آییننامه مقررات ملی ساختمان مبحث سوم /حفاظت ساختمانها در مقابل حریق)
  8. عایق حرارتی
    از انتقال حرارت بصورت رسانایی جلوگیری نموده و بدینوسیله بیش از 50٪درانرژی صرفه جویی نمود.
    (تأمین کننده آیین نامه مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم/صرفه جویی در مصرف انرژی)

انواع ورمیکس:

  1. ورمیکس با پایه گچی برای اندود کردن سطوح داخلی
  2. ورمیکس با پایه سیمانی برای اندود کردن سطوح خارجی بنا
  3. ورمیفایر برای پوشش ضد حریق ساختمانی و صنعتی

کاربرد ورمیکس:

  • ساختمان های در حال ساخت  بعد از سفت کاری
  • بازسازی بناهای قدیمی

نحوه استفاده از ورمیکس:

  • ورمیکس به صورت  ملات خشک نیمه آماده در پاکت های پلاستیکی مخصوص به وزن 25 کیلوگرم بسته بندی گردیده  و در بازار موجود است
  • برای استفاده کافی است آن را با آب مخلوط کرده و توسط گچ کار یاسیمان کار به راحتی قابل اجراست.
  • روش دیگر اجرا توسط پمپ های پاششی انجام می گیرد که سرعت بالایی دارد.
  •  استفاده از ورمیکس، یک سطح روغنی ایجاد می کند و سطح روغنی به دست آمده نیاز به رنگ را کمتر کرده و زمینه مناسب تری برای پوشش رنگ در مقایسه با گچ ایجاد می کند در نتیجه مقدار رنگ کمتری برای پوشش دهی کامل سطوح اندودشده با ورمیکس مورد نیاز است.

نکات اجرایی ورمیکس

  1. با آب مخلوط شده و به دو روش دستی و پاشش استفاده می شود.
  2. پس از خشک شدن به صورت عایقی سبک و متخلخل در می آید.
  3. هر کیسه 25کیلویی مساحت 5 متر مربع به ضخامت 1سانتی متر را پوشش می دهد.
  4. چسبندگی آن مانند ملات های ساختمان است.
  5. برای کلیه سطوح مثل سفال و آجر و بلوک سیمانی و گچ قابل اجرا است.
  6. نیازی به اجرای گچ خاک نیست و اجرا نمی شود.
  7. بر روی سطوح داخلی و خارجی به کار می رود.
  8. مثل یک ملات سبک به راحتی بر روی رابیتس و مش قابل اجرا است.
  9. امکان رنگ آمیزی آن وجود دارد.

ایروژل

  • کاربرد ایروژل عایق صوتی در صنعت ساختمان و  اتومبیل سازی
  •  این ماده که از مواد ژل مانند استخراج می شود ساختار متخلخل و شفاف دارد و بر خلاف انتظار، ماده ای سخت و خشک است.
  • ایروژل عایق صوتی مناسبی هم برای رهایی از صداهای مزاحم خارجی و هم صداهای مزاحم داخلی می باشد.
  • عایق نمودن نمای ساختمان ها و همچنین کف بام استفاده می شود که در نتیجه، کل ساختمان را از صداهای مزاحم بیرونی مصون نگه می دارد.
    کاربرد آیروژل در نماسازی
  • آکوستیک نمودن درب ها و پنجره ها به دلیل  شفافیت ایروژل
    در پنجره های دوجداره معمول، فضای بین دوجداره هوا وجود دارد ولی در پنجره های ایروژلی، فضای مابین دو جداره به جای هوا با ایروژل پر می شود که با این روش ازورود درصد قابل توجهی از اصوات فضای خارج از بنا به داخل جلوگیری می شود.
    اســتفاده از ایروژل در پنجره ها
  • حجم و وزن کم این متریال
  • قیمت بالا
  • شکنندگی

انواع ایروژل

  1. ایروژل سیلیسی (رایج ترین نوع)
  2. ایروژل کربن
  3. ایروژل آلومینیوم

مقایسه آیروژل با دیگر مواد عایق

مقایسه آیروژل با دیگر مواد عایق

مقایسه آیروژل با دیگر مواد عایق2


پشم سنگ با چیدمان چند لایه ای یا پشم معدنی

  1. عایق های حرارتی و صوتی
  2. ماده اولیه برای تولید این عایق، سنگ بازالت از سنگ های آذرین است که در کشور ما به وفور یافت می شود.
  3. یکی از معایب مهم پشم سنگ اثر آن بر سلامتی انسان است.(باید از ماسک، عینک و دستکش استفاده شود)
  4. قابل استفاده در ساختمان های تمام شده نیست و باید بین مصالح بنایی مدفون شود و هنگام اجرا نیز مسائل ایمنی مربوط به آن رعایت شود.
  5. چیدمان چند لایه ای روشی نوین برای افزایش ضریب جذب مواد جاذب متخلخل است که از مزایای آن نسبت به روش
    تغییر شکل جاذب، می توان مسطح بودن نمونه را نام برد، بدین صورت که از کنار هم قرار دادن چند لایه از جاذب متخلخل باویژگیهای آکوستیکی خاص، ساخته می شود و بنابراین راحت تر، کاربردی تر و اقتصادی تر است ولی برای نمونه های مختلف جاذب، چیدمان الیه ها باید برای همان سیستم مدل شود.

دیوار و بام سبز

پوشش گیاهی سطح، صدا رابه سه روش کاهش می دهد:

  • صدا توسط المان های گیاهی مانند تنه، شاخه و برگ ها منعکس و پراکنده می شود.
  • جذب صدا توسط گیاهان انجام می شود.
  • سطوح صدا توسط تداخل مخرب امواج صوتی کاهش می یابد. در واقع وجود خاک به تداخل مخرب منجرمی شود.

عایق سازه ساختمان

  • سازه بنا به درستی آکوستیک نشود، اصوات به راحتی بین طبقات جابجا شده و بعضا منبع اصلی صوت گنگ باقی می ماند وموجب سردر گمی ساکنان می شود.
  • پس از اجرای سازه و قبل از اجرای دیوارها، سازه باید با متریال مناسبی مانند پشم سنگ عایقکاری شود.

آخرین ویرایش: 1399/04/28

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. آلودگی صوتی ناشی از کارگاه های ساختمانی و راهکار کاهش آن
  2. تفاوت بام سبز (green roof ) و باغ بام (roof garden)
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

منبع
روش های نوین در مهندسی آکوستیک عایق کاری صدا در ساختمان ها و اهمیت آن در معماریآسایش صوتی، عایق بندی ساختمان و راه کار های اکولوژیکی، اکوستیکی در طراحی معماریمقاله بررسی عایق صوتی و حرارتی ورمیکس و مقایسه آن با سایر عایق های پلی یورتان و پلی استایرنعایق کاری ساختمان ها با ایروژل/ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا