دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان

  • نورپردازی نما بیرونی ساختمان
  • نورپردازی محوطه ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان

  • قابل دید نبودن منبع نور
  • شدت و رنگ نور
  • هماهنگی در نورها
  • سازگاری نورپردازی با محیط و ساختمان‌های اطراف
  • برجسته نشان دادن عناصر در نمای ساختمان

1. قابل دید نبودن منبع نور

یکی از مهم‌ترین اصولی که در این زمینه وجود دارد مشخص نبودن منبع نوری در نمای ساختمان است. حتما باید این نکته رعایت شود که منبع اصلی پخش نور در جایی قرار بگیرد که از دید رهگذران پنهان باشد. در غیر این صورت باعث زشت شدن نما و بهم ریختگی آن می‌شود و ظاهر شلوغی به ساختمان می‌دهد.

2. شدت و رنگ نور

اگر در فرایند نورپردازی ساختمان رنگ و شدت نور مناسبی برای آن انتخاب نکنیم به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. انتخاب نادرست رنگ و شدت نامتناسب با ساختمان باعث می‌شود نمای ساختمان ظاهری آشفته به خود بگیرد. بنابراین در انتخاب رنگ و شدت نور نیز دقت لازم را داشته باشید.

3. هماهنگی در نورها

نورپردازی باید با نوع طراحی ساختمان کاملا هماهنگ و متناسب باشد. برای مثال اگر ساختمان موردنظر دارای پنجره‌های ساده‌ای است، استفاده از نوارهای ال ای دی به صورت مخفی یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال زیباترین روش نورپردازی نمای ساختمان است. این سبک از نورپردازی برای آن دسته از ساختمان‌هایی که نمای ساده‌ای دارند و یا اجازه نورپردازی ندارند گزینه بسیار خوبی است.

4. سازگاری نورپردازی با محیط و ساختمان‌های اطراف

اگر نورپردازی ساختمان با محیط و سایر ساختمان‌های آن محیط همخوانی و هماهنگی نداشته باشد به اصطلاح آلودگی نوری ایجاد می‌کند. این نورپردازی از نظر بیننده زیبا دیده نمی‌شود و علاوه بر آن باعث ایجاد آشفتگی در آن محیط خواهد شد. پس در انتخاب سبک نورپردازی حتما به محیط اطراف و سبک نورپردازی ساختمان‌های اطراف دقت کنید و هماهنگ‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

5. برجسته نشان دادن عناصر در نمای ساختمان

یکی از اصولی‌ترین ویژگی‌ها در نورپردازی نمای ساختمان این است که باید‌ در بهتر دیده شدن نمای ساختمان و عناصر به کار رفته در آن در شب مؤثر باشد. بنابراین اگر در ساختمان عناصری نظیر ایوان، تراس، قوس، ستون و … باشد بهتر است نورپردازی به گونه‌ای باشد که این عناصر را به صورت کامل در شب نمایان کند. برای مثال اگر هدف شما از نور پردازی برجسته کردن طراحی منحصر به فرد نمای ساختمان است، استفاده از پروژکتور می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. پروژکتورها اغلب در قسمت پایینی دیوار مقابل نمای ساختمان نصب می‌شوند و با روشن شدن آن تمام نما ساختمان به همراه عناصر زیبایی آن در شب دیده می‌شود. با استفاده از پروژکتور می‌توانید رنگ نور را تغییر دهید و حالت خاصی را برای محیط ساختمان ایجاد کنید.


روش‌ها و شبکه‌های مختلف در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان‌ها

1. نورپردازی خشن ساختمان

این سبک از نورپردازی یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای نمایان شدن بافت‌های کوچک و سطوح ریز در طراحی نمای ساختمان است. دقت کنید که با استفاده از این سبک از نورپردازی نمی‌توانید سطح وسیع و گسترده‌ای از نمای ساختمان را نمایان کنید. چرا که سیستم نورپردازی در این روش فقط بر روی چیزی که قرار است نمایان کند می‌تابد.

2. نورپردازی ساختمان از داخل و خارج

در این روش از نورپردازی نمای ساختمان نور بر روی پنجره‌ها، تراس و هر عناصر دیگری که بر روی نمای بیرونی ساختمان وجود دارد تابیده می‌شود. این روش یک باعث می‌شود تا ساختمان بسیار شیک و جذاب شود. در این سبک باید به طراحی و روش انجام دادن آن دقت بسیار زیادی شود. نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که منابع نورپردازی زیر پنجره‌ها نصب نمی‌شود. چرا که باعث جلب توجه نگاه رهگذران به خود می‌شود.

3. نور پردازی به صورت یک دست

به طور معمول در سبک نورپردازی یکدست از یک منطقه مشخص در کنار نمای ساختمان موردنظر انجام می‌شود. با انجام این روش از نورپردازی کل‌ نمای ساختمان به صورت یک دست روشن می‌شود.

4. نورپردازی تأکیدی

این روش از نورپردازی نمای ساختمان تأثیر بسیار زیادی در زیبایی نمای ساختمان می‌گذارد، به گونه‌ای که زیبایی آن در ذهن رهگذران ثبت می‌شود. در این روش معمولا بر روی ستون‌ها و باغچه‌ها و عناصر برجسته نما به نسبت کل ساختمان تأکید بیشتری روی آنها می‌شود. این سبک از نورپردازی یک هارمونی زیبایی در نمای کلی ساختمان ایجاد می‌کند.


نکات مهم درباره انتخاب رنگ نور

  • رنگ نور و مصالح نمای یک ساختمان  باید در یک طیف رنگی باشند تا قرارگیری و آمیختگی آن‌ها با یکدیگر نمایی زیبا و چشمگیر برای ساختمان رقم زند.
  • از جمله نورهایی که در نمای ساختمان می‌توان به نور سفید و نور آبی اشاره کرد، چرا که با اکثر رنگ‌‌ها تناسب دارند و هارمونی زیبایی را ایجاد می‌کنند.

نکات مهم در تنظیم شدت نور

شدت نور نیز از موارد مهمی است که باید حتما بر طبق اصول تنظیم شود. چرا که اگر شدت نور کم باشد باعث دیده شدن مقداری کمی از ساختمان در شب می‌شود و اگر زیاد باشد علاوه بر ایجاد آلودگی نوری بلکه در محیط ناهماهنگی زیادی ایجاد می‌کند. بنابراین باید از شدت نور مناسب استفاده کرد تا علاوه بر روشن کردن نمای ساختمان باعث زیباتر شدن ساختمان و محیط اطراف آن شود. همچنین شدت نور نباید طوری باشد که باعث اذیت و آزار رهگذران و عابران پیاده در شب بشود.


نکات مهم در مورد جهت نور

موضوع مهم بعدی در زمینه نورپردازی نمای ساختمان، توجه به جهت نور است. توجه داشته باشید که نورپردازی نباید به گونه‌ای باشد که وارد محیط داخلی ساختمان شود و باعث اذیت و آزار ساکنین آن شود. مهم‌ترین نکته در تنظیم جهت نور این است که نور فقط به عناصر‌ برجسته نمای بیرونی ساختمان و درون ساختمان نفوذ نکند. همچنین به هیچ عنوان نباید منبع نور مشخص باشد، چرا که با دیده شدن آن از زیبایی کار کاسته می‌شود.


انواع چراغ و تجهیزات مورد نیاز در نورپردازی نمای ساختمان

  • چراغ‌های LED دکوراتیو
  • چراغ‌های LED با شدت نور بالا
  • ریسه‌های نوری خطی
  • پروژکتورها
  • جت لایت‌ها
  • نورهای دفنی
  • نورهای دکوراتیو
  • نورهای LED رنگی
  • واشرهای دیواری LED

انواع نورپردازی نمای ساختمان از لحاظ تابش نور

1. نورپردازی کامل نمای ساختمان

نورپردازی کامل نمای برای ساختمان‌های فرهنگی و هنری یکی از بهترین گزینه‌های محسوب می‌شود. این عمل با قرار گرفتن پروژکتورها در اطراف و مقابل نمای ساختمان انجام می‌شود. این شیوه اجرا نورپردازی به علت عبور نور از پنجره‌ها برای هتل‌ها، مکان‌های اداری و مسکونی مناسب نیست.

2. نورپردازی منطقه‌ای یا تاکیدی

اگر قصد دارید نمای ساختمان را طوری نورپردازی کنید تا در ذهن بیننده ثبت شود از این روش استفاده کنید. این نوع نورپردازی ساختمان یکی از پرطرف‌دارترین سبک‌های نورپردازی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. در این سبک عناصر برجسته موجود در نمای ساختمان مانند ستون‌ها، بالکن‌ها، تراس‌ها و پنجره‌ها مناطقی هستند که نور با تاکید بر روی آن‌ها می‌تابد و هارمونی زیبایی در ظاهر بنا ایجاد می‌کنند. نور تاکیدی یا منطقه‌ای مانند نامی که دارد باعث دیده شدن بخشی از اجزا ساختمان می‌شوند. برای مثال، با تاکید بر روی ستون‌های موجود در نمای یک ساختمان، بیشتر بلندی و حس استحکام بودن ساختمان را به بیننده منتقل می‌کند. شدت نور به کار رفته در این سبک نسبتا کم یا متوسط است. از چراغ‌های وال واشر LED برای این منظور می‌توانید بهره ببرید.

3. نورپردازی پر زرق و برق

از این نوع روش نورپردازی نمای ساختمان اغلب برای ساختمان‌های تجاری، تالارها، رستوران‌ها، ساختمان‌های تفریحی استفاده می‌شود. با قرار دادن چراغ‌های رنگی یا تک‌رنگ و داینامیک نمای ساختمان متفاوت‌تر از سایر قسمت‌های دیگه به نظر خواهد رسید. این روش برای فضاهای درون شهری نظیر پل‌های گذر عابران و محل تقاطع اتوبان‌ها نیز استفاده می‌شود و موجب جذاب‌تر شدن چهره شهر می‌شود‌. امروزه با رشد تکنولوژی LED، انواع نورهای رنگی در ابعاد مختلف ساخته شده است؛ اما بی‌دقتی در زمینه انتخاب رنگ در این روش یک نمای زیبا را به یک ساختمان معمولی و کم جذبه تبدیل می‌کند

4. نورپردازی پس‌زمینه

از این روش نیز برای جدا کردن نمای ساختمان موردنظر نسبت به سایر ساختمان‌های اطراف و پس‌زمینه استفاده می‌شود. پس‌زمینه ممکن است شامل هر چیز دیگری نظیر درختان نیز باشد و با این روش نورپردازی ساختمان از پس‌زمینه خود جدا می‌شود و سایر بناها و درختان دورتر از ساختمان به نظر می‌رسد. از این روش نورپردازی در سالن‌های تئاتر و سینما نیز استفاده شده است.

6. نورپردازی با نئون انعطاف‌پذیر

در این سبک از نورپردازی ساختمان با استفاده از ریسه‌های LED پلاستیکی و ضد آب مرزهای قسمت‌های مختلف بنا به‌وسیله این ریسه‌ها روشن می‌شود. با این کار ساختمان از فاصله دور شبیه یک طرح سه بعدی در فضا به نظر می‌آید


آخرین ویرایش: 1400/09/13

شماره ویرایش: سوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
namasazanteam

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا