دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مجری

اجرای اسکلت فلزی

اجرای اسکلت فلزی

اجرای اسکلت فلزی

اسکلت هایی که در محوطه پروژه‌های ساختمانی تولید می‌شوند بخاطر محدودیت در تامین برق مکفی و بکار گیری دستگاه‌های جوش مدرن با نرخ نفوذ بالا و استاندارد، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین، تیم‌های مجرب، رنگ آمیزی و زنگ زدایی صحیح و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملاً دست و پاگیر و دارای پروسه‌ای زمان بر هستند که بلاشک منجر به ایجاد ترافیک در معبر و تزاحم همسایگان می‌شود. روش سنتی ساخت اسکلت در محل از لحاظ اتصال و برپایی نیز علاوه بر موارد ذکر شده هزینه بالایی از بابت جرثقیل دارد. با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما و حوادث ناگواری که در سال های گذشته خصوصاً دربم صورت گرفت رویکرد و نگرشی جدید به تولید صنعتی و استاندارد اسکلت های ساختمانی پدید آمده است، زیرا این نوع ساختمان ها با طراحی خاص و اجرا بصورت صنعتی و مدرن، مقاومت شایانی در مقایسه با اسکلت های سنتی دارند. نکته دیگر اقتصادی و پایین‌تر بودن هزینه تولید و نصب نسبت به روش سنتی معمول در کل است که در مواقع کمبود عرضه و افزایش قیمت تیرآهن درصدی قابل توجه می‌گردد. با توجه به گستره طراحی در تیر ورق ها و سازه‌های پیش ساخته، محاسبات،فضا سازی و بارگذاری نیز با آزادی عمل بالایی صورت می‌پذیرد.

نظارت بر اجرای اسکلت فلزی نیز دارای حساسیت‌های ویژه‌ای بوده و رفع آن‌ها بسیار آسان تر از رفع نقص از سازه های بتنی می‌باشد. ولی نکات مورد توجه در نظارت آن‌ها،نسبت به سازه بتنی بیشتر می‌باشد.

نظارت بر اجرای اسکلت فلزی در سه مرحله انجام می‌گیرد.

  1. مونتاژ مقاطع روی زمین

نکات قابل‌توجه در این مرحله به شرح زیر می‌باشند:

  • جوش اتصال طولی، برای ساختن مقاطع ترکیبی همچون: ستون‌های دوبل (مانند: ۲IPE180)، ستون‌های پا باز(مانند: ۲IPE180@15.9cm)، تیرهای دوبل،مقاطع تیر ورق،مقاطع طولی و …
  • نحوه ساخت اتصالات تیر به ستون شامل: نبشی‌های زیر سری و سخت کننده‌های آن ها، ورق‌های زیر سری و سخت کننده‌های آن‌ها و …
  • ورق‌های اتصالات گیر دار
  • نحوه اتصال ورق‌های اتصال بادبندها،کنترل شود. این ورق‌ها نبایستی مستقیماً روی جان ستون‌ها نصب شوند چون با توجه به کم بودن ضخامت جان پروفیل‌های موسوم در ایران،جان پروفیل ستون، تاب تحمل نیروی وارده از بادبند را نداشته و در زمان زلزله،ورق اتصال بادبند، جان پروفیل ستون را پاره خواهد کرد، لذا لازم است، یک پلیت با ضخامت ۸میلی متر به عرض جان ستون، روی جان ستون قرارگرفته و در امتداد اتصال جان به بال پروفیل ستون، به ستون جوش داده شود،که لازم است به گروه جوشکارها این موضوع تذکر داده شود.
  1. پس از برپا کردن اسکلت

چند روز قبل از پایان عملیات جوشکاری می‌بایستی از کار انجام بازدید به عمل آورد مهم‌ترین نکته در این مرحله کنترل مقاطع ستون،تیرها،بادبندها و اتصالات مفصلی و گیر دار می‌باشد و پس از آن،نکات بسیاری را برای اطمینان از کارکرد صحیح اسکلت فلزی باید مدنظر داشت که در تصاویر و توضیحات این بخش به‌تفصیل بیان‌شده‌اند.

  1. پس از اجرای هر سقف

پس از اجرای هر سقف می‌توان اتصالات اسکلت را از نزدیک مشاهده و کنترل نمود، که در هر مرحله می‌بایستی اشکالات موجود و همچنین اشکالات محتمل در روند اجرای کار را به مالک یا پیمانکار ساختمان گوشزد نمود.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا