دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

استفاده از ترکیبات سیلیکونی در مصالح ساختمانی

استفاده از ترکیبات سیلیکونی در مصالح ساختمانی

استفاده از ترکیبات سیلیکونی در مصالح ساختمانی

رطوبت همواره مهمترین عامل آسیب رسانی به ساختمانهای قدیمی و نوساز بوده است، چرا که آب بستر مناسبی برای انتقال میکرو ارگانیسم ها به قلب بنا می باشد. جایی که می توانند براحتی ویرانی و انهدام به وجود آورند. اما مواد مؤثری بر علیه این پوسیدگی و زوال وجود دارند. البته هدف ما در معرفی این مواد صرفاًً نشان دادن راه های عملی برای جلوگیری از این زوال نمی باشد.
بلکه همچنین می خواهیم حس مسئولیت ارزشمندی برای حفظ بناها (قدیمی و جدید) ایجاد نماییم. چراکه بناها یکی از بزرگترین تجلی های نیاز بشر به تداوم و پایداری می باشند. همچنین هدف ما ایجاد حس مبارزه بر علیه زوال چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فرهنگی می باشد. منظوراز زوال مالی استهلاک ساختمان ها بوده و استهلاک فرهنگی یعنی جایی که ما با غفلت خود اجازه می دهیم که بناهای تاریخ با ارزشمان در طول سالیان سال تخریب گردند.
در این راستا از بهترین مواد مورد استفاده برای مبارزه با این استهلاک ترکیبات سیلیکونی می باشند. ترکیبات دافع آب پایه سیلیکونی بطور دقیق مهمترین محافظت را در برابر رطوبت و پوسیدگی های ناشی از آن ایجاد نموده و این کار را به صورتی کاملاً طبیعی انجام می دهند. دقیقاً مانند عمل پوست که به عرق بدن اجازه خروج می دهد.
ولی مانع از نفوذ آب به داخل بدن می گردد (عبور انتخابی). سیلیکونها نیز به همین ترتیب مانع نفوذ آب باران می شوند و درعین حال به سطح اجازه تنفس می دهند.
یعنی ساختمان شبکه ای رزین سیلیکونی مانع از عبور جریان آب شده و درعین حال بخار آب را حبس ننموده و به آن اجازه خروج می دهد. شیمیدانها سیلیکونها را به عنوان ترکیبات اورگانوسیلیکون طبقه بندی می نمایند. موادی که هم ساختمان آلی و هم ساختمان معدنی دارند. درترکیبات سیلیکونی دافع آب خاصیت معدنی بیشتر از خاصیت آلی شاخص می باشد. در ساختمان این مواد گروه های متیل از زیرآیند (سطح پوشش داده شده) دورشده و مانند چتری عمل می کنند که مانع نفوذ آب می گردد.
گروه های پلی سیلوکان به سمت سطح پوشش داده شده جهت گیری می کنند. این گروه ها به سرعت برروی سطح پخش شده و با تشکیل شبکه سیلیکونی دافع آب بوده و در عین حال چسبندگی گرد و خاک به آنها کم می باشد. همچنین به علت عدم وجود راهی برای عبور نمکهای مضر و قلیاها، امکان ایجاد شوره برروی سطح منتفی میگردد. از دیگر مزایای ترکیبات سیلیکونی در صنایع ساختمانی این است که به علت کاهش جذب گرد و غبار، آلوده نمی گردند و نیز به دلیل عدم ایجاد محیط مرطوب، امکان رشد میکروارگانیسم ها وجود ندارد. لذا خزه و… نیز بر روی سطح بناها مشاهده نمی گردد. درصورتی که در روش سنتی که قیر و گونی می باشد، علاوه برصرف هزینه و انرژیبیشتر، رطوبت به طور کامل دفع نگردیده و به این ترتیب بستر مناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها به وجود می آید تا جاییکه در نواحی مرطوب کشور برای جلوگیری از ایجاد خزه بر روی نمای ساختمان از ایرانیت استفاده می شود که ظاهر نامطلوبی به ساختمان می بخشد.
همچنین واحدهای گچی که در آنها از ترکیبات سیلیکونی استفاده شده، وقتی در اطاق های مرطوب نصب می گردند، آب بسیار کمی به خود جذب می نمایند و لذا رنگ کردن آنها و یا نصب کاغذ دیواری بر روی آنها بسیار ساده تر و با سرعت بیشتری امکان پذیر می باشد. درصورتی که در مورد واحدهایی که بدون استفاده از ترکیبات سیلیکونی در اطاق های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند، به زمان بسیار زیاد (حتی تا بیش از یکسال) برای خشک و آماده شدن این سطوح جهت رنگ آمیزی نیاز می باشد و درصورت اجرای رنگ بر روی این سطوح مرطوب امکان ایجاد شوره بسیار زیاد بوده، مضاف براین که به بیش از دو پوشش (دو دست) رنگ نیاز می باشد.
استفاده از رنگ ها و گچ هایی که در آنها پرایمرهای سیلیکونی به کار رفته در اروپا روزافزون شده و در حال حاضر این مواد جزو مهمترین وکارآمدترین مواد در صنایع ساختمانی می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا