دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

افزایش مقاومت و ایمنی در برابر زلزله با سبک و یکپارچه سازی

افزایش مقاومت و ایمنی در برابر زلزله با سبک و یکپارچه سازی

افزایش مقاومت و ایمنی در برابر زلزله با سبک و یکپارچه سازی

بسیاری از طراحان؛ بر این باورند که “سبک و یکپارچه سازی” سازه، روشی محوری و البته مطمئن برای افزایش مقاومت و ایمنی در برابر زلزله می باشد و همواره در تلاش اند تا به این هدف مهم دست یابند.
واقعیت این است که بالا بردن مقاومت و ایمنی بناها در برابر زلزله، دارای الزاماتی است که تامین آنها در عمل، از نظر زیر ساخت های اقتصادی، فنی، انسانی و … ، مجموعه ای عظیم را طلب می کند. از سوی دیگر، تحقق توسعه مزبور در وضعیت موجود، نه تنها در کوتاه مدت، بلکه در میان مدت نیز بسیار مشکل می نماید. بنابراین تکیه بر راهکار محوری سبک و یکپارچه سازی، چه بسا ممکن است سخت و دشوار بوده و مشکلات فراوانی را به دنبال داشته باشد، در حال حاضر تنها راه حل عملی مطمئن و اثبات شده برای افزایش ایمنی و مقاومت در برابر زلزله می باشد.
در صورت استفاده از مصالح سنگین، مقاوم و ایمن نمودن بناها در برابر زلزله، در حد و سطح مقتضی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و لرزه خیز، عملا و تا سطح زیادی، در حد شعاری دست نیافتنی باقی می ماند؛ بنابراین گزینش درست راه حلی عملی و قابل تحقق در سطح کلان برای کاهش تلفات و ضایعات ناشی از زلزله، با توجه به مجموعه امکانات و محدودیت های موجود و علیرغم همه کاستی های عمیق و ساختاری در زمینه های گوناگون است.
البته بدیهی است که مقاوم و ایمن سازی بنا در برابر زلزله، تنها محدود به کاهش دادن بسیار زیاد وزن اجزا، همراه با بهره گیری از سامانه های هر چه یکپارچه تر نمی شود. مسلما اعمال توجهات مقتضی در انتخاب محل و طراحی و اجرای اصولی پی، اسکلت، اتصالات و مجموعه اجزای مربوط، پیکره بندی مطلوب، انتخاب و اجرای صحیح پوشش و نمای مقتضی با وزن کمتر و درگیری کافی، برقراری هماهنگی لازم بین مهندسین معمار، سازه و تأسیسات، تامین رفتار یکپارچه و متناسب هر یک از اجزا در کل سامانه، فرهنگ سازی و اعمال نظارتی جدی، مستمر و نظام یافته در کلیه سطوح و بخش ها و … ، همگی در این میان جای خود را با ارزش و اهمیت بالایی خواهند داشت. واقعیت این است که کاهش زیاد ولی حساب شده وزن سازه و استفاده از سیستم های هر چه یکپارچه تر با قابلیت مناسب جذب انرژی و رفتار مطلوب در برابر زلزله، می تواند کاستی های بسیاری را در دیگر زمینه ها، تا حد زیادی جبران نماید و با در نظر گرفتن مجموعه عوامل فنی، اقتصادی و اجرایی، الگویی کارا برای مقابله با خطر جدی و عاجل زلزله و بهینه سازی مسکن با عمر مناسب به دست دهد.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا