دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

انواع سیمان و موارد کاربرد آنها

انواع سیمان و موارد کاربرد آنها

سیمان  (ceamentun  و یا  caedimentum )یکی از مصالح ساختمانی پر کاربرد است و در زیر انواع آن و همچنین دیگر مشخصات آن بررسی خواهد شد.

انواع سیمان

  1. سیمان نوع 1 یا سیمان پرتلند معمولی  یا (Ordinary Portland Cement (OPC)
  2. سیمان نوع2
  3. سیمان نوع 3
  4. سیمان نوع 4
  5. سیمان نوع 5
  6. سیمان پوزولانی یا (Portland Pozzolana Cement (PPC)

انواع سیمان

سیمان نوع 1 یا سیمان پرتلند معمولی

  1. این نوع سیمان براي مصارف عمومی که ویژگی خاصی از بتن خواسته نشده است،مصرف می شود.
  2. از این نوع سیمان در ساختن پیاده روها، روسازي جاده ها، پل هاي بتن مسلح، راه آهن، مخازن، لوله هاي آب و ملاتبرای بنایی استفاده می شود.
  3. به طور کلی بهتر است از این سیمان در مواردي که نیاز به خواص ویژه دیگر سیمانها علی الخصوصدر محیط هاي خورنده حاوي یون هاي مهاجم بتن استفاده نشود.
    اخیراً این نوع سیمان در سه کلاس 325-1 ،425-1 و 525 -1 تولید و عرضه می شود.
  4. براي کلاس هاي با مقاومت بالا (435-1 و525 -1 (و در مناطق گرمسیر که خطر افزایش دماي بتن به 32 درجه سانتیگراد و در بتن ریزی حجیم به بیش از 15 درجهسانتیگراد وجود دارد، مصرف این کلاس ازسیمان ها بایستی با احتیاط صورت گیرد.

سیمان نوع2

  1. از این نوع سیمان در مواردیکه حرارت هیدراتاسیون متوسط و مقاومت در برابر حمله سولفات های در حد متوسط لازم باشد، به کارمی رود. به دلیل محدودیت فاز آلومینات و کمتر بودن فاز C3S در این سیمان که سبب ایجاد خواص ویژه مزبور می شود، مقاومت فشاري اولیه و نهایی آن کمتر از سیمان نوع 1 است.
  2. سیمان تیپ 2 معمولاً کندتر از سیمان تیپ 1 میگیرد و در گیرش حرارت کمتري تولید می کند. از این سیمان میتوان در ساختمان های حجیم استفاده نمود تا هنگام گرفتن بتن حرارت کمتری ایجاد شودو حجم بتن ریزی محدود نشود.
  3. این سیمان در محیط های آب و خاك که غلظت یون سولفات در حد متوسط است و براي 1بتن ریزی در هواي نسبتاً گرم که خطر افزایش دمای بتن معمولی به بیش از 32 درجه سانتیگراد و بتن حجیم به بیش از 15 درجه سانتیگراد وجود دارد، به کار می رود.
  4. برای استفاده در محیط های حاوی یون کلر و سولفات به طور همزمان و در محیط های حاوی غلظت زیاد سولفات و همچنین برای بتن ریزی در هوای سرد این نوع سیمان توصیه نمی شود.

سیمان نوع3 یا سیمان زودگیر

  1. این سیمان تقریباً اجزاء اولیه تیپ 1 را دارد، با این تفاوت که به شدت ریزتر آسیاب شده و به همین جهت گیرش سریعتري دارد.
  2. سیمان نوع 3 در مدت کوتاهی یعنی معمولاً در عرض 1 هفته یا کمتر مقاومت زیادي به دست می آورد و مقاومت 7 روزه آن حدودمقاومت 28 روزة سیمان نوع 1 می باشد. این نوع سیمان نسبت به سیمان نوع 1 در هنگام گیرش حرارت بیشتري تولید می کند. ازاین سیمان وقتی استفاده میکنند که بخواهند زودتر از معمول قالب را برداشته و بتن را مورد استفاده و بارگذاري قرار دهند.
  3. درمحیط هاي سردنیز میتوان از این سیمان استفاده کرد تا مدت زمان لازم برای محافظت بتن ریخته شده کوتاهتر شود. اگرچه با به کار بردن مخلوط پرسیمان تر با سیمان نوع 1 هم میتوان بتنی تهیه کرد که در مدت کوتاه مقاومت بیشتري کسب کند، ولیسیمان نوع 3 همین کار را به نحو بهتر و باصرفه تر انجام می دهد.
  4. در هواي سرد (حدود 4 درجه سانتیگراد)، در دماي زیر صفر درجه سانتیگراد کاربرد این سیمان به تنهایی کفایت نمیکند و لذا دریخبندان علاوه بر مصرف این سیمان مسائل دیگري نیز باید رعایت شود (مثلاً مصرف ضد یخ)؛ سیمان تیپ 3 در ساعات اولیه مصرف، حرارت قابل توجهی آزاد می کند و باعث گرم شدن بتن می شود.

سیمان نوع4

  1. سیمان تیپ 4 کندگیر بوده و در هنگام حرارت کمتری تولید می کند.
  2. مورد استفاده این نوع سیمان جایی است که شدت و مقدار حرارتتولید شده اهمیت دارد.
  3. بتنی که با این سیمان ساخته میشود، رشد مقاومت آهسته تري دارد؛ یعنی دیرتر میگیرد.
  4. کاربرد اصلیاین نوع سیمان در ساختمانهاي حجیم بتنی است. در ساختمانهاي حجیم چون سدهاي وزنی بتنی به علت حجم زیاد بتن،افزایش درجه حرارت ناشی از گیرش بتن میتواند بسیار خطرناك باشد.

آخرین ویرایش: 1399/04/31

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. هفت تست ساده برای بررسی کیفیت سیمان در کارگاه ساختمانی
  2. تخته های سیمانی الیافی (Fiber Cement Bords‏)
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

منبع
نشریه فنآوري سیمانکارگشا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا