دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

ایرانیت یا پنکوسیم

ایرانیت یا پنکوسیم

ایرانیت یا پنکوسیم

ایرانیت یا پنکوسیم، کوتاه شدهٔ پنبه کوهی – سیمان است. چون آن را در ایران، اترنیت، ایرانیت، آذریت می‌نامند نام پنکوسیم به جای همه آنها برگزیده شد.

ساخت ایرانیت یا پنکوسیم

برای ساختن پنکوسیم، یک سیمان پرتلند و ۳ تا ۷ وزن پنبهٔ کوهی(Asbest، سیلیکات آبدار منیزیم) را در هم می‌کنند و در آن آب زیاد می‌ریزند (تا ده برابر بتن سیمانی) تا دوغاب تندروان گردد. دوغاب تندروان را آبکش می‌کنند تا کندروان شود. آن را از روی نمد گذرانند و آب زیادی آنرا از زیر نمد می‌کند، تا خمیر شود؛ خمیر را مانند مقوا سازی، از درون ماشین می‌گذرانند تا به شکل ورق درآید. آن را به اندازهٔ خواسته شده می‌برند و لای دو صفحهٔ فولادی می‌رانند و به آن ۴۰ نیوتن بر میلیمتر مربع فشار می‌آورد تا ماندهٔ آب در آن بیرون رود. پنکوسیم ساخته شده را در هوای پر از بخار می‌گذراند تا سخت شود.

کاربرد ایرانیت یا پنکوسیم

پنکوسیم را در خود رنگ (خاکستری روشن) یا رنگین می‌سازند. آن را به شکل ورق تخت و موجدار و کلدگی آنها، لوله گرد و چهارگوش بی سوراخ و سوراخدار و نیم لوله آنها، زانویی، سه راهی و جراینها در می‌آورد. روی ورق پنکوسیم تخت، برگ نازک چوب می‌چسبانند و برای آرایش دیوارهای درونی مصرف می‌کنند.

پنکوسیم فلزی است، آب در آن نشست نمی‌کند و نم پس نمی‌دهد. در برابر گرمای زیاد پایدار است و گرماگذرانی آن کم و برابر ۱/۳ گرماگذارانی بتن سیمانی می‌باشد. برق گذرانی آن خیلی کم است و آن را برای برق بندی مصرف می‌کنند.

در جایی که گرد سیلیس ارزان باشد، می‌شود در ساختمان پنکوسیم، به جای سیمان پرتلند خالص، مخلوط ۷۵٪ وزنی گرد سیلیس + ۲۵٪ وزنی سیمان پرتلند مصرف کرد. چنین پنکوسیمی را در بخار خانهٔ (اتوکلاو) با بخار ۱۸۰ درجه می‌گذارند، تا عمل آید.

برای رنگی کردن پنکوسیم آنرا پس از ساختن، آن را در محلولهای رنگی ویژه فرو می‌برند. ورق پنکوسیم تخت و موجدار برای پوشش بامهای شیب دار، روی خرپا مصرف می‌شود. لوله‌های پنکوسیم برای ناودان و روان کردن آب در آنها مصرف می‌شود. نزدیک به ۸۰ سال پیش Hatschek ساختن پنکوسیم را اختراع کرد. از آن زمان تا کنون پیوسته مصرف آن زیاد می‌شود. گرچه درباره سرطان زایی آن چیزهایی گفته و نوشته شده، اما هنوز از سوی بنگاههای پزشکی جهانی دستوری داده نشده است.

شما میتوانید در اینستاگرام مطالب جدید ما را دنبال کنید

 

آیا میدانید درصورت ریزش گود و ازبین رفتن شخصی پرونده شما به دادگاه جنائی ارسال می شود
از خطرات کار نظارت و حقوق اولیه خود آگاه شوید
لطفا در مورد کارهایی که در طول روز انجام میدهید کمی تامل و تفکر کنید .
طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی تمامی کسانی در وقوع جرم مقصر هستند باید مجازات شوند

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا