دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

بار فرضی ناشاقولی

بار فرضی ناشاقولی

ناشاقولی ستون

برای شاقولی کردن ستون به صفحه کف ستون و همچنین اتصال ستون به ستون از شاقول بنایی استفاده می شود و فقط شاقولی کردن ستون در یک راستا بررسی می شود.

شاقول بنایی دقت کافی برای کنترل شاقولی نمودن ستون را ندارد؛میزان ناشاقولی در ستون امکان دارد از میزان ناشاقولی قابل قبولدر مبحث دهم مقررات ملی ساختمان بند ۱۰-۴-۶-۷-۲-۲ بیشتر شود و در محل اتصال، لنگر مضاعف ایجاد شود اگر میزان لنگر ایجاد شده از لنگر مقاوم داخلی ستون بیشتر باشد می تواند باعث ایجاد ناپایداری و کمانش در ستون شود .

در بند مذکورحداکثرمیزان ناشاقولی ستون تا طبقه بیستم ۲۵میلی متر به سمت نما و ۵۱میلی متر به سمت داخل ساختمان محدود می شود.

 

بار فرضی ناشاقولی در ETABS

در آیین نامه طراحی سازه های فولادی آمریکا از سال ۲۰۰۵ به بعد اعمال بار فرضی مربوط به ناشاقولی مجاز ستون ها در طرح سازه الزامی شده است. مقدار این بار که به صورت جانبی بر سازه اعمال می شود، ضریبی از کل بار ثقلی میباشد.به طور معمول بار فرضی مربوط به ناشاقولی ستونها ۰٫۰۰۲ برابر بار ثقلی است و  میتواند تنها در ترکیبات بار ثقلی اعمال شود .

به ازای هر حالت بار ثقلی تعریف شده کاربر میبایست دو حالت بار فرضی یکی در راستای محور X  و دیگری در راستای محور Y  تعریف نماید.

گردآورنده : خانم مهندس خیرمند- کارشناس سازه

منتظر نظرات شما عزیزان درباره مطلب آموزشی بارفرضی ناشاقولی می باشیم، از مهندسان و متخصصان عزیز تقاضا داریم مطالب آموزشی و حقوق مهندسی و هرگونه مطلب مرتبط با سایت همیارناظر  ارسال نمایند . مطلب ارسالی شما با ذکر نام نویسنده و گردآورنده  در سایت درج می گردد.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا