دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

بررسي علل ريزش گود خيابان آزادي

بررسي علل ريزش گود خيابان آزادي

ریزش گود

برخي از مهندسان ناظر نسبت به اجراي ديواره ي حايل بين شمع ها دقت لازم را نداشته ،

بدين صورت كه پس از اجراي شمع (بدون اجراي ديوار حايل ) و نصب مهار بر روي

ديوارهاي ساختمان هاي مجاور عمليات پايدارسازي گود را  تمام شده و بدون

هيچ نقصي در نظر مي گيرند و وارد مرحله گودبرداري و اجراي فونداسيون و اسكت مي شوند .

ضرورت اجراي ديواره حايل بين شمع ها

خــاک مانند یک موجــود زنده در شــرایط مختلف رفتارهای متفاوتــی از خود بروز میدهد و آنچه باعث وقوع حوادث ناگوار در گودبرداری میشود، تغییرشکلهای خاک اطراف گود است. عوامل مختلفی در تغیرشــکل های خاک اثر میگذارد که مهمترین آنها عبارتند از اعمال فشــار (ابنیه مجاور، وســایل نقلیه عبوری، وزن خاک)، آب شستگی (باران، ترکیدگی لوله، نشــت چاه فاضلاب)  ، ارتعاش(زلزله، ترافیک خیابانهای اطراف) و مدت باز ماندن گود (خاک بدون وجود ســرباره اصطلاحا نفس میکشــد و افزایش حجم می‌یابد). بدین شکل اگر خاک اطراف گود به صورت کامل مهار نشود، امکان ریزش آن در هر یک از مراحل ساختمان وجود دارد. متاسفانه در برخی پروژه ها به جای اجرای دیواره حایل بین شمع ها و دستکها، مهاربندهای مورب نصب می کنند که با توجه به توضیحات گفته شده روش مناسبی نیست.

چرا  گود آزادي ريزش پيدا كرد ؟

متاســفانه در یکی از حوادث که تابســتان گذشته در خیابان آزادی رخ داد، در گودی به عمق ۹ متر، اجراي سازه نگهبان در قسمت شمالي گود محدود به گذر 10 متري  بدون نصب ديوار حايل بين شمع ها به اتمام رسيد و ســاختمان وارد مرحله اجرای فونداسیون و اسکلت شــد که در حین مونتاژ مقاطع فولادي  پیش از آنکــه جوشهــا در اتصالات  تکمیل شــود، خاک جداره شــمالی گود ریزش کرده و منجر به فرو افتادن ستونهای مجاور گذر، روی تیر و ستونهای اطراف و فروریختن بخشی از اسکلت شد.

خسارات ناشي از حادثه خيابان آزادي

البته خوشــبختانه این اتفاق در شــب کــه کارگران مشــغول کار نبوده اند رخ داده و خسارت جانی در پی نداشــته است و اسکلت به داخل گود افتاده و به ابنیه مجاور نیز خسارتی وارد نمی شود. با این حال به دلیل ایجاد صدای فروافتادن اسکلت ۱۲ متری که در مرحله اول نصب بوده، مردم وحشت زده تا پاسی از شب و تا آمدن نیروهای امداد در خیابان به سر برده اند.

منبع :ماهنامه پيام نظام مهندسي

بیشتر بدانیم:

  1. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا