دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

بررسی تاثیر سبکدانه های پرلیت و اسکوریا در خواص بتن خودتراکم

بررسی تاثیر سبکدانه های پرلیت و اسکوریا در خواص بتن خودتراکم

بررسی تاثیر سبکدانه های پرلیت و اسکوریا در خواص بتن خودتراکم

امروزه تحقیقات زیادی بر روی بتن خود تراکم (SCC) و همچنین بتن سبکدانه (LWAC) انجام گرفته است. اما مطالعات نسبتاً کمی در مورد بتن سبک خود تراکم (SCLWC) وجود دارد. استفاده از بتن سبک در سازه ها میتواند باعث کاهش بار مرده سازه و درنتیجه کاهش نیروی زلزله گردیده و طراحی سازه را ایمن تر و اقتصادی تر نماید. از طرفی استفاده از بتن خود تراکم موجب سهولت بتن ریزی در سازه هایی با آرماتوربندی نتراکم و یا قالب های پیچیده، کاهش آلودگی صوتی و کاهش زمان اجرا می شود. لذا استفاده از بتن سبک خود متراکم یکی از موضوعات مهم قابل بررسی می باشد.
هدف از این پژوهش ساخت بتن سبک خود تراکم با استفاده از سبکدانه های منبسط شده و اسکوریا می باشد. بدین منظور سعی و خطا طرح های اختلاط مختلفی از بتن سبک با پرلیت منبسط شده و اسکوریا با خاصیت خود تراکمی ساخته شد و سپس در فاز بتن تازه به بررسی زمانی که بتن خصوصیات خود تراکمی را در خود نگاه می دارد و نیز آزمایشات جریان اسلامپ، قیف V و جعبه L پرداختیم و در فاز سخت شده آزمایشاتی از جمله مقاومت فشاری، مقاومت کششی، جذب آب و سرعت امواج اولتراسونیک انجام شد.

لینک دانلود تاثیر سبکدانه های پرلیت و اسکوریا در خواص بتن خودتراکم

بررسی خواص مهندسی بتن سبک خودتراکم حاوی سبکدانه اسکوریا

بتن خود تراکم یکی از انواع جالب بتن های توانمند است که در بدو امر برای کاربرد در قطعات بتن آرمه پر آرماتور ابداع و ساخته شد اما امروزه کاربردهای بسیار گسترده ای پیدا کرده است. از طرف دیگر با توجه به لرزه خیزی موجود گرایش به سمت سبک سازی ساختمانها افزایش داشته است. در این مطالعه به بررسی امکان ساخت بتن خود تراکم با سبکدانه های اسکوریا پرداخته شده است. طرح اختلاط بهینه بر اساس حفظ ضاخص های جریان پذیری در محدوده مطلوب EFNARC و همچنین دسترسی به بتنی با وزن مخصوص مورد نظر آیین نامه های بتن سبک انتخاب شده است. بدین منظور آزمایشهای جریان اسلامپ، جعبه L و قیف V بر روی همه طرح های اختلاط در حالت تازه انجام شد و همچنین آزمایش های مقاومت فشاری، مقاومت کششی، اندازه گیری سرعت عبور امواج التراسونیک و جذب آب بر روی طرح اختلاط شده بر اساس آزمایش های بتن تازه انجام گرفت.
نتایج نشان می دهد ساخت بتن خود تراک سبک با دانه های اسکوریای ایران با مقاومت سازه ای امکان پذیر می باشد اما کسب وزن مخصوص های پایین تر ضمن حفظ خواص خود تراکمی بتن امکان پذیر نیست. وزن مخصوص بالاتر اسکوریا در مقایسه با دیگر سبکدانه ها از یک سو، افزایش مصرف فیلر و مصالح ریز دانه نسبت به درشت دانه های سبک به منظور جبران کاهش در کارایی بتن که در نتیجه سطوح خشن دانه های اسکوریا بوجود می آید از سوی دیگر، دستیابی به بتن های وزن مخصوص پایین تر از ۱۸۵۰کیلوگرم بر مترمکعب را با مشکل مواجه می کند.

لینک دانلود بررسی خواص مهندسی بتن سبک خودتراکم حاوی سبکدانه اسکوریا

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
پنجمین کنفرانس ملی سالیانه بتن ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا