دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
ابلاغیه و اطلاعیه ها

تاکید بر ساختمان های ایمن و آشتی دوباره صنعت ساختمان با مبحث HSE

تاکید بر ساختمان های ایمن و آشتی دوباره صنعت ساختمان با مبحث HSE

با توجه به حوادث غیر متقربه این روزها در صنعت ساختمان حضور کمرنگ مسئول ایمنی در این صنعت بیشتر نمایان می شود که با توجه به این موضوع طی نشستی که آقای مهندس حامد مانی فر مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان  با کارشناسان و معاونان شرکت های فعال بیمه در ساختمان وزرات راه و شهرسازی داشته اند در ارتباط با نقش شرکت های بیمه برای حضور پررنگ تر شدن مسئولان HSE در صنعت ساختمان و کیفی سازی با اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان و همچنین اشاره مستقیم به اینکه هیچ متولی با توجه به شرایط کنونی در حوزه ساخت و ساز مسئول و مقصر اشکالات فنی ساختمان ها نخواهد بود برگزار گردید.


حامدمانی مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در نشست فوق، گفت:
“که در حال حاضر، ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی رخ می‌دهد در قالب نشان تعالی 
HSE تلاش کرده‌ایم تا این حرکت را از تولد، رشد و بلوغ به سمت تعالی ببریم و به همین دلیل نیز موضوع ارزیابی در این فرایند در دستور کار قرار گرفت و ارزیابی جایگزین بازرسی در این بخش شد.
دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی را که تأکید بر ایجاد ساختمان‌های ایمن و موضوع HSE و پرداختن به آن است در دستور کار قرارداد. به همین دلیل نیز همکاری نزدیکی با دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران برقرار شد و طی امضای تفاهم‌نامه بین معاونت مسکن و ساختمان و دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران این همکاری رسماً از ابتدای سال جاری ۹۶، آغاز شد.
 هدف وزارت خانه از پیگیری موضوع HSEآشتی دوباره صنعت با فرهنگ‌سازی این موضوع در حوزه ساخت‌وساز است زیرا متولیان ساخت‌وساز، در قالب کارفرمایان، پیمانکاران و مجریانی که در حال فعالیت هستند نیازمند رعایت این مقوله هستند.
ما در قالب نشان تعالی HSE تلاش کرده‌ایم تا این حرکت را از تولد، رشد و بلوغ به سمت تعالی ببریم. به همین دلیل نیز موضوع ارزیابی در این فرایند در دستور کار قرار گرفت و ارزیابی جایگزین بازرسی در این بخش شد.”


نقش شرکت های بیمه در ارتقا HSE

وی ادامه داد:
“تلاش کردیم تا با شناخت نقاط قوت و ضعف، ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست ساختمانی را در دستور کار قرار دهیم و با راهکارهای مناسب شرایط بهتری را برای متصدیان حوزه ساخت‌وساز و بهره‌مندان از خدمات آن‌ها که همان شهروندان هستند فراهم کنیم.
 بابیان اینکه نقش بیمه در صنعت ساختمان یک نقش بی‌بدیل بوده و در حال حاضر این نقش جای گزین ندارد صنعت بیمه یک همیار خوبی برای صنعت ساختمان است زیرا این صنعت اطمینان خاطر ویژه‌ای به متصدیان صنعت ساختمان ارائه می‌دهد.
اما آنچه مسلم است در فرآیند ساخت‌وساز باید تمام منافع گروه‌های اجتماعی و تخصصی حفظ شود این منافع در صورتی تأمین می‌شود که ساختمان ما ایمن ،باصرفه اقتصادی و قانونمند باشد. بیمه نیز از چنین فرآیند سالمی استقبال می‌کند زیرا در این صورت است که شرکت‌های بیمه ،حق بیمه کمتر و خدمات بیشتری به مردم ارائه می‌دهد.
ایمنی مقوله مهم در عین و بعد از ساخت‌وساز و ایمنی کارگاه‌ها است که بیمه می‌تواند در آن ورود کند .و با توجه به این‌که در حال حاضر کیفیت ساخت‌وساز مورد اغماض قرارگرفته صنعت بیمه می‌تواند در بهبود وضعیت کنونی مهم و مؤثر تلقی شود.”


کیفی‌سازی با اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان

مانی فر گفت: “بر اساس آمارهای اخذ شده از مراجع متعدد حوادث ساختمانی به‌خصوص حوادث منجر به فوت در صنعت ساختمان رقم قابل‌توجهی است. بنابراین وزارت راه و شهرسازی به دنبال کیفی سازی ساخت‌وساز و بالا بردن ایمنی است.
در حال حاضر چرخه صنعت ساخت‌وساز معیوب بوده و اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان می‌تواند در بهبود وضعیت کیفی ساخت‌وساز مؤثر واقع شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر در صنعت ساخت‌وساز روابط حاکم بر عوامل اجرای کار است.

روابط بین ناظران، مالکان، شهرداری‌ها، سازمان نظام‌مهندسی و سایر متصدیان ساخت‌وساز نشانگر یکی از مشکلات عیب دار در حوزه ساخت‌وساز بود که شناسایی شد و قرار است این عیب برطرف و به سمت‌وسوی مناسب‌تری حرکت کنیم.

این آیین‌نامه درنهایت تلاش می‌کند ارکان ساخت‌وساز را تعریف کرده و در یک سامان مناسب قرار دهد چراکه تأکید می‌کند ساختمان باید دارای پیمانکار و سیستم بازرسی باشد.”


هیچ‌کس مسئول کیفیت ساختمان نیست

وی بابیان اینکه “در شرایط کنونی هیچ متولی در حوزه ساخت‌وساز خود را مسئول و مقصر تخریب‌ها و اشکالات فنی ساختمان نمی‌داند، افزود: بر اساس آیین‌نامه یادشده هر ساختمانی باید دارای پیمانکار، ناظر، طراح و نظام بازرسی باشد تا کیفیت کار را تضمین کنند.
در این آیین‌نامه نظام بازرسی ساختمان بر عهده شهرداری گذاشته‌شده، پیمانکار نیز باید به مالک سلامت ساختمان را تضمین کند. در حال حاضر حضور شرکت‌های بیمه در صنعت ساختمان رشد قابل‌توجهی نداشته این در حالی است که شرکت‌های بیمه می‌تواند به ارتباط سیستماتیک با وزارت راه و شهرسازی حامی شرکت‌های کم ریسک صنعت ساخت‌وساز باشند.
در تمام این بخش‌ها شرکت‌های بیمه می‌توانند حضور مؤثر داشته باشند. البته شرکت‌های بیمه نیز باید به ساخت‌وسازهایی ورود پیدا کنند که ریسک کمتری داشته باشد به‌طور مثال با انتخاب پیمانکار ماهر و حرفه‌ای می‌تواند ریسک کمتری به شرکت بیمه وارد کند.”

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
خبرگزاری صما

HAMIDREZA EFTEKHARIFARD

حمید رضا افتخاری فرد - hamidreza eftekharifard مهندس معمار • عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران • کارشناس نظام مهندسی و حقوق مهندسی • بنیانگذار سایت همیارناظر https://hamyarnazer.ir مرجع حقوق مهندسی • کانال تلگرامی @hamyarnazer_ir همیارناظر • آموزش به مهندسین ناظر ودست اندرکاران صنعت ساختمان • پژوهشگر حقوق مهندسی • مسلط به مقررات ملی ساختمان • کارشناس ایمنی نظارت ساختمان • محقق کارآفرین حوزه ساختمان • ارائه بیش از 1500 مقاله درمورد صنعت ساختمان • شرکت در برنامه های رادیویی ( رادیو سلامت ) • http://webapp.iranseda.ir/EpgRecordArchive.aspx?VALID=TRUE&epgId=116016999&chid=17 • انتشار فایلهای صوتی مرتبط در سایت آپارات • http://www.aparat.com/result

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا