دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

تخته های منیزیمی (چند منظوره)

تخته های منیزیمی (چند منظوره)

تخته های منیزیمی (چند منظوره)

استفاده از تخته های سبک به منظور کاهش وزن نماکاری در ساختمان و نیز سهولت و سرعت بخشیدن به اجرا یکی از راهکارهای ‏مناسبی است که به تازگی وارد فرهنگ ساختمان سازی کشور شده است.
‏‏با توجه به تنوع این تخته ها و بهره‌گیری از انواع مصالح ساختمانی در ‏آنها، استقبال زیادی از این محصول به عمل آمده است. تخته های منیزیمی (تخته های چند منظوره) که به مستربورد نیز شهرت یافته اند، در زمره تخته ‏های سبک با مصارف ساختمانی قرار می گیرند که در ساخت آنها بیشترین استفاده از الیاف معدنی به ویژه منیزیم شده است. این تخته ها در گروه ‏محصولات بدون آزبست قرار می گیرند و جایگزین مناسبی برای ‏محصولات قدیمی مشابه محسوب می شوند.
‏با توجه به ماهیت این تخته ها، استفاده از آنها در ساختمانهای با اسکلت فلزی به ویژه سیستم LSF ‏توجیه پذیرتر خواهد بود، حال آنکه با ‏درنظرگرفتن تمهیدات مناسب و تأمین زیرقابهای اصولی و صحیح امکان ‏بهره‌گیری از این تخته ها در ساختمانهای مختلف وجود خواهد داشت.
‏تخته های منیزیمی ، از آن، جهت برای استفاده در دیوارهای داخلی و خارجی، پارتیشن های قسمتهای داخلی واحدهای مسکونی و نیز سقف کاذب توصیه می شود که ضمن سبک بودن و نیزکمک به دیوار اصلی در ‏تأمین عایق صوتی، سازگاری خوبی با محیط زیست داشته و در برابر ‏حریق، صوت، محیط های مرطوب و حشرات موذی از جمله موریانه از مقاومت قابل قبولی برخوردار است.
تخته های منیزیمی در زمینه های مختلف انرژی، حریق، آکوستیک و ‏مسائل اجرائی در این مرکز بررسی گردیده و در حیطه الزامات تدوین شده ‏مجاز به استفاده می باشد.

‏الزامات تخته های منیزیمی (تخته های چند منظوره)
۱- با توجه به اینکه برای تخته های منیزیمی استاندارد خاصی وجود ندارد، بنابراین این نوع تخته ها با ویژگی های استاندارد مربوط به تخته های سیمان الیافی مقایسه می شود. کاربرد این نوع تخته ها ‏به عنوان پوشش دیوار، پارتیشن و سقف کاذب هنگامی مجاز ‏است که الزامات ذکر شده در استاندارد ١٢۴۶٧ EN، در آن رعایت شده باشد.
۲- استفاده از تخته های منیزیمی در مناطقی که در معرض دما، ‏رطوبت زیاد و یخ زدن شدید قرار می گیرند، باید الزامات ‏تخته های سیمان الیافی دسته A ‏ذکر شده در استاندارد ۱۲۴۶۷EN ‏را برآورده سازد.
۳- ‏استفاده از تخته های منیزیمی در مناطقی که در معرض دما، ‏رطوبت و گاهی یخ زدن قرار می گیرند، باید الزامات تخته های ‏سیمان الیافی دسته B ‏ذکر شده در استاندارد ١٢۴۶٧EN ‏را برآورده سازد.
۴- ‏استفاده از تخته های منیزیمی در مناطقی که در معرض دما ‏رطوبت قرار می گیرند، باید الزامات تخت های سیمان الیافی ‏دسته C ‏ذکر شده در استاندارد ١۲۴۶۷EN ‏را برآورده سازد.
۵- ‏مقاومت خمشی و مدول گسیختگی این نوع تخته ها باید ‏الزامات تخته های سیمان الیافی (دسته های A، B، C) ذکر شده در استاندارد ۱۲۴۶۷EN ‏را برآورده سازد.
۶- ‏الزامات دوام تخته های منیزیمی باید براساس الزامات دوام ذکر شده در استاندارد ۱۲۴۶۷EN ‏شامل نفوذپذیری بخار آب، پایداری در برابر چرخه های یخ زدن- آب شدن، چرخه های حرارت- بارش، مقاومت در برابر آب گرم، چرخه های خیساندن-‏ خشک کردن، عملکرد در برابر آتش باشد.
۷- به طور کلی الزامات عملکرد فیزیکی و مکانیکی تخته های منیزیمی باید براساس استاندارد ۱۲۴۶۷EN ‏باشد.
۸- الزامات عملکرد آکوستیکی سیستم‌ های اجرا شده با تخته ‌های منیزیمی باید براساس استاندارد ۱۲۴۶۷EN باشد.
۹- با توجه به وجود درزهای عمودی و ‏افقی، اتر قطعات نما در ‏صدابندی دیوار حاصل ناچیز است. لذا لازم است صدابندی دیوار تمام شده، توسط دیوار اصلی و عایق حرارتی و ‏مطابق با مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان، ایران تأمین شود.
۱۰- هنگام نصب تخته های منیزیمی، زیرقاب ها به عنوان نگه دارنده ‏این نوع تخته ها باید انتظارات عملکردی زیر را برآورده سازند:
– انتقال بار مرده و زنده تخته ها (قائم و جانبی) به سازه دیوار.
– قابلیت انطباق با طرح های مختلف نما.
– ‏تأمین لایه هوای تهویه شده پشت تخته های منیزیمی.
– ‏امکان اتصال روی دیوار بتنی یا بنایی و ‏یا هماهنگی و مشارکت در سازه ‏تشکیل دهنده دیوار خشک.
– ‏قابلیت تنظیم و ممانعت از گسترش ناهمواری های احتمالی ‏دیوار پشت کار به سطح نمای نهایی.
– ‏روش های مورد استفاده برای اجرای عایق حرارتی باید به گونه‌ای باشد که پلهای حرارتی در محل اتصالات تا حد امکان محدود شوند.
– در جزئیات مورد استفاده برای آب بندی و در صورت لزوم ‏هوابندی باید اصول پایه برای جلوگیری از خیس شدن عایق و ‏دیوار و هدایت آب های نفوذی به خارج در نظر گرفته شده ‏باشد.
– ‏دوام مناسب در برابر عوامل جوی.
– ‏امکان پیش بینی درزهای انبساط و کنترل اثر انقباض و انبساط قطعات نما.
۱۱- پیچ ها، پرچ ها و … در نصب تخته های منیزیمی باید الزامات استاندارد مربوط را برآورده سازند.
۱۲- جزئیات فنی طراحی مانند فاصله استادها، استفاده از لایه EPDM ‏، جزئیات لایه هوابند و لایه تهویه هوا، نوع پیچ ها و ‏فاصله پیچ ها، نوع گیرداری (اتصال ثابت، متحرک)، فاصله ‏درزهای انبساطی و … باید ارائه شود.
۱۳- رعایت کلیه ضوابط مندرج در بند ۶-۷-۳-۸ مبحث مقررات ملی ساختمان ایران، در خصوص اتصال قطعات نما به ساختمان، الزامی می باشد.
۱۴- کلیه قطعات الحاقی به ساختمان باید در مقابل نیروهای جانبی بر اساس ضوابط ارائه شده در بند ۶-۷-۲-۸ ‏مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران محاسبه شوند. پوشش های ساختمان، شامل نماها، باید برای اثرات ناشی از نیروی باد بر اساس ضوابط بند ۶-۶ مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران طراحی و ساخته ‏شوند.
۱۵- در صورتی که ضخامت بیش از حد متعارف (حدود ۵ سانتی‌متر) برای عایق در نظر گرفته شود، طراحی دستک ها و اتصالات به دیوار پشت کار، می بایست متناسب با وضعیت دیوار ‏و نیروهای اعمال شده باشد.
۱۶- ‏ رعایت ضوابط مندرج در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران، و آئین نامه ۴۴۴ این مرکز در مورد حفاظت ساختمان‌ها در برابر آتش الزامی است. از جمله در صورت استفاده از تخته های منیزیمی در پانل های ساندویچی، مقررات ایمنی در برابر آتش برای این نوع پانل ها باید رعایت شود.
۱۷- از آنجا که در این سیستم، عایق‌کاری حرارتی عمدتاً از خارج صورت می گیرد و یک لایه هوا بین قطعات نما و عایق حرارتی ‏درنظر گرفته می شود، لازم است از عایق های معدنی غیرقابل ‏سوختن استفاده شود.
۱۸- رعایت ضوابط مندرج در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی الزامی است. شایان ذکر است که مقاومت حرارتی دیوار، به طور کلی توسط دیوار اصلی و عایق حرارتی تأمین می شود. هم چنین با توجه به ‏اینکه معمولاً لایه هوا، تهویه شده است، مقاومت لایه هوا و تخته منیزیمی در محاسبات لحاظ نمی شود.
۱۹- در استفاده از زیر سیستم مذکور، اثر پل حرارتی ناشی از دستک ها ناچیز است، ولی در صورت بالا بودن ضخامت عایق حرارتی، لازم است اثر آن لحاظ شود.
۲۰- تأمین هوابندی مورد نیاز، می‌بایست توسط دیوار پشت کار صورت گیرد.
۲۱- به منظور حفظ نما در برابر شرایط مختلف محیطی و تأمین دوام مورد احتیاج، لازم است زیرسازی، شامل دستک ها، سپری ها و پرچ ها، همگی از جنس آلومینیوم باشد.
۲۲- ‏لازم است تمهیدات لازم متناسب با شرایط مختلف اقلیمی و محیط‌های خورنده ایران صورت پذیرد.
۲۳- اخذ گواهینامه فنی برای محصولات تولیدی پس از راه‌اندازی

منبع: کتاب فناوری های نوین ساختمانی تایید شده توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا