دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

تغییر برش پایه حداقل در استاندارد ۲۸۰۰

تغییر برش پایه حداقل در استاندارد ۲۸۰۰

تغییر برش پایه حداقل در استاندارد ۲۸۰۰

  • برش پایه حداقل در ویرایش جدید و قدیم استاندارد ۲۸۰۰ و مقایسه آن ها:

در سازه هایی که زمان تناوب سازه افزایش پیدا می کند، ضریب بازتاب (B) مطابق فرمول زیر عدد کوچکی به دست خواهد آمد:

R: ضریب رفتار سازه            C : ضریب زلزله                                  C = ABI / R

B: ضریب بازتاب

بنابراین ضریب زلزله (C) یک عدد کوچک خواهد شد و در نتیجه برشی که به پایه سازه طبق فرمول ها وارد خواهد شد، ممکن است مقدار کوچکی به دست آید که با واقعیت تطابق ندارد. به همین دلیل آیین نامه یک مقدار حداقلی برای برش پایه معرفی نموده است و طراح را موظف می کند که نیروی برش پایه ای که به سازه وارد می شود نباید از یک مقدار معینی کوچکتر باشد.

اما این نیروی برش پایه در ویرایش سوم آیین نامه ۲۸۰۰،  برابر V=0.1AIW و در ویرایش چهارم این آیین نامه مقدار گفته شده برابر Vmin=0.12AIW می باشد.

شاید در نگاه اول اینطور تصور شود که مطابق این فرمول ها نیروی برش پایه حداقل بیشتر شده است بنابراین آیین نامه روی برش پایه حداقل سختگیری بیشتری داشته است اما توجه داشته باشید که آیین نامه جدید بر حسب ضرایب بار مقاومت نوشته شده و اگر با یک معادل سازی مقایسه ای انجام شود، فرمول همان فرمول ویرایش سوم می باشد.

طبق فرمول روبرو(ABI / R) W ˃ ۰٫۱ AIW    نیروی برش پایه باید از این مقدار حداقل بزرگتر باشد و در ویرایش سوم آیین نامه نمی توان این برش پایه را از این حداقل، کمتر در نظر گرفت. در مقایسه بین این دو حالت حداقل برش پایه ها باید برای پارامترهای در نظر گرفته شده معادل سازی انجام شود.

(ABI / R ) W ˃ ۰٫۱ AIW                   │     (ABI / 0.71 R) W ˃ ۰٫۱۴۱ AIW

                 ❶                                                                   ❷

از تقسیم طرفین ضابطه ❶ بر ۰٫۷۱ رابطه ❷ به دست آمده است.

ضریب رفتار در ویرایش چهارم استاندارد ۲۸۰۰، ۰٫۷۱ برابر ضریب رفتار در ویرایش قبلی است. اگر این معادل سازی انجام می شد باید در ویرایش چهارم تقریبا مقدار ۰٫۱۴۱AIW  به عنوان حداقل نیروی برش پایه داشتیم.

برای سازه های مدنظر که زمان تناوب افزایش پیدا کرده، ضریب بازتاب به یک مقدار بسیار کوچک کاهش پیدا کرده است. در ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ کاهشی که برای این مقدار اتفاق افتاده است، به قدری است که عدد ۰٫۱۴۱ را از عدد ۰٫۱۲ کوچکتر کند.                 بنابراین اگر با لحاظ کردن این کاهش ضریب بازتاب بخواهیم مقایسه ای دقیقتر انجام دهیم، به هر حال این عبارت ۰٫۱۴۱AIW  از ۰٫۱۲AIW  کوچکتر نخواهد شد.

ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ در مقایسه برش پایه حداقل نسبت به ویرایش سوم تخفیفی برای محاسبه برش پایه برای ساختمان های با زمان تناوب بالا قائل شده است.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا