دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

حفظ آبروی مهندسان با صدور پروانه ساخت دومرحله ای

حفظ آبروی مهندسان با صدور پروانه ساخت دومرحله ای

حفظ آبروی مهندسان با صدور پروانه ساخت دومرحله ای

خبر دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه‌ ساخت و ساز در آینده نزدیک، به تازگی اعلام و عنوان شده که معاونت شهرسازی شهرداری تهران اقدامات خوبی در راستای حذف فرآیندهای زائد صدور پروانه‌ها انجام داده و به زودی نیز شاهد دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه‌ها خواهیم بود.

یعنی یک مرحله از پروانه مربوط به ضوابط شهرسازی و مرحله دوم مربوط به اجرا است. اما سوال این است که صدور پروانه ساختمانی دومرحله ای چه تاثیراتی بر روند ساخت و سازها خواهد داشت؟

معضل بزرگ جامعه و مهندسان برطرف می شود

 در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: در یک مقطعی مالک تمایل دارد که یک موافقت اصولی بگیرد تا هر زمان که امکان داشت، شروع به ساخت و ساز و در آن مقطع، نقشه ها و مهندسان خود را انتخاب و معرفی کند. مزیت این موضوع این است که در مرحله اول افراد می توانند یک موافقت اصولی بگیرند و زمانی مهندسان خود را انتخاب کنند که واقعا نیت ساخت و ساز دارند.

علی سیفی در گفت و گو با  ادامه داد: مزیت اصلی این مسئله در این است که هم اکنون مالکان مهندسان را انتخاب می کنند و پروانه خود را می گیرند، اما چون پول شروع ساخت وساز را ندارند و یا هنوز برای این منظور برنامه ریزی نکرده اند و یا وضعیت بازار به گونه ای است که علاقه مند به ساخت نیستند، دو سه سال می گذرد و دوره ارائه خدمت این مهندسان تمام می شود.

وی افزود: بعدها که مالکان قصد شروع ساخت پروژه را دارند، مهندسان مجددا درخواست پرداخت هزینه خدمات مهندسی را می کنند و همواره این سوال در ذهن عموم جامعه ایجاد می شود که چرا مهندسان باید بابت خدماتی که ارائه نکرده اند، دوباره پول دریافت کنند. البته پاسخ این است که مبلغ دریافت شده توسط مهندسان برای ارائه خدمات، برای یک دوره زمانی مشخص بوده است.

سیفی با تاکید بر اینکه این ایراد با دومرحله ای شدن از بین می رود افزود: ما باید به دنبال آبروی جامعه مهندسان باشیم. به این معنا که مهندس در همان زمانی که حق الزحمه خود را دریافت می کند، خدمت خود را ارائه کند و هر عاملی که باعث شود تا این دو از هم فاصله بگیرند، موجب می شود که به آبروی جمعی جامعه مهندسان لطمه وارد شود، هرچند که حق با طرفین است.

وی تاکید کرد: یعنی مالک می گوید اگرچه چند سال پیش پروانه اخذ کرده، اما اقدام به ساخت نکرده و از سوی دیگر مهندس اصرار دارد که در همان زمان آماده برای ارائه خدمات مهندسی بوده و مالک در همان مقطع باید اقدام به ساخت می کرد.

این مسئول حل چنین مسائلی را الزامی دانست و با ارائه یک مثال تصریح کرد: یک بیمار وقتی قصد مراجعه به پزشک را دارد، حق ویزیت را پرداخت و وارد اتاق می شود؛ اما هیچگاه نمی تواند برگه ویزیتی را بگیرد که اگر فرضا چند سال آینده بیمار شد، او را معاینه کند و هیچ پزشکی چنین تعهدی نمی دهد.

سیفی تصریح کرد: بنابراین زمان ارائه خدمات مهندسی و دریافت حق الزحمه مهندسی را هم باید به هم نزدیک کنیم و با دومرحله ای شدن صدور پروانه ساخت، این اتفاق خواهد افتاد و یکی از معضلاتی را که امروز جامعه و جامعه مهندسی با آن درگیرند، برطرف خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص اینکه دومرحله ای شدن صدور پروانه ساخت، انتقادات سازندگان را از بابت افزایش زمان خواب سرمایه و تاخیر در فرآیند ساخت و ساز به همراه دارد گفت: در بخش صدور موافقت اصولی، دیگر چالش خواب سرمایه و طولانی شدن زمان ساخت وجود ندارد. صرفا زمانی این مباحث پیش می آید که نقشه تهیه کنند و نقشه های آنها کنترل شود و مهندسان را انتخاب و کار خود را شروع کنند و وارد مرحله دوم یعنی صدور پروانه ساخت شوند.

سیفی تاکید کرد: حتی اگر سازنده ای بخواهد سریع اقدام به ساخت کند، می تواند هر دو را با هم بگیرد. همانطور که اکنون در مشهد شهرداری ابتدا موافقت اصولی را صادر و سپس به سازمان نظام مهندسی معرفی می کند که نقشه ها و مهندسان را به آنها معرفی کنند و دراصل موافقت اصولی، ضابطه شهرسازی را اعلام می کند.

ارتقای کیفیت ساخت و سازها

علاوه بر این مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نیز در این رابطه گفت: یکی از مزایای دومرحله ای شدن صدور پروانه ساخت، می تواند این باشد که نقشه ها به صورت اجرایی طراحی و ساختمان ها هم بر این اساس احداث شوند.

محمدرضا اخوان عبدالهیان در گفت و گو با «صما» با بیان مطلب فوق ادامه داد: یعنی هم نقشه ها و طرح ها به دلیل داشتن کیفیت بالا اجرایی خواهند بود و هم برای پرداخت عوارض صدور پروانه، عجله ای در کار نیست. چرا که تعجیل در صدور پروانه در مواقعی نظیر تعطیلات پایان سال، ممکن است در کاهش کیفیت پروژه تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه عموما آنچه که اجرا می شود، با آنچه که در ابتدا طراحی می شود متفاوت است عنوان کرد: بنابراین دو مرحله ای شدن صدور پروانه از این جنبه که ساختمان ها را به کیفیت بهتر از نظر طراحی و اجرا نزدیک خواهد کرد، بسیار مثبت ارزیابی می شود.

اخوان همچنین افزود: دومرحله ای شدن اگر به این مفهوم باشد که شهرداری بتواند ضوابط، عوارض، هزینه ها و… را از مالک بگیرد و بعد در زمان مشخصی طراحی و نقشه های اجرایی انجام و ناظران و مجریان انتخاب شود، مفید خواهد بود.

منبع : صما نیوز

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا