دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

دستور العمل تجهیز و برچیدن کارگاه1399

دستور العمل تجهیز و برچیدن کارگاه1399

دستور العمل تجهیز و برچیدن کارگاه

این دستورالعمل، به صورت عمومی و برای استفاده در رشته های مختلف تهیه شده است،از این رو، در کارهای مربوط به هر رشته، باید تناسب ماهیت و نیاز آن کار،مفاد دستورالعمل مورد استفاده قرار می گیرد.

تعریف تجهیز کارگاه

عبارت از عملیات، اقدام ها و تدارکاتی است که باید به صورت موقت برای دوره اجرا انجام شود، تا آغاز و انجام دادن عملیات موضوع پیمان، طبق اسناد و مدارک پیمان، میسر شود.

تعریف ساختمان های پشتیبانی

به ساختمانی هایی گفته می شود که برای پشتیبانی عملیات اجرایی، مورد بهره برداری قرار می گیرند. مانند کارگاه های سرپوشیده،شامل کارگاه های تاسیساتی، آهنگری، نجاری، آرماتور بندی، باطری سازی، صافکاری، نقاشی، ساخت قطعات پیش ساخته و مانند آن، تعمیرگاه های سرپوشده ماشین آلات، انبارهای سرپوشیده، انبار موارد منفجره، آزمایشگاه پیمانکار، اتاق محل ترانسفورماتورها و مولد های برق، ایستگاه سوخت رسانی و ..

تعریف ساختمان های عمومی

به ساختمان هایی گفته می شود که برای افراد مستقر در کارگاه و سرویس دادن به آن ها، مورد استفاده قرار می گیرد مانند دفاتر کار، نمازخانه، مهمانسرا، ساختمان های مسکونی، غذاخوری، آشپزخانه، نانوایی، فروشگاه، درمانگاه، رختشوی خانه، تلفن خانه، پارکینگ های سرپوشیده.

تعریف محوطه سازی

شامل خیابان بندی، سیستم جمع آوری آبهای سطحی و فاضلاب، ایجاد خاکریز و کانال های هدایت آب و تمهیدات دیگر برای حفاظت کارگاه در مقابل سیل، فضای سبز، انبار های روباز، زمین های ورزشی، پارکینگ های روباز، حصارکشی، تامین روشنایی محوطه، تامین تجهیزات ایمنی و حفاظت و کارهای مشابه است.

منظور از ورودی کارگاه

محل یا محل هایی از کارگاه است که در آن آب، برق، گاز و مخابرات مورد نیاز اجرای کار، از سوی کارفرما تامین و تحویل پیمانکار می شود. مشخصات ورودی کارگاه برای تامین هریک از نیازهای پیشگفته، در شرایط خصوصی پیمان تعیین می شود.

انبار کارگاه

محل یا محل هایی از کارگاه است که باتوجه به طرح جانمایی تجهیز کارگاه برای نگهداری و حفاظت مصالح و تجهیزات با رعایت دستورالعمل های مربوط از آنها استفاده می شود.

تعریف راه دسترسی

راهی است که یکی از راه های موجود کشور را به کارگاه متصل می کند.

تعریف راه سرویس

راه هایی هستند که برای دستیابی به محل اجرای عملیات احداث شود.

تعریف راه های ارتباطی

راه هایی هستند که معادن مصالح، منابع آب، محل قرضه انبار مواد منفجره ومانند آن را به طور مستقیم یا با واسطه راه های دیگر به محل اجرای عملیات متصل می کنند.

تعریف راه انحرافی

راهی است که برای تامین تردد وسایل نقلیه عمومی که قبلاً از مسیر موجود انجام می شد، اما به علت انجام عملیات موضوع پیمان قطع شده است، احداث شود.

منظور از تامین در شرح ردیف های تجهیز  برچیدن کارگاه

فراهم کردن ساختمان ها، تاسیسات و ماشین آلات به روش احداث یا نصب در کارگاه یا در اختیار گرفتن آن ها از امکانات موجود در محل، به صورت خرید خدمت یا اجاره واقدام های مربوط به نگهداری و بهره برداری از آن هاست.

برچیدن کارگاه

عبارت از جمع آوری مصالح،تاسیسات و ساختمان های موقت، خارج ردن مصالح، تجهیزات، ماشین آلات و دیگر تدارکات پیمانکار از کارگاه، تسطیح، تمیز کردن و درص.رت لزوم به شکل اول برگرداندن زمین ها و محل های تحویلی کارفرما، طبق نظر کارفرماست.

کارهای مربوط به فهرست های پایه رشته ابنیه،تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، آبرسانی روستایی، آبخیزداری و منابع طبیعی، شبکه توزیع آب و شبکه جمع آوری فاضلاب به میزان 4% مبلغ برآورد هزینه اجرای کار بدون هزینه های تجهیز و برچیدن کارگاه.

کارهای مربوط به فهرست های پایه رشته راه، باند و فرودگاه و زیرسازی راه آهن، راهداری، خطوط انتقال آب، آبیاری تحت فشار و آبیاری و زهکشی به میزان 6% مبلغ برآورد هزینه اجرای کار بدون هزینه های تجهیز و برچیدن کارگاه.

در کارهایی که برای برآورد هزینه اجرای انهابیش از یک رشته فهرست بها استفاده می شود، هرگاه حد مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه رشته های بکار رفته یکسان نباشد، عددی بین 4% تا 6% به تناسب مبلغ برآورد مربوط به هریک از رشته ها محاسبه می شود.

در کارهایی که برآورد هزینه اجرای آن ها بدون هزینه های تجهیز و برچیدن کارگاه کمتر از 2500 میلیون ریال است، چنانچه هزینه تجهیز و برچیدن آن ها از حدود تعیین شده در فوق بیشتر نشود، هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه آنها، تا میزان سقف تعیین شده در فوق منظور و به صورت یک قلم ریالی و مقطوع، پیش بینی می شود و تفکیک آن به ردیف های تجهیز و برچیدن کارگاه، ضروری نست.

ساختمان ها و تاسیسات مربوط به تجهیز کارگاه که در زمین های تحویلی کارفرما احداث شده است، باید پس از انجام کار برچیده شوند. تجهیزات و مصالح بازیافتی تجهیز کارگاه (به استثنای تجهیز انجام شده توسط کارفرما)، متلق به پیمانکار است.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست های ضروری برای مهندسین ناظر، طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. چک لیست جامع تجهیز کارگاه
  5. سازه نگهبان و زمان برچیدن آن و توصیه های سازمان اتش نشانی 1399
  6. نحوه محاسبه سرانگشتی و سریع درصد قسمت های مختلف عملیات ساختمانی
  7. روش‌های تخریب سازه‌های فولادی
  8. صفر تا 100 تخریب ساختمان

HAMIDREZA EFTEKHARIFARD

حمید رضا افتخاری فرد - hamidreza eftekharifard مهندس معمار • عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران • کارشناس نظام مهندسی و حقوق مهندسی • بنیانگذار سایت همیارناظر https://hamyarnazer.ir مرجع حقوق مهندسی • کانال تلگرامی @hamyarnazer_ir همیارناظر • آموزش به مهندسین ناظر ودست اندرکاران صنعت ساختمان • پژوهشگر حقوق مهندسی • مسلط به مقررات ملی ساختمان • کارشناس ایمنی نظارت ساختمان • محقق کارآفرین حوزه ساختمان • ارائه بیش از 1500 مقاله درمورد صنعت ساختمان • شرکت در برنامه های رادیویی ( رادیو سلامت ) • http://webapp.iranseda.ir/EpgRecordArchive.aspx?VALID=TRUE&epgId=116016999&chid=17 • انتشار فایلهای صوتی مرتبط در سایت آپارات • http://www.aparat.com/result

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا