دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

ستون شنی ارتعاشی

ستون شنی ارتعاشی

ستون شنی ارتعاشی

روش تراکم ـ ارتعاشی جهت اصلاح عمیق خاک های دانه‌ای، چسبنده و مخلوط توسط مهندسان مورد استفاده قرار گرفته می گیرد، این روش که ماهیتی فیزیکی – مکانیکی دارد، امروزه توسط پیمانکاران متعددی در سرتاسر جهان به خوبی و با موفقیت اجرا می‌گردد و به حدی در عرصه مهندسی ژئوتکنیک جا افتاده که یکی از کارآمدترین روش های بهسازی خاک می باشد. در سالهای اخیر، برخی پیمانکاران و مشاوران ژئوتکنیک داخلی نیز با تهیه و‌سایل و تجهیزات لازم، مبادرت به اجرای موفق این روش در ایران نموده‌اند.
طی اجرای این روش در خاک های سست، در نقاط معلوم و در یک شبکه منظم، ستون های متراکمی که دارای دانه‌بندی مناسبی نیز می‌باشند، ایجاد می‌گردد که در حقیقت از جایگزینی و متراکم شدن جزئی و نسبی توده خاک موجود ساختگاه و مصالح شن و ماسه‌‌ای با دانه بندی مناسب، حاصل شده‌اند. به عبارت دیگر این روش تلفیقی از دو روش تراکم ارتعاشی (Vibro-Compaction) و جایگزینی ارتعاشی (Vibro-Replacement) می‌باشد.
قابلیت اجرای سریع، آسان و ارزان ستون های شنی با این روش از یک سو و بهبود خواص فیزیکی ـ مکانیکی توده خاک حاصل از آن از سوی دیگر، باعث افزایش روز افزون اقبال عمومی جامعه مهندسی نسبت به آن گردیده، به طوری که تقریباً در کلیه عرصه‌های ساخت و ساز به ویژه موارد زیر استفاده موفق از این روش تجربه گردیده است:
• افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست پذیری خاک بستر پی‌ها
• کاهش پتانسیل روانگرایی
• افزایش سرعت نشست تحکیمی خاکهای ریزدانه
• پایدارسازی شیب های طبیعی و یا مصنوعی (خاکریزها)

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا