دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

سیم مفتول آرماتور بندی

سیم مفتول آرماتور بندی

سیم مفتول آرماتور بندی چیست ؟

سیم مفتول آرماتوربندی یا مفتول آرماتوربندی نوعی از مفتول سیاه پخته نرم است که معمولا در پروژه های ساختمانی برای اتصال و تثبیت میلگردهای افقی و عمودی نسبت به هم ، شکل دهی ستون ها و فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد .
این مفتول که از دیر باز مورد توجه آرماتوربندان ساختمانی بوده در تکه های کوچک و به وسیله انبر دو میلگرد را به هم متصل کرده و از حرکت آنها در جهت افقی و عمودی جلوگیری می کند .

انواع سیم مفتول آرماتور بندی

در بازار بیشتر منظور از مفتول آرماتوربندی ، مفتول 1.5 نرم است ولی این محصول در بازه 1.5 الی 4 میلی متر عرضه می شود که هر قطر آن برای کار خاصی مناسب است . 4 گرید پرطرفدار این نوع مفتول عبارتند

  • مفتول 1.2 میلی متر
  • مفتول 2.5 میلی متر
  • مفتول 3 میلی متر
  • مفتول 4 میلی متر
مفتول با قطر 1.2 نرم اغلب در کلاف های 15 کیلوگرمی بسته بندی شده و برای گالوانیزه کردن مناسب است . مفتول 1.5 که پرفروش ترین مدل در این دسته است ، در کلاف های 30 کیلوگرمی بسته بندی شده و برای مصارف آرماتوربندی به کار می رود . مفتول 1.1 میلیمتر اغلب برای قالب بندی استفاده شده و کالف
های آن نیز 33 کیلوگرم است . مفتول 3 بیشتر در نجاری ها استفاده شده و کالف های آنها 50 کیلوگرم است . مفتول 4 که ضخیم ترین مفتول در این دسته است ، جهت بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد .

قیمت سیم مفتول آرماتوربندی تابع چیست ؟

لیست قیمت سیم مفتول آرماتور بندی تابع مواردی است که به تشریح آن می پردازیم
  1. قیمت میلگرد در بازار ) قیمت وایرود ( : قیمت میلگرد یا وایرود که ماده اولیه تولید مفتول در بازار است مهمترین آیتم در تعیین سیم مفتول است . به طوریکه نوسان آن تغییر جدی در این محصول ایجاد خواهد کرد .
  2. نوع وایرود : نوع وایرود ، برند وکشور سازنده وایرود نیز در قیمت آن وبه طبع آن در قیمت نهایی سیم مفتول موثر است .
  3. نوع سیم مفتول آرماتور بندی : مفتول آرماتوربندی بسته به فابریک و تسمه بودنش دارای قیمت متفاوتی خواهد بود .
  4. میزان نرمی : میزان نرمی سیم مفتول آرماتور بندی در قیمت آن موثر است به طوریکه در بازار دو نوع مفتول نرم و خیلی نرم وجود دارد .

علت استفاده از مفتول آرماتور بندی چیست ؟

بتن خالی دارای مقاومت فشاری بالایی است ، اما در برابر کشش و نیروهای جانبی استحکام خوبی ندارد و به جهت افزایش مقاومت کششی بتن در اصطلاح بتن را نسلیح می کنند . نحوه مسلح کردن بتن به این صورت است که یکسری میلگرد یا خاموت را با آرایش خاصی در کنار هم چیده و تثبیت می کنند و اطراف آن را با بتن پر می کنند تا خشک شده و مستحکم شود . از این فرآیند در فونداسیون ، ستون و سقف استفاده می شود . مفتول آرماتور بندی در این میان نقش نگهدارنده میلگرد ها در آرایش داده شده تا زمان سقف شدن را ایفا می کند ، ضمن آنکه بر استحکام سازه نیز می افزاید .

روش های بستن میلگرد در گره ها به وسیله مفتول چگونه است ؟

در کل دو روش برای بستن انواع گره مفتول وجود دارد :

  1. روش ضربدری
  2. روش کراواتی

در روش ضربدری میلگردها باید در روی هم قرار گیرند و مفتول به حالت ضربدر از زیر و روی هر دو میلگرد رد شود و در نهایت به وسیله انبر دو رشته انتهای مفتول ها به هم پیچانده می شود و محکم می گردد . در پایان سطح پیچانده شده به طرف داخل خم می شود .
روش کراواتی که به روش بستن کنار هم نیز معروف است به این شرح است که مفتول را از زیر رد می کنند و از کنار میلگرد باالیی عبور می دهند . در پایان انتهای آنها را به هم می بندند .

آخرین ویرایش: 1401/02/21

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
toorikala.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا