دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات برقی

سیم و انواع آن

سیم و انواع آن

سیم و انواع آن

به طور کلی به خطوط ارتباطی که در آن از یک رسانا به منظور انتقال برق(هادی) و از یک عایق به منظور حفاظت و جلوگیری از تماس الکتریسیته با اطراف استفاده شده، سیم گفته می شود.

انواع سیم ها

  • سیم مفتول یا سیم تک لا
  • سیم افشان
  • سیم نیمه افشان

سیم مفتول یا سیم تک لا

این نوع سیم که به سیم خشک نیز معروف است، به صورت تک رشته بوده و به دلیل قابلیت فرم دهی عموماً در تابلو برقها استفاده می شود . سیم های مفتولی از قابلیت هدایت الکتریکی بالاتری نسبت به سایر سیم هابرخوردارند، ولی در عوض انعطاف کمتری داشته و چند بارخم و راست کردن نیز موجب آسیب احتمالی به هادی آنها می شود. ولتاژ اسمی این نوع سیم بسیار متنوع است و برای جریان های مختلف با سطح مقطع ۰/۵ تا بیش ۳۰۰ میلیمترمربع نیز تولید می گردد. سایزهای ۱/۵ ،۲/۵ ،۴ ،۶و ۱۰ از انواع پرکاربرد در صنعت ساختمان محسوب می شود.

سیم افشان

سیم های افشان از به هم تابیدن تعداد زیادی رشته های نازک تشکیل شده و دارای انعطاف زیادی هستند (سیم نرم) . لذا به دلیل نرمی زیاد و امکان عبور آسان از داخل غلافها به طور گسترده در سیم کشی داخل ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند.

سیم نیمه افشان

سیم های نیمه افشان از به هم تابیدن منظم چند رشته هادی مسی یا آلومینیومی دور هم تشکیل می شوند. این سیم ها حد واسط بین سیم های مفتولی و افشان هستند؛ یعنی تعداد رشته های به هم تابیده آنها کمتر از انواع افشان است و بالطبع نسبت به آنها سخت ترند

آخرین ویرایش: 1401/02/12

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
فوت و فن های ساختمان سازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا