دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

شرایط نگهداری و انبار میلگرد در کارگاه ساختمانی

شرایط نگهداری و انبار میلگرد در کارگاه ساختمانی

آزمایش های میله گرد:

قبل از استفاده از ميلگرد ضروری است آزمايش هایی نظير اندازه گيری مقاومت كششی، مقاومت گسيختگی و ميزان ازدياد طول در هنگام گسيختگی روی آنها انجام شده باشد و قبل از اطمينان از استاندارد بودن آنها از به كار بردن آن جلوگيری نمود.

انبار کردن میلگردها

در هنگام انبار کردن میلگردها باید موارد زیر رعایت گردد :

  1. ميلگردها بايد در محلي انبار شوند كه از تماس مستقيم با مواد خورنده و زيان آور با آن جلوگيري گردد. از افزايش دماي ميلگردهاي داخل قالب‌ها در اثر تابش مستقيم نور خورشيد قبل از بتن‌ريزی جلوگيري شود و بايد قبل از بتن‌ريزي توسط آب‌پاشی دماي آنها كاهش يابد.
  2. ميلگردها به صورت كلاف، شاخه، شبكه جوش شده يا بافته شده در كارخانه، تحويل مي‌شوند. ميلگردهای مصرفي در بتن بايد بدون خم‌شدگي تحويل كارگاه شوند، معمولاً ميلگردهاي به قطر 8  ميليمتر و كمتر مي‌تواند به صورت كلاف تحويل ‌شوند. مصرف ميلگردها با قطرهاي بالاتر از 10 ميليمتر به صورت كلاف مجاز نيست. باز كردن كلاف با وسيله مناسب و با تأييد دستگاه نظارت در كارگاه انجام مي‌گيرد.
  3. ميلگردها بايد در محلي انبار شوند كه در معرض مستقيم رطوبت نباشند. همچنين ميلگردها بايد در برابر وزش باد  محافظت گردند.
  4. اكيداً توصيه مي‌شود كه ميلگردها بر روي خاك قرار نگيرند. در غير اينصورت در تماس با خاك و نيز موادي كه داراي املاح خورنده است، آلوده شده و استفاده از ميلگردهاي آلوده باعث جذب رطوبت توسط املاح روي آن شده و خوردگي را در بتن موجب مي شود.
  5.   ميلگردها بايد طوري انبار شوند كه حداقل 15 سانتيمتر از سطح زمين فاصله داشته باشند.
  6.   ميلگردها را بايد بر حسب نوع و قطر آنها تفكيك و انبار نمود. در صورت وجود ميلگردهايي با قطرهاي مشابه اما با مقاومت و مشخصات مكانيكي متفاوت، بايد آنها را در محل‌هاي جداگانه و با علامتگذاري انبار كرد.
  7. ميلگردهاي آلوده به خاك، املاح و مواد زيان آور كه از راه تماس با زمين و يا به علل ديگر دچار آلودگي شده‌اند، بايد قبل از مصرف كاملاً تميز شده و زنگ آن زدوده شود. اين ميلگردها تنها در صورتي قابل استفاده هستند كه خواص فيزيكي، مكانيكي و شيميايي آن تغيير نكرده و طبق ويژگيهاي استاندارد باشد.

سيم آرماتوربندی

نكته بسيار مهمی كه معمولاً به آن توجهی نمی شود، ويژگی های  سيم آرماتوربندی است. سيم آرماتوربندی بايد كاملاً تميز، عاری از زنگ‌زدگی و داراي ويژگی های استاندارد باشد.  قطر سيم های آرماتوربندي بايد در حدود 1/6  ميليمتر باشد. هنگام بتن ريزی بايد دقت شود تا ميزان پوشش در نظر گرفته شده روي ميلگردها تأمين گردد و انتهاي سيمها داخل پوشش قرار نگيرد.

ميلگردهاهنگام بتن‌ريزی

  1. هنگام بتن‌ريزی ممكن است روي سطح ميلگردها، قشري از ملات حاصل از بتن‌ريزي قبلي وجود داشته باشد. چنانچه فاصله زماني بين بتن‌ريزي قبلي و بعدي حداكثر تا 3-2  ساعت باشد، نياز به پاك كردن قشر ملات از سطح ميلگرد نمي‌باشد. اما در غير اينصورت بايد قشر ملات سخت شده از روي سطح ميلگردها زدوده شود.
  2. خم انتهاي ميلگردها بايد به سمت داخل بتن باشد، طوريكه داخل منطقه پوشش قرار نگيرد.
  3. ميلگرد‌های انتظار بايد حتی الامكان طوری خم شوند تا مجدداً نياز به بازكردن خم آنها وجود نداشته باشد.

آخرین ویرایش: 1399/05/01

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. میلگرد و نحوه آزمایش و تشخیص میلگرد
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. میلگرد کامپوزیتی و مقایسه آن میلگرد فولادی
  4. میلگرد حرارتی و کاربرد آن در ساختمان
  5. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  6. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  7. مشاوره مهندس ناظر

منبع
clinicbeton

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا