دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

شمشیری راه پله و نکات اجرایی آن

شمشیری راه پله و نکات اجرایی آن

تیر راه پله یا شمشیری وسیله ارتباط طبقات به یکدیگر می باشد.


نکات اجرایی شمشیری راه پله

  • شمشیری پله ها به صورت عمود بر روی بیس پلیت های زیرین خود وارد خواهند شد. تا علاوه بر اتصال به سازه بتوانند بار وارده را به زمین انتقال دهند.
  • شمشیری پله ها باید داری شیب مناسب باشند.این شیب توسط زاویه ی آلفا (زاویه ای است که در اثر جدا کردن قطعه ی مثلثی شکل از فولاد ایجاد می شود و تعیین کننده شیب پله خواهد بود) تعیین می شود. پس از جدا کردن این قطعه مثلثی و جوش کردن قطعات به یک دیگر در راس زاویه ایجاد شده از پلیت برای اتصال مناسب تر استفاده می کنیم.
  • شروع تیرآهن شمشیری پله باید از روی فونداسیون پله آغاز شود و نباید از روی زمین طبیعی آغاز گردد یا بر روی آجر قرار داده شود، چون تیرآهن در خاک نشست کرده ویا آجر را می شکند.

مراحل اجرا شمشیری پله

برای ساختن شمشیری پله ابتدا با مقوا الگوی آن را تهیه می کنیم و سپس شمشیری را می سازیم.زاویه الگو برابر با زاویه شیب پله می باشد.
زاویه پلکان با زمین در حدود 20الی 45 درجه است.

شمشیری پله ,تیرآهن زیر پله


روش تجربی محاسبه طول و زاویه شمشیری راه پله

حاصل ضرب ارتفاع در عدد ۱٫۶۲ معمولا بهترین و ایده آل ترین شیب را به ما میدهد با پله های استاندارد با کف ۳۰ سانتی متر و ارتفاع پیشانی حدود ۱۸ سانتی متر.

مثلا اگر ارتفاع فضایی که میخواهیم راه پله را اجرا کنیم حدود ۳ متر باشد(مثلا از یک طبقه به طبقه بالاتر) آنگاه داریم:
۳×۱٫۶۲=۴٫۸۶

این میشود فاصله افقی از شروع راه پله تا نقطه انتهایی راه پله.
و طول شیب راه پله هم میشود:

(۳^۲)+(۴٫۸۶^۲)=۳۲٫۶۱

و جذر ۳۲٫۶۱ میشود حدود ۵٫۷۱٫
پس طول شمشیری ما میشود ۵٫۷۱٫


نصب شمشیری

پس از آنکه شمشیری ها ایجاد شد نیاز می باشد تا به بدنه سازه نصب شود. جهت استحکام و پایداری تیرآهن شمشیری پله در مقابل بارهای وارده، باید آن را به ستون یا داخل جان تیرآهن پل و یا بر روی صفحه ستون فونداسیون پله قرار داد. شروع تیر آهن شمشیری پله باید از روی فونداسیون پله آغاز شود و نباید از روی زمین طبیعی آغاز گردد یا بر روی آجر قرار داده شود، چون تیرآهن در خاک نشست کرده و یا آجر را می شکند.

در محل اتصال شمشیری پله با زمین، محل فونداسیون پله را مشخص کرده و آن را پی کنی می کنند. پس از اجرای بتن مگر، فونداسیون پله را قالب بندی کرده و آرماتورهای لازم را در داخل پی قرار می دهند. بعد از آرماتور گذاری، پی ِ مورد نظر بتن ریزی شده و صفحه ستون به آرماتورهای بولت پیج شده و محکم می شود. آرماتورهای بولت باید از ۴ عدد میلگرد آج دار به قطر حداقل ۲۰ میلیمتر که به صورت L شکل بوده و سر آن حدید شده است استفاده شود. بعد از محکم شدن بتن، تیرآهن شمشیری پله را به وسیله اتصالات لازم (پلیت و نبشی) به صفحه ستون متصل کرده و جوش می دهند. در نهایت مرحله آخر کار، طاق بین تیرآهن ها می باشد.

نصب شمشیری
نصب شمشیری

آخرین ویرایش: 1401/05/06

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر
  4. دانلود فایل اتوکد دیتیل شمشیری پله
  5. آشنایی با اجزای پله در نقشه و علائم مورد استفاده در نقشه های معماری
  6. فایل اتوکد جزئیات اجرایی دال تیرهای مورب راه پله

منبع
sakhtemanonlineاجرای راه پلهnoavarpub

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا