دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

صفحات عایق حرارتی (فوم) XPS

صفحات عایق حرارتی (فوم) XPS

صفحات عایق حرارتی xps (پلی استایرن اکسترود شده)، فوم های روزن رانی شده پلی استایرن بوده که دارای بافت تو در تو و به هم فشرده و خالی از حفره می‌باشند که کمک زیادی به مقاومت این فوم در برابر نفوذ رطوبت می‌کند. عایق حرارتی پلی استایرن اکسترود شده xps در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده مجاز است.

نتایج آزمون مرکز تحقیقات مسکن

کاربردصفحات عایق حرارتی xps

  1. عایق کاری کف (عایق حرارتی کف)
  2. عایق کاری سقف (عایق حرارتی بام)
  3. دیوارهای ساختمان های مسکونی (دیوار عایق – عایق حرارتی دیوار)
  4. صنعتی (عایق حرارتی مرغداری – عایق حرارتی سقف سوله)

xps کاربرد صفحات

ابعاد و اشکال مختلف عایق حرارتی XPS

ورق‌های فوم فشرده XPS سینرژی در اندازه‌های مختلف قابل تولید است. عرض این ورق‌ها به ترتیب در اندازه 60 سانتیمتر، 90 سانتیمتر و 120 سانتیمتر قابل تولید می‌باشد و طول آن نیز به دلخواه می‌باشد. ضخامت ورق‌های تولید شده قابل تغییر در بازه‌ 2 سانتیمتر تا 10 سانتیمتر می‌باشد که البته این مقدار رابطه معکوس با اندازه عرض تولید شده دارد. به عنوان مثال ضخامت 10 سانتیمتر فقط با عرض 60 سانتیمتر امکانپذیر است. هرچه عرض کمتر باشد، ضخامت ورق‌های تولیدی بیشتر می گردد.

اشکال مختلف عایق حرارتی XPS

           رویه ساده، پانچ دار و شیاری                              قابلیت ایجاد فاق و زبانه

خصوصیات فوم XPS:

  1. ضریب مقاومت حرارتی بالا (R-VALUE)
    مقاومت مناسب حرارتی بالای عایق حرارتی پلی استایرن اکسترود شده xps سینرژی که در نتیجه ضریب هدایت حرارتی پایین پلی استایرن اکسترود شده است، سبب بالا بردن راندمان مصرف انرژی می شود و مناسبترین عایق جهت مصرف در دماهای پایین و محیط های مرطوب است.
  2. مقاومت فشاری بالافوم عایق xps سینرژی از مقاومت بالا و یکنواختی در کل سطح عایق برخوردار است بطوریکه حدودا مقاومت از 300 تا 650 کیلوپاسکال را تحمل می کنند و تنها حدود 5 درصد تحت این فشار در مدت زمان زیاد تغییر شکل خواهد داد بنابراین مقاومت بهتری در برابر بارهای ثابت و خزش در زمان طولانی نسبت به دیگر انواع عایق ها دارد.
  3. عدم تغییر شکل و تغییر خواصدر مورد پایایی و دوام عایق ها و تجزیه نشدن آن ها در دراز مدت نگرانی هایی وجود داردکه عایق حرارتی پلی استایرن اکسترود شده xps سینرژی در طول زمان به عناصر سازنده تجزیه نخواهد شد و از نظر شیمیایی و فیزیکی در طول زمان ثابت خواهد ماند و در برابر باکتری ها و قارچ ها مقاوم است. همچنین مواد سازنده عایق حرارتی xps هیچ گونه حساسیت و آلرژی به دنبال نخواهد داشت.
  4. مقاومت فوق العاده در برابر نفوذ آب و بخار آب
    ساختار سلول های بسته در صفحات عایق حرارتی پلی استایرن اکسترود شده xps (فوم فشرده اکس پی اس) نفوذ هرگونه آب یا بخار آب را غیرممکن می کند. این صفحات به دلیل این خاصیت بارز، مقاومت حرارتی ثابت و تغییرناپذیری دارند زیرا حضور حتی اندکی رطوبت در بافت عایق سبب انتقال حرارت و کاهش راندمان خواهد شد. همانطور که می دانید قابلیت هدایت حرارتی آب 20 برابر هوا می باشد. درصد جذب آب نزدیک به صفر این عایق حرارتی سبب افزایش عملکرد حرارتی و عدم تغییر شکل این صفحات تا 50 سال می شود.

  5. مقاومت در برابر رشد موجودات

  6. عملکرد حرارتی ثابت و بدون تغییر

  7. قابل شستشو

  8. لبه های مقاوم جهت پوشش یکپارچه و جلوگیری از اتلاف انرژی

مقایسه عایق حرارتی XPS  در مقابل عایق حرارتی EPS

  1. نخستین تفاوت XPS  نسبت به EPS بهبود حدود ۲۵ درصدی ضریب حرارتی آن است. در حالی که EPS دارای ضریب حرارتی ۰٫۰۴۷  است در XPS این ضریب به حدود ۰٫۰۳ کاهش یافته است.
  2. مزیت دیگر آن رطوبت پذیری کمتر در مقابل EPS است. این نوع عایق در مقابل رطوبت بسیار مقاوم است و آب را به خود جذب نمی کند. حجم XPS با جذب رطوبت تنها ۰٫۳ درصد افزایش می یابد در حالی که این EPS  در حدود ۲ تا ۴ درصد افزایش حجم می دهد که به نسبت قابل توجه است.
  3. دیگر مزیت XPS نسبت به EPS ضربه پذیری بهتر آن است. در حالی که EPS در حدود ۲۵ تا حداکثر ۷۵ پوند در اینچ مربع فشار را تحمل می کند، XPS از حداقل ۴۰ تا ۱۰۰ پوند را تحمل می کند.
  4. R-Value یا همان تفاوت ضریب حرارتی هر چه این مقدار بیشتر باشد به معنی صرفه جویی بیشتر انرژی در یک ساختمان است.
    Rvalue-صفحات عایق حرارتی

آخرین ویرایش: 1399/05/01

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. مقایسه انواع بلوک در ساختمان وکاربرد آنها
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

منبع
xpsfoamخانه عمرانsepidplast

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا