دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
نظام مهندسي

ضعف نظام مهندسی در نظارت بر کیفیت بناهای نوساز

ضعف نظام مهندسی در نظارت بر کیفیت بناهای نوساز

به نقل از صما نیوز : رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از توجه ناچیز مسئولان به تلاش برای رفع پنج مخاطره بزرگ تهران انتقاد کرد و گفت: رفع مخاطرات نیازمند جدیت بیشتر و عزم ملی است، اما متاسفانه این مهم به عنوان دغدغه مسئولان در بخش مدیریت بحران بسیار ناچیز است.

احمد صادقی در گفت‌‌وگو با «صما» با اشاره به پنج مخاطره بزرگ شهر تهران تصریح کرد: اگرچه بارها درباره پنج مخاطره بزرگ شهر تهران هشدارهایی داده شده و سازمان‌های متولی در قالب کارگروه‌های مدیریت بحران شهر تهران، رفع آنها را در مراحل چهارگانه مدیریت ، قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران در دستور کار خود قرار داده‌اند، ولی در هر حال این توجه بسیار کمرنگ است.

تشریح مخاطرات بزرگی که در کمین تهران است

وی با اشاره به تهدیدات و مخاطرات مهم تهران عنوان کرد: زلزله تهران مهم‌ترین خطری است که به عنوان یک بحث کاملا ملی، این کلان شهر را تهدید می کند و برای حل این چالش، بایستی در سطح ملی ورود و اقدام شود. چرا که با توجه به ابعاد وسیع حادثه، این مسئله فقط تهدیدی برای تهران نیست و یک تهدید ملی به شمار می آید.

صادقی ادامه داد: تهران مخاطرات زیادی دارد که پنج مخاطره اصلی آن بعد از زلزله، شامل سیل، آتش‌سوزی، فرونشست زمین و رانش زمین است. علاوه بر این، مخاطرات کوچکی نیز در سطح محلات وجود دارد که توسط سازمان‌های محلی شناسایی و رفع و رجوع می‌شود.

این مسئول همچنین با اشاره به مخاطرات ثانویه شهر تهران تشریح کرد: زلزله تهران مخاطرات ثانویه ای را نیز به همراه دارد که از جمله آنها می توان به مسدود شدن راه‌های ارتباطی و جاده ها، تخریب پل‌ها، انفجار لوله‌های گاز و شکستن لوله‌های آب و به طور کلی قطعی سیستم انرژی در حین وقوع زلزله اشاره کرد.

وی در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تقلیل اثرات مخاطرات ثانویه در اثر زلزله تهران گفت: هر کدام از این پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های مستقل در دست بررسی است. برای مثال در پروژه راه‌های اضطراری شهر تهران، معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اقدامی را با یکی از دانشگاه های معتبر پایتخت انجام داده و نیز سازمان مدیریت بحران نیز پروژه‌ای را با مرکز مطالعات جایکای ژاپن به انجام رسانده است.

صادقی با اعلام اینکه حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع راه‌‌های اضطراری شهر تهران شناسایی شده و در بحث سامانه ترافیکی شهر تهران در حال بارگزاری است عنوان کرد: براساس شناخت راه‌های اصلی و راه‌های فرعی، پل‌هایی که در سطح این معابر است، در دستور کار مقاوم‌سازی شهر تهران قرار دارد و همه ساله مقاوم‌سازی پل‌ها براساس این نقشه‌ها در اولویت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این نقشه‌ها تهیه شده و به دستگاه‌های امدادرسان نیز ابلاغ می‌شود تا در زمان وقوع حادثه بتوانند برای حمل و نقل راحت، از مسیرهای آماده برای امدادرسانی استفاده کنند.

نظام مهندسی، تنها مرجع مقاومت سازه‌‌ای

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین درخصوص سطح مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله گفت: بعد از وقوع زلزله بم، تهیه آئین‌نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله یا همان استاندارد ۲۸۰۰ به عنوان یک اقدام بزرگ انجام شد که اخیرا ویرایش چهارم آن توسط وزارت راه و شهرسازی آماده شده است.

وی در این راستا افزود: از همین رو هر ساخت‌وسازی که در کشور ما انجام می‌شود، اگر بر مبنای آئین‌نامه طراحی ساختمان استاندارد ۲۸۰۰ ساخته شود، به معنای آن است که این ساختمان در برابر زلزله مقاوم است و دستگاه ناظر بر این مسئله نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

صادقی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی تنها مرجع برای مقاومت سازه‌‌ای کشور است افزود: امیدواریم با نظارت های دقیق و صحیح از سوی این نهاد بر ساخت‌وسازها شاهد این باشیم که سرمایه‌‌های ملی در بخش صنعت ساخت‌وساز، هدر نشود و با گذشت مدت کوتاهی از احداث ساختمان، متوجه نشویم که نظارت خوبی بر آن اعمال نشده و آئین‌نامه‌ها و ضوابط اجرا نشده و ساختمان مقاوم نیست.

وی در عین حال با ابراز تاسف از اینکه در ۳۰ درصد بناهای نوساز بحث مقاومت به دلایل مختلف رعایت نشده است خاطر نشان کرد: مهم‌ترین علت بروز این چالش ضعف در زمینه نظارت دقیق بر ساخت‌وسازها است.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا