دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

طبقه نرم و دلایل ایجاد آن و حوادث مرتبط

طبقه نرم و دلایل ایجاد آن و حوادث مرتبط

طبقه نرم چیست

طبقه نرم مطابق تعریف آیین نامه ۲۸۰۰ ایران،طبقه ای است که سختی جانبی آن کمتر از ۷۰ درصد سختی جانبی طبقه روی خود و یا کمتر از ۸۰ درصد متوسط سختی های سه طبقه روی خود است.
ساختمان با طبقه نرم، به ساختمان هایی میگویند که طبقات پایینی آنها سختی بسیار کمتری از طبقات بالایی آنها داشته باشند. این ساختمان ها به دلیل داشتن تعداد زیادی دهانه آزاد در طبقات پایینی در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند.

طبقه نرم پدیده ای است که با برداشتن تیغه ها و دیوارهای یک طبقه از یک ساختمان به وجود می آید که این طبقه در مقابل طبقات بالایی، دارای یکنواختی، نظم و تکرار دیوارها نمی باشد. این امر موجب می گردد که طبقه مذکور درمقابل بارهای جانبی به عنوان ضعیف ترین طبقه، کمترین مقاومت را داشته و عملکردی ضعیف از خود نشان دهد.


دلایل ایجاد طبقه نرم

  1. معمولاً طبقه نرم در طبقه همکف ساختمان های تجاری اتفاق می افتد که ارتفاع ستون ها را بیشتر در نظر می گیرند.
  2. همچنین وجود بازشوهای بزرگ در طبقه همکف می تواند باعث ایجاد طبقه نرم شود.
  3. البته گاهی هم در طبقات میانی، به دلیل کاهش سختی جانبی سیستم باربر، طبقه نرم در طبقه همکف اتفاق نمی افتد.

عواملی که سبب ایجاد طبقه نرم

هر عاملی که سختی جانبی را تحریک کند، قدرت ایجاد طبقه نرم را خواهد داشت.

  • کاربری طبقات
    در بعضی از ساختمان ها ارتفاع بعضی طبقات از بعضی دیگر بلندتر است.با توجه به روابط تحلیل سازه ها، می دانیم سختی ستون با طول آن رابطه معکوس دارد، به طور مثال سختی ستون دو سر گیردار ۱۲EI/L۳ می باشد، مثلا اگر طول ستون را ۲ برابر کنیم، سختی یک هشتم برابرخواهد شد و این یعنی سبب کاهش سختی می شود. پس ارتفاع ستون نیز که گاهی به واسطه تغییر کاربری در طبقات می باشد، روی سختی جانبی اثرگذار می باشد. همچنین در رابطه ای که برای تیر دو سر گیردار بیان شد، دیده می شود که ممان اینرسی مقطع هم با سختی رابطه مستقیم دارد و این یعنی مقطع ستون هم در این سختی موثر می باشد که باید اثر آن با طول ستون باهم بررسی شود.
  • قطع ستون
  • داشتن بازشوهای زیاد در طبقه

شکست ناشی از طبقه نرم ساختمان ‌

‌مقاومت و سختی جانبی از عوامل کلیدی در مقاوم سازی ساختمان‌ها دربرابر زلزله هستند. در ساختمان‌های با طبقه نرم اعضای باربر جانبی یا از اول طراحی و اجرا نشده‌اند و یا کافی نیستند. مقاوم سازی ساختمان‌های با طبقه نرم در برابر زلزله, به موارد ذکر شده می‌پردازد و باعث می‌شود ساختمان‌ها پس از زلزله دچار آسیب کمتری شوند.


حوادث مرتبط طبقه نرم

  1. طبقه نرم و زلزله

تشکیل طبقه نرم

آخرین ویرایش: 1401/05/11

شماره ویرایش: دوم

بيشتر بدانيم

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
مقاله بررسی طبقه نرم در ساختمان هاپیام نظام مهندسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا