دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

عملیات گودبرداری در آینه تجربه

عملیات گودبرداری در آینه تجربه

عملیات گودبرداری در آینه تجربه

 

8

  1. پس از عملیات خاک‌برداری ساختمان مجاور و باقی گذاشتن خاک به عرض حدود ۵/۱متر، چاه‌هایی در پای ساختمان مجاور تا عمق زیر فونداسیون،حفر نموده‌اند.
  2. در قعر چاه‌ها فونداسیون های کوچکی همراه با صفحه زیر ستون احداث نموده‌اند.
  3. ستون‌های فلزی سازه نگهبان را درون چاله‌ها فرو برده و به صفحه زیر ستون متصل می‌نمایند.
  4. مهار بند(عضو مایل) از سر ستون به فونداسیونی که در کف گود قرار دارد متصل می‌شود.
  5. برای کاهش طول آزاد ستون، می‌بایستی ستون توسط عضوهای افقی به عضو مایل متصل شود. لذا اقدام به حفر نقب در بدنه خاک موجود در مقابل ستون‌ها می‌نمایند تا عضو افقی را از آن عبور داده و یک سر آن را به ستون و سر دیگر را به عضو مایل متصل نمایند.
  6. پس از تکمیل عملیات فلزی سازه نگهبان، اقدام به برداشتن خاک دهانه به دهانه و ایجاد  دیوار بتنی می‌نمایند.

 

 

 

ایمن‌سازی یک نمونه خاص

در یک سمت گود،ساختمانی نوساز،۶ طبقه با اسکلت بتنی وجود داشته که قاعدتاً به خاطر داشتن فونداسیون مناسب ، احتمال بروز حادثه،ناچیز ارزیابی می‌شد. ولی با این حال گودبرداری بافاصله یک متری از ساختمان مذکور انجام شد. ولی پس از گودبرداری در کمال شگفتی متوجه شدیم که ساختمان همسایه،فاقد فونداسیون مناسب بوده و تنها در زیر ستون‌ها دارای پی تکی می‌باشد. خاک محل نیز از جنس رس با چسبندگی کم، یعنی برای ادامه کار نیازمند چاره‌ای مناسب بودیم تا از وقوع حادثه‌ای متحمل جلوگیری کنیم.

مکانیسم گسیختگی در زیر این ساختمان با هوازدگی خاک و پوسته شدن و ریزش‌های جزئی شروع‌شده و با خالی شدن زیر پی و دیوارها ادامه خواهد یافت. به زبان ساده‌تر: تا وقتی خاک زیر پی باشد،پی حرکت نخواهد کرد ولی اما از وقتی که زیر پی از خاک خالی شود برای جلوگیری از حرکت خاک تدابیری به شرح ذیل اندیشیده شد.

۱٫ در فاصله بین پی‌ها به تدریج و بک به یک،خاک موجود(به عرض یک متر) با عملیات دستی تراشیده شده و دیواری از جنس بتن مسلح به ضخامت ۲۰تا۲۵ سانتیمتر،با ریشه‌ای حدود۲۰سانتیمتر،در مجاورت خاک زیر ساختمان ساخته شد. البته در انتخاب محل ساخت هر دیوار جدید،سعی می‌شد که هر دیوار در دورترین فاصله نسبت به دیوار قبلی ساخته شود.دیوار مذکور با یک مش آرماتور با سایز۱۲ یا ۱۴ بافاصله ۲۰سانتی متر ساخته شد.

۲٫ پس از ساختن هر دیوار، مهاری مورب با مقطع۲IPE16 در پشت دیوار نصب شد، که یک سر آن در زمین با چاله‌ای که با بتن پر شده بود و سر دیگر آن محکم به دیوار بتنی چسبیده بود و نیروی افقی خاک را جذب می‌نمود، در پشت دیوار نصب شد.

۳٫ بعد از ساختن هر دیوار در دهانه مابین ستون‌های ساختمان همسایه،دیوارهای پای ستون‌ها،که متصل‌کننده دیوار ساخته‌شده قبلی بودند،احداث شدند.در تمام مراحل احداث دیوارها،ترک‌ها و تورم خاک(باد کردن دیواره خاکی) کنترل و ارزیابی می‌شدند.

۴٫ در نهایت پس از ساخت دیوار حائل مذکور،فونداسیون ساختمان ساخته‌شده پشت دیوار را به خوبی مهار نمود تا پایان عملیات اجرایی هیچ‌گونه ترک یا تغییر شکلی در زیر ساختمان مجاور و در درون آن (موزاییک‌های پارکینگ،سفت شدن درها و پنجره‌ها) مشاهده نشد و عملیات به خوبی پایان یافت.

منبع : کتاب نظارت بر ساختمان سازی در آینه تجربه

 

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا