دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
معماری

کف پوش و انواع آن

کف پوش و انواع آن

انواع کف پوش

پوشش کف اتاق در دکوراسیون داخلی از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که کف اتاق را پایه اصلی اتاق می‌نامند. بسیاری از دکوراتورها، دکور اتاق را بر مبنای پوشش کف انجام می‌دهند. هنگام انتخاب پوشش کف باید الگوهای رفت و آمد را نیز در نظر داشت.
به‌طور معمول در مکان‌های پر رفت و آمد از کف‌پوش‌های سخت و بادوام و در جاهای کم ‌رفت و آمد از کف‌پوش‌های تزیینی استفاده‌ می‌شود. انتخاب جنس کف پوش تحت تاثیر فاکتور هایی مثل قیمت، دوام، عایق بندی بر اساس صدا، راحتی و نحوه نگهداری آن است. بعضی از انواع کف پوش نباید پایین تر ازسطح زمین نصب شوند، و در جایی که رطوبت وجود دارد نباید از لمینت و یا چوب های سخت استفاده کرد.


کفپوش چوبی  :
انواع گوناگونی از چوب برای کف پوش های چوبی استفاده می شوند:قطعات باریک و بلند پلانک و یا پارکت.
چوب های سخت معمولا بادوام تر از چوب های نرم هستند. الوارهای اصلاح  شده ظاهر منحصر به فردی دارند و در ساختمان های سبز (متعهدبه محیط زیست) استفاده می شوند.


کف پوش بامبو :

ازگیاه بامبو ساخته می شود و یکی از انواع کف پوش چوب سخت است اگر چه از نظر فنی چوب به حساب نمی آید.بامبو با دوام و دوستدار محیط زیست شناخته می شود و در انواع مختلف طرح ،رنگ و بافت در دسترس است.


کف پوش چوب پنبه درخت بلوط :از یک فرآورده فرعی از چوب پنبه درخت بلوط ساخته می شود. کف پوش های چوب پنبه ای دوستدار محیط زیست شناخته می شوند زیرا پوست چوب پنبه درخت بلوط هر ۹ تا۱۰ سال از بین می رود و به همین دلیل به درخت صدمه نمی شود.کف پوش های چوب پنبه ای هم به صورت کاشی و هم به صورت قطعات باریک و بلند ساخته می شود و می تواند با چسب و یا بدون چسب نصب شوند.


پارکت: پارکت ها کفپوش هایی هستند که جنس آنها از چوب طبیعی درختان می باشد . پارکت را به کف اتاق می چسبانند . پس از خشک شدن چسب، سطح روی آن را ساب و سپس لاک می زنند تا صاف و صیقلی شود . پارکت نسبت به آب فوق العاده حساس بوده و درصورت تماس با آب ، سریعا دچار تورم می شود یا به اصطلاح باد می کند . پارکت در اثربرخورد اشیاء نوک تیز با آن آسیب دیده و خش می افتد و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب خورده و لاک زده شود .


کفپوش های سخت:
کاشی های سرامیکی شامل فرآورده های گوناگون و گسترده ای از خاک رس می باشند که بر اثر گرما تبدیل به قطعات نازکی شده اند که ازآنها در پوشش کف استفاده می شود. انواع مختلف آن شامل کاشی های چینی، کاشی های سفالینهای و انواع دیگر می باشد.
انواع مختلف سنگ های طبیعی به اندازه ها،شکل ها و ضخامت های مختلفی برای استفاده به عنوان کف پوش برش زده می شوند. کف پوش های سنگی معمولا در بتونه ودوغاب شبیه کاشی های سرامیکی چیده می شوند. سنگ مرمر کف پوش سنگی مشهوری است.
تکنولوژی های جدیدی از سال ۲۰۰۴ به وجودآمده اند که باعث شده است کف پوش های سخت توانایی نورانی شدن درزمان نیاز را داشته باشند. این ماده های براق که امنیت لازمه را نیز دارا هستند شامل غشاهای تعبیه شدهLED های شفاف هستند، که بصورت طبقه ای بین شیشه قرار گرفته اند.

موزائیک مرمرنما شامل مرمر و یا سنگ های متراکم دیگری می شود که در دوغاب و زمین چیده می شوند و صیقل داده می شوند تا به یک سطح صاف تبدیل شوند. موزائیک از قطعات زیاد و کوچکی از سنگ تشکیل شده تا یک طرح و یاتصویر را شکل دهد و آنها در مراکز مذهبی و فرهنگی رایج هستند.


کفپوش مرمر:
تا چندین سال پیش کفپوش های مرمر به عنوان نمادی از ثروت و شکوه به حساب می آمدند و نسبت به کفپوش های معمول قیمت بسیار بالایی داشتند، اما در حال حاضر قیمت کفپوش های مرمر در حد متوسطی قرار دارد و نمای لوکس وزیبایی به اتاق می دهد. نمای سنگ پوش های مرمر بسیار آرامش بخش است. مرمر سنگ خنکی است و حرارت را به راحتی جذب نمی کند و در اتاقی با سنگ مرمر اصولا دما پایین می باشدو برای مناطق گرمسیر بسیار مناسب است. از کفپوش مرمر می توان در نقاط مختلف منزل مثل اتاق خواب، پذیرایی، حمام، آشپزخانه و حتی محوطه های خارجی منزل استفاده نمود.


کفپوش پیاده رو:
پیاده روهای جدید معمولا بتنی هستند، درحالیکه سنگفرش، آسفالت، آجر، سنگ، تخته سنگ و به طور روز افزونی کف پوش های لاستیکی بیشترمتداول هستند. مواد اولیه مختلفی وجود دارند که بعضی از آنها بیشتر و بعضی کمتر دوستدارمحیط زیست هستند. راه های چند منظوره که در کنار جاده ها قرار دارند بعضی اوقات ازموادی ساخته می شوند که از بتن نرم ترهستند مثل آسفالت.


آجر:
چهار نوع آجر پوش برای پیاده روها وجوددارد.که هرکدام از آنها نوعی موزائیک کاری است. پیاده روهای آجری در بعضی مناطق شهری پیدا می شود که معمولا برای زیبایی به کار می روند.که  معمولا از ویبراتورهای مکانیکی برای قفل کردن آجرها بعد از این که بر روی زمین گسترده شده اند و یا برای آماده سازی خاک قبل از گسترداندن آجرها استفاده می کند. با این وجود این کارها نیز ممکن است توسط ابزار دیگری انجام شود(مثل چکش های عادی و غلتک های سنگین)، ویبراتور معمولا برای افزایش سرعت به کارمی رود.


سنگ:
تخته های سنگ که به آنها سنگ فرش گفته میشود. در بعضی مواقع در جایی استفاده می شوند که یک منظره جذاب مورد نیاز است، مثل مراکزشهرهای تاریخی. در مناطق دیگر تخته سنگ های بتنی پیش ساخته استفاده می شوند. آنها ممکن است رنگ زده شوند و یا بافت خاصی برروی آنها طراحی می شود تا شبیه به سنگ شوند.


بیشتر بدانیم:

  1. اپوکسی و کاربردها و نکات اجرایی آن
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا