دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مهندس ناظر

بهره برداری غیر مجاز قبل از پایان کار:مالک قبل از اخذ پایان کار از شهرداری حق بهره‌برداری ازملک را ندارد

بهره برداری غیر مجاز قبل از پایان کار:مالک قبل از اخذ پایان کار از شهرداری حق بهره‌برداری ازملک را ندارد

بهره برداری غیر مجاز قبل از پایان کار: مالک قبل از اخذ پایان کار از شهرداری حق بهره‌برداری ازملک را ندارد

چنانچه  مالک ساختمانی بدون دریافت پایان کار از مهندس ناظر اقدام به بهره‌برداری غیر مجاز از ساختمان نماید. حتماً گزارش کار به شهرداری ارائه بدهید و خلاف دارد را علامت بزنید در غیر این صورت هر اتفاقی برای ساکنین آن آپارتمان بیفتد شما به عنوان مهندس ناظر جز ضامنین آن حادثه می باشید.

مطابق با مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان صفحه ۶ بند 24-3-1-22 تجهیزات ناامن و صفحه ۱۷ بند 2-3-22 مسئولیت مالکین در قبال محل سکونت و عدم سکونت در ساختمان نا ایمن اشاره گردیده است .بند 3-2-1-4صفحه ۲مبحث ۴ مقررات ملی ساختمان که به صراحت اعلام نموده است باید ایمنی ساکنان در هنگام بهره برداری تامین شود. چون تا زمان صدور پایان کار این مجوز صادر نشده ساختمان غیرقابل بهره برداری است.

2-2-1-4‌ بهداشت و سلامت مبحث 4 مقررات ملی ساختمان

نباید در دوره‌ی ساخت، بهره برداری یا تخریب بنا، بهداشت وسلامتی مردم تهدید شود و باید در این دوره‌ها از آلودگی و به خطر افتادن منابع و چرخه‌ی حیات پیشگیری گردد. بنابراین لازم است انتظارات زیر برآورده شوند:

الف-‌‌‌ برخورداری ساختمان در حال بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از نور و تهویه مناسب ،

ب‌-‌ نفوذ نکردن رطوبت مزاحم به داخل ساختمان یا فضاها واجزا آن،

پ- وجود نداشتن خطراتی مانند متصاعد شدن گازهای سمی، ذرات یا گازها و تابش‌های خطرناک بر اثر استفاده از مصالح یا جزئیات نامناسب یا مکان‌یابی نادرست ساختمان،

ت- آلوده نشدن آب یا خاک به وسیله ضایعات ساختمانی و فاضلاب،

ث- محدود کردن سطح نوفه یا سروصدای ناخواسته‌ی دریافتی توسط مردم در حدی که از تهدید سلامتی آن‌ها پیش‌گیری شده و امکان کار و فعالیت، استراحت و خواب مناسب برای آن‌ها فراهم باشد.

ج- محدود کردن نورهای ناخواسته و مزاحم،

3-2-1-4 ایمنی در حین بهره‌برداری مبحث 4 مقررات ملی ساختمان

ساختمان، تجهیزات و اجزاء و عناصر آن باید به صورتی طراحی و ساخته شوند که در هنگام بهره‌برداری، ایمنی ساکنان یا استفاده کنندگان و سایر افراد تامین شود. لذا باید شرایط زیر فراهم باشد:

آ- احتمال خطر حوادثی مانند لیز خوردن، سقوط افراد یا اشیاء، برخورد، برق گرفتگی و آتش سوزی یا انفجار به حداقل برسد.

ب- امکان ایجاد حریق یا توسعه‌ی آتش ودود در انطباق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به حداقل تقلیل یابد و در صورت بروز آتش‌‌‌سوزی، اطفاء آن و نجات ساکنین مطابق مبحث یاد شده امکان‌پذیر باشد.

پ- امکان خروج، استتار یا پناه در شرایط بروز سوانح یا جنگ، در انطباق با مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان، برای افراد فراهم باشد.

ت- طراحی و احداث واحدهای مسکونی به نحوی صورت گیرد که حتی‌الامکان از بروز مشکلات امنیتی و دزدی جلوگیری شود.

24-3-1-22 تجهیزات ناامن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان

تجهیزات ناامن شامل هر نوع تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، ظروف محتوی مایعات قابل اشتعال، آسانسور، پله برقی، سیم‌کشی‌های الکتریکی، دستگاه‌‌های گازسوز و سایر تجهیزاتی می باشند که در ساختمان و مجموعه‌ها قرار داشته و در شرایط نامناسبی بوده که سلامتی، بهداشت و ایمنی مردم و ساکنین آن ساختمان یا مجموعه و مردم را به خطر می اندازد.

2-3-22 مسئولیت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان

مالکین یا ساکنین واحدها، خانه‌ها و مجموعه‌های مسکونی در قبال حفظ و نگهداری محل سکونت خود در بهترین شرایط بهداشتی و ایمنی و سلامتی مسئول می باشند و نباید در ساختمانی که از نظر بهداشت و ایمنی با الزامات این مقررات سازگار نیست، سکونت داشته باشند. مالکین یا ساکنین باید ساختمان و قسمت‌های خارجی ملک به جز مواردی که در این مقررات به آن اشاره شده است را مطابق با الزامات این مقررات، نگهداری کنند.

نمونه متن گزارش ناظر بهره برداری غیر مجاز قبل از پایان کار

به اطلاع شهرداری محترم می‌رساند مالک در حال انجام مراحل عملیات ….. می‌باشد و طبق بازدید اخیر به‌عمل‌آمده استاندارد آسانسور به رویت این‌جانب نرسیده است و نرده‌های راه‌پله و بالکن ها فاقد ایمنی لازم می‌باشد و در نما شمالی برخی سنگ ها در گوشه‌ها و پیشانی کار اسکوب نشده است و تعدادی از سنگ‌های سرپوش روی جان‌پناه لق و فاقد ایمنی لازم است و دودکش‌ها و هواکش‌های ساختمان فاقد ایمنی لازم می‌باشد و مالک اقدام به بهره‌برداری غیرمجاز از ساختمان فوق نموده است. درحالیکه این ساختمان فاقد ایمنی لازم جهت بهره‌برداری می‌باشد.لذا خواهشمنداست نسبت به تخلیه ساکنین از این ساختمان اقدامات لازم را مبذول فرمایید. در غیر این صورت در صورت وقوع هرگونه حادثه جانی یا مالی مسئولیت حوادث فوق مستقیماً به عهده شهرداری محترم و مالک خواهد بود. مالک اقدام به جلوگیری از ناظر جهت بازدید ملک می نماید.


آخرین ویرایش: 1402/10/18

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

منبع
مبحث چهارم مقررات ملی ساختمانمبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا