دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

مزیت ها و کاربرد ورق های کانتکس

مزیت ها و کاربرد ورق های کانتکس

مزیت ها و کاربرد ورق های کانتکس

خیزران یا بامبو که در زبان فارسی به آن نی گفته می شود گیاهی چندساله از تیره گندمیان است. به لحاظ اینکه این گیاه به طور طبیعی در آب پرورش یافته ورشد می کند در مقابل رطوبت بسیار مقاوم وتغییر ناپذیر است. مقاومت نی در حالت طبیعی بسیار زیاد است به طوری که بعضی از انواع آن برای داربست تا چند طبقه وانواع دیگر به جای میلگرد در بتن مسلح به کار برده می شود.

کانتکس

کانتکس نام قطعات پیش ساخته ساختمانی می باشدکه از فشرده و بافته شدن نی در کنار یکدیگر و اتصال آن توسط مفتول های گالوانیزه بدست می آید.کانتکس همان ورق های سبک ساخته شده از نی می باشد که از سال ۱۳۳۷ به بازار ایران عرضه شده و اکنون بیش از نیم قرن است که این محصول استفاده شده و امتحان خود را پس داده است.

مزایای کانتکس

-مقاومت بسیار بالا:

دانشگاه صنعتی امیر کبیر برای به دست آوردن میزان تحمل بار کانتکس با ضخامت ۵سانتی متر آزمایش هایی را انجام داده است: تحمل بار گسترده در دهانه یک متر. آزمایشی با سطح گسترده یک متر انجام شد، مقدار خیز و بار شگر به ترتیب ۴۴٫۶ میلیمتر و ۱۰۹۶ کیلوگرم(بیش از یک تن) اندازه گیری شد و در آزمایش دیگر بار به ابعاد ۵*۱۵ سانتیمتر بر پانلی به ابعاد یک متر مربع وارد شد و با توجه به دامنه اندازه گیری، حداکثر خیز برای بار ۸۹ کیلوگرم، مقدار ۱۶٫۶ میلیمتر به دست آمد، در ادامه با افزایش بار تا ۲۰۲ کیلوگرم، پانل دچار شکست شد.

-عایق صوت وحرارت:

پانل های کانکس در مقابل حرارت،عایق بسیار خوبی محسوب می شوند به طوری که ضخامت هر ۵سانتی متر آن معادل ۵/۲سانتی متر پشم شیشه عملکرد حرارتی دارد. کانکس با ضخامت ۵سانتی متر تقریبا با ۲۳سانتی متر آجر فشاری از لحاظ عایق حرارتی برابری می کند.بعلاوه با توجه به اینکه فشار دستگاه طوری تنظیم شده که قطر طبیعی نی حفظ می شود،هوای محبوس در داخل بند های نی نقش عایق صوتی را به خوبی ایفا می کند.

-مقاومت در برابر آتش:

در قیاس با چوب به علت وجود مواد سیلیسی در نی، پانل های کانتکس مقاومت بیشتری در برابر آتش داشته ودر اصطلاح مواد خود خاموش شونده دارد.

-مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی:

مقاومت پانل های کانتکس در برابر پوسیدگی وخوردگی حشرات باوجود خامت طبیعی بسیار بالا بوده ودر هر آب وهوایی قابلیت ماندگاری بسیاری را دارد.

-سبکی:

پانل های کانتکس از قابلیت سبکی برخوردارند وبه این جهت برای دیوارکشی در  مناطق زلزله خیز پرکاربرد هستند.

-سهولت اجرا:

یکی از بزرگترین محاسن کانتکس، کارکرن راحت، برش بسیار ساده ونصب آسان است.به همین دلیل برای کار های اجرایی در مناطق روستایی و دوردست بسیار کاربردی هستند.

-قابلیت پوشش با انواع محصولات ساختمان

قابلیت پوشش کانتکس با محصولاتی نظیر گچ، سیمان، رنگ، کاشی، موزائیک، رومالین، کنیتکس وانواع مشابه دیگر به حدی است که از آن به عنوان رابیتس، دیوار کشی استفاده کرد و روی آنرا با موارد فوق پوشاند.

-ارزانی وزیبایی:

قیمت این محصول در مقایسه با محصولات دیگر بسیار به صرفه است و به دلیل زیبایی طبیعی به منظور استفاده در نما کاربرد فراوان دارد.

سایر کاربردهای کانتکس :

*ساخت انواع اتاقک های سبک، آلاچیق، سقف پارکینگ، کیوسک و…

*ساخت سقف اصلی و سقف کاذب

*دیوارهای داخلی و دیوارهای جداکننده

*دیوارکشی اطراف باغ ها

*حصار اطراف کارگاه های ساختمانی

*پوشش روی دیوارهای خارجی

*دکوراسیون داخلی و پارتیشن بندی

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا