دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

معرفی دستگاهی لیزری جدید برای اندازه گیری پروفیل بستر

معرفی دستگاهی لیزری جدید برای اندازه گیری پروفیل بستر

معرفی دستگاهی لیزری جدید برای اندازه گیری پروفیل بستر

اندازه گیری پروفیل بستر یکی از مسایل مهم در مهندسی هیدرولیک است . وسیله ای مرسوم برای این منظور ،عمق سنج(point Gage ) است. استفاده از عمق سنج به منظور ثبت توپوگرافی بستر در مقیاس بزرگ زمان بر است. در این نوشته سعی داریم شمارا با دستگاه لیزری برداشت پروفیل(    laser bed profiler ) آشنا کنیم.
معرفی دستگاه
دستگاه برداشت پروفیل برداشت لیزری به منظور برداشت داده در کانال های آزمایشگاهی ساخته شده است. این دستگاه قابلیت برداشت پروفیل بستر را در مسیرهای قوسی و مستقیم دارد.این دستگاه به صورت خودکار ،بر روی عرض کانال حرکت کرده و بدون هیچ گو نه تماسی با بستر کانال و با دقت ۰٫۰۰۱ میلی متر تراز رسوب های کف کامال را ثبت کرده و به صورت مختصات سه بعدی در اختیار کاربر قرار می دهد. پس از روشن شدن دستگاه ، نرم افزار profiler bed توسط کاربر فعال شده و سپس اطلاعات مربوط به شبکه بندی برای برداشت داده ها ، تراز صفر و نحوه ذخیره سازی اطلاعات در پنجره های مخصوص طراحی شده در نرم افزار وارد می شود . پس از نمایش پیغام شروع به کار دستگاه ، کاربر می تواند اولین مقطع برداشت داده ها را ثبت کند. در این موقع سنسور لیزری دستگاه در عرض کانال شروع به حرکت کرده و تراز کامل رسوب ها را با توجه به فواصل انتخاب شده توسط کاربر در ابتدای آزمایش برداشت می کند.پس از طی عرض کانال توسط سنسور لیزری و هم زمان با برگشت سنسور به ابتدای عرض کانال ، دستگاه با حرکت طولی به مکان دیگر مورد نظر منتقل شده و برای برداشت مقطع دیگر آماده می شود . هم زمان با برداشت داده ها در مقاطع مختلف ،فرآیند ذخیره سازی اطلاعات انجام شده ، کاربر در هر مقطع اندازه گیری می تواند تراز رسوب های برداشت شده را بر روی صفحه نمایش مشاهده کند. به کارگیری این دستگاه علاوه بر سرعت بخشیدن به آزمایش ها ،دقت نمونه برداری و ثبت اطلاعات را تاحد بسیار بالایی بهبود می بخشد.
مزایای دستگاه برداشت پروفیل بستر لیزری
این دستگاه دارای قالب و جعبه ای بسیار مقاوم و متناسب با شرایط محیطی موجود در آزمایشگاه ها است و قابلیت ایجاد حرکت عرضی تمام خودکار و کنترل شده بر روی عرض کانال با دقت حرکتی ۱ میلی متر و سرعت حرکت خطی ۴ سانتی متر بر ثانیه دارد. دیوارهای جانبی کانال را تشخیص می دهد تا مانع برخورد سیستم های متحرک دستگاه با جدارهای کانال شود. این دستگاه از نظز طول کانال دارای محدودیتی نبوده و برای کانال هایی با طول دلخواه قابل استفاده است. قابلیت حرکت و نمونه برداری بر روی کانال های قوس دار آن هم با انحنای دلخواه از مشخصات بارز این دستگاه است.

برای دسترسی کامل به مقاله بالا روی اینجا کلیک کنید.

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا