دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

معرفی برخی عبارات پر کاربرد در قراردادها ویژه مهندسین

معرفی برخی عبارات پر کاربرد در قراردادها ویژه مهندسین

دانستن  برخی از عبارات پر کاربرد در قراردادها به ویژه  برای مهندسین می تواند بسیار مفید و همچنین می تواند در هنگام عقد قرارداد راهگشا و از  برخی مسایل نیز جلوگیری نماید. در این نوشتار گروه همیار ناظر ه معرفی برخی از این عبارات می پردازد:

  1. اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن هر چند فاحش یا افحش از طرفین بعمل آمد

    این جمله کلیدی که در اکثر قراردادهای معاملاتی به چشم می خورد بدین معناست که: طرفین کلیه اختیارات فسخ قرارداد، از جمله ادعای متضرر شدن را از خود ساقط کردند و دیگر نمی توانند تحت هیچ شرایطی ادعای فسخ کنند حتی اگر این ضرر بزرگ وقابل چشم پوشی نباشد، مثلا بگویند: حق الزحمه این  خدمات را بالاتر از حد عرف دریافت شده است و ا اینکه شامل …..هم می باشد پس قرارداد را فسخ میکنم و…


  2. وجه التزام

    وجه تضمین‌کننده پایبندی طرفین در معاملات است که به صورت شرط ضمن عقد در متن قراردادها ذکر می‌شود. این شرط را می‌توان مجازاتی در نظر گرفت که طرفین معامله در متن قرارداد تعیین می‌کنند تا در صورتی که هر کدام از آنها از مفاد عقد یا تعهد و التزامات پذیرفته شده در عقد تخلف کند، مبلغی را به طرف مقابل بپردازد.

    نکته مهم در شناسایی مفهوم وجه التزام، مسئله شرط بودن در متن قرارداد است. در واقع، وجه التزام نوعی جریمه تاخیر تادیه است که بر اساس شرط ضمن عقد دریافت می‌شود. بر این اساس، واضح می‌گردد که رابطه منطقی دو مفهوم جریمه تاخیر تادیه و وجه التزام عموم و خصوص مطلق است. به این معنا که هر وجه التزامی، نوعی جریمه است که از فرد متخلف دریافت می‌شود؛ اما هر جریمه‌ای وجه التزام نبوده و ممکن است جریمه در قالب‌های حقوقی دیگر دریافت شود.

آخرین ویرایش: 1399/05/08

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1.  راهکارهای مفید برای اصلاح دیرکرد پرداخت حق الزحمه از سوی کارفرمایان
  2. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  3. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  4. مشاوره مهندس ناظر

منبع
احمد ابراهیم زاده وکیل پایه یک دادگستریتحریریه گروه همیار ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا