دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
عمران

معرفی یکی از کتب مرجع خلاقیت و نوآوری_ رشته مدیریت ساخت

معرفی یکی از کتب مرجع خلاقیت و نوآوری_ رشته مدیریت ساخت

معرفی یکی از کتب مرجع خلاقیت و نوآوری_ رشته مدیریت ساخت

مدیریت ساخت یکی از شاخه‌های مهندسی عمران است که به برنامه‌ریزی، هدایت، اجرا، کنترل و مدیریت پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز می‌پردازد. متخصصان و مدیران ساخت، ضمن آشنایی با مهارت‌های فنی و مهندسی مرتبط با فعالیت‌های مهندسی عمران، با استفاده از مهارت‌های مدیریتی موجود در این رشته به هدایت و مدیریت منابع انسانی و مالی در فرآیند انجام پروژه‌ها می‌پردازند.
امروزه مدیریت ساخت در جهت ارتقاء کیفیت و کاهش مدت و هزینه انجام پروژه‌ها و نیز اجرای دقیق طراحی و ساخت سازه‌های مهم مانند پل‌ها، سدها، بنادر و سازه‌های دریایی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ و بسیاری سازه‌های دیگر، نقش مهمی را دارا می‌باشد.
این رشته شامل مجموعه های مدیریت عمومی و دولتی، صنعتی، بازرگانی، مالی و سرمایه گذاری، استراتژیک، سازمان، منابع انسانی، ریسک، کارآفرینی، بازاریابی، کیفیت، اجرایی، فناوری اطلاعات، خلاقیت و نوآوری و در نهایت مدیریت پروژه می باشد.
که در این قسمت یکی از کتب مرجع خلاقیت و نوآوری_ رشته مدیریت ساخت را معرفی می نماییم.

کتاب تفکر ارزشی، راهی به سوی تصمیم گیری خلاق

نویسنده: پرفسور رالف ال. کینی

مترجم: وحید وحیدی مطلق

عنوان کتاب به زبان اصلی:

Value-Focused Thinking: A Path to Creative Decision making، Ralph Keeney، Harvard University Press، ۱۹۹۲

معرفی مختصر کتاب:

تا کنون کتاب های فراوانی درباره تصمیم گیری نوشته شده است. این کتاب ها چگونگی حل مسائل تصمیم را به ما می آموزند. اما از شناسایی فرصت های تصمیم سخنی به میان نمی آورند. ما با مطالعه این کتاب ها یاد می گیریم که چگونه گزینه های موجود را تحلیل کنیم و بهترین آن ها را برگزینیم، اما نحوه ابداع گزینه های جدید را فرا نمی گیریم. تمرکز بر گزینه ها شیوه ای محدود برای تفکر درباره موقعیت های تصمیم است و برخورد آن با مساله تصمیم برخورد منفعلانه و نه پیش دستانه است.

در هر موقعیت تصمیم، ارزش ها اهمیت بنیادی دارند و موضوعیت گزینه ها فقط به این خاطر است که ابزاری برای تحقق ارزش ها هستند. بنابراین در تفکر نخست باید بر ارزش ها تمرکز کرد و نه گزینه هایی که احتمالا آن ارزش ها را محقق می سازند. تفکر ارزشی را به طور خلاصه می توان خلاقیت هدایت شده برای تصمیم گیری دانست. این کتاب با آنچه که تا کنون خوانده اید، کاملا متفاوت است و در آن فرآیند های خلاقانه ای معرفی و تشریح می شوند که باید برای شناسایی مسائل تصمیم، ابداع گزینه ها و تبیین اهداف از آن ها پیروی کرد.

نگاهی اجمالی به محتوای کتاب

این کتاب در چهار بخش مفاهیم، مبانی، کاربردها و نمونه های کاربردی تنظیم شده است و مشتمل بر ۱۳ فصل است:

بخش اول به معرفی مفاهیم اصلی تفکر ارزشی اختصاص دارد. در این بخش با ارائه مثال های گوناگون از تصمیم های شخصی و سازمانی، کاستی های تفکر گزینه ای نشان داده شده است.

در بخش دوم مبانی نظری و ریاضی این رویکرد و چگونگی شناسایی و ساختار دهی اهداف و همچنین ساخت مدل ارزشی یا همان تابع هدف معرفی می شود.

بخش سوم کتاب تحت عنوان کاربرد ها به چگونگی پیاده سازی مفاهیم نظری در عمل می پردازد و در آن روش های آشکار سازی اهداف پنهان و شناسایی فرصت های تصمیم معرفی می شوند. همچنین در این بخش نقش مفید و موثر تفکر ارزشی در جمع آوری اطلاعات، ارزیابی گزینه ها، ایجاد پیوند میان تصمیم ها، بهبود ارتباطات، تسهیل مشارکت چندین ذینفع در تصمیم ها و هدایت تفکر استراتژیک بررسی می شود.

نویسنده در بخش چهارم، ابعاد مختلف کاربرد تفکر ارزشی را در موقعیت های تصمیم در سطوح دولتی و بنگاهی و همچنین در سطح تصمیم های شخصی زندگی نشان می دهد. این بخش شامل مثال های متنوع و بسیار جالبی درباره به کار گیری این رویکرد در تصمیم های مربوط به ماموریت های ناسا، حمل و نقل زباله های هسته ای، تغییرات آب و هوایی و پدیده گرم شدن کره زمین، آلودگی هوا در کلانشهر لس آنجلس، طراحی محصول در حوزه تکنولوژی برتر، مذاکره برای تالیف کتاب و نهایتا تصمیم های مربوط به زندگی شخصی نویسنده است.

مخاطبان اصلی کتاب

مخاطبان این کتاب تصمیم گیران متفکر و افرادی هستند که نقش مشاور تصمیم گیری را در شرکت ها، سازمان ها و دولت ها ایفا می کنند. بنابراین مطالعه کتاب برای چهار گروه عمده بسیار جالب خواهد بود. گروه اول، تحلیل گران و مشاورانی هستند که از طریق ارائه بینش و توصیه به کسانی که مسولیت تصمیم های مهم را عهده دار هستند، امرار معاش می کنند. گروه دوم دانشجویانی هستند که به مطالعه ابعاد مختلف تصمیم گیری تعلق خاطر دارند. حوزه های مطالعاتی این دسته از دانشجویان می تواند شامل مدیریت، سیاست گذاری، روان شناسی، اقتصاد، حقوق، طراحی، فنی مهندسی، و تحقیق در عملیات باشد. گروه سوم افرادی هستند که در سازمان های دولتی یا خصوصی با آن دسته از موضوعات بزرگی دست و پنجه نرم می کنند که جایگاه آن ها فراتر و بالاتر از فرآیند های تصمیم جا افتاده فردی یا سازمانی است. موضوعات یاد شده مواردی همچون زباله های خطرناک، گرم شدن کره زمین، خلع سلاح، تجارب بین المللی عادلانه، و سیاست گذاری درباره قوانین مهاجرت را در بر می گیرد. گروه چهارم نیز کسانی هستند که تصمیم گیری را جالب، چالشی و بر انگیزاننده کنجکاوی می دانند، کسانی که از فرآیند تفکر درباره مسائل سخت و دشوار لذت می برند.

فهرست کتاب:

فصل اول: تفکر درباره ارزش ها

فصل دوم: چارچوب تفکر ارزشی

فصل سوم: شناسایی و ساختار دهی اهداف

فصل چهارم: سنجش میزان تحقق اهداف

فصل پنجم: کمی سازی اهداف با مدل ارزشی

فصل ششم: آشکار سازی اهداف پنهان

فصل هفتم: ابداع گزینه ها برای تصمیم گیران منفرد

فصل هشتم: ابداع گزینه های برای چند تصمیم گیرنده

فصل نهم: شناسایی فرصت های تصمیم

فصل دهم: بینش هایی برای فرایند تصمیم گیری

فصل یازدهم: نمونه های کابردی منتخب

فصل دوازدهم: تفکر ارزشی در بریتیش کلمبیا هیدرو

فصل سیزدهم: تفکر ارزشی در تصمیم های شخصی من

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا