دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
مرجع مهندسین

منع قانونی ارائه برگ پایان کار قبل از صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

منع قانونی ارائه برگ پایان کار قبل از صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

سازمان نظام مهندسی به اطلاع کلیه ناظران محترم می رساند:

نظربه بندهای 19-1-12 و 19-1-14 و 19-1-15 فصل ششم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، الزامیست ناظران پروژه‌های ماده 33 فاز 2 ، از ارائه برگ پایانکار ساختمان قبل از صدور شناسنامه فنی وملکی پروژه تحت نظارت خود خودداری نمایند.

حسن قربانخاني ریاست سازمان نظام مهندسی: آماده صدور شناسنامه فنی و ملکی هستیم. مراجع صدور پروانه ساختمانی، پايان کار صادر می کنند بدون اينکه شناسنامه فنی و ملکی را دريافت کنند.
در ساخت و سازهای با متراژ زير 1500 متر که 68 درصد کل ساختمان ها را به خود اختصاص می دهد نقشه فاز 2 که نقشه داخلی و تاسيسات ساختمان است جدی گرفته نمی شود و عليرغم تاکيد قانونی که بايد 5 ناظر داشته باشد با يک ناظر کار انجام مي شود.
درصد بسيار کمی از ساختمانهای کشور داراي شناسنامه فنی و ملکی هستند. از سال 94 تاکنون کمتر از 100 شناسنامه فنی و ملکی صادر کرديم. بايد مراجع صدور پروانه همکاري کنند و از انجايي که درامد شهرداری ها با تراکم فروشی و تخلفات کسب می شود براي دريافت شناسنامه فنی همکاری نمی کنند.
نظارت بين ساختمانی با متراژ 200 متری تا 200 هزار متری تعريف نشده است در ساختمان 200 متری مهندس ناظر کيفيت قابل قبولی داشته باشد اما در ساختمان با متراژ 200 هزار متری برای افزايش کيفيت نيازمند ناظر بيشتری است.


شناسنامه فنی و ملکی چیست ؟

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی استان صادر می گردد چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی باید در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید گردد.


بندهای 19-1-12 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان:

مجري مكلف است اطلاعات عمليات اجرايي را مرحله به مرحله در دفترچه اطلاعات ساختمان وارد نموده و تائيديه هاي ناظران را در هر مرحله اخذ نمايد. پس از تكميل و تائيد جداول مربوطه در پايان كار دفترچه را به منظور صدور شناسنامه فني و ملكي ساختمان به سازمان استان تحويل دهد.


بندهای 19-1-14 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان:

مجري مكلف است جهت دريافت گواهي پايان كار، شناسنامه فني و ملكي ساختمان صادر شده توسط سازمان استان را در اختيار مرجع صدور پروانه ساختمان قرارداده ومراجع مذكور مكلفند گواهي پايان كار را بر اساس شناسنامه فني و ملكي ساختمان صادر نمايند.


بندهای 19-1-15 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان:

استنكاف از ثبت اطلاعات ساختمان از جانب طراحان، ناظران و مجريان به عنوان تخلف محسوب و توسط سازمان استان قابل پيگرد مي باشد.


آخرین ویرایش: 1399/05/08

شماره ویرایش: دوم

بیشتر بدانیم:

  1. شناسنامه فنی ملکی قبل از پایان کار صادر می شود
  2. شناسنامه فنی و ملکی چیست ؟
  3. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  4. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  5. مشاوره مهندس ناظر

منبع
سازمان نظام مهندسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا