دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
نظام مهندسي

نسخه نهایی مقررات ملی ساختمان

نسخه نهایی مقررات ملی ساختمان

نسخه نهایی مقررات ملی ساختمان

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان این‌که متأسفانه مهندسان مبحث ۱۹ را به‌سختی اجرایی می‌کند، گفت: مهم‌ترین موانع عدم اجرای مبحث ۱۹ تنها اقتصادی نیست بلکه در این مورد با کمبود دانش و عدم تسهیل کار روبرو هستیم. ما در حال حاضر برای مبحث ۱۹ جزییات اجرایی استخراج کردیم تا بر اساس آن بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو اختصاصی با «صما» با بیان مطلب فوق افزود: از سوی معاونت راه و مسکن یک فرصت شش‌ماهه به تولیدکنندگان نمای ساختمان داده‌شده است تا برای بررسی استاندارد محصولاتشان به مرکز تحقیقات راه و مسکن مراجعه کنند.

شکرچی زاده بابیان این‌که مهم‌ترین ابزار قانونی مقررات ملی ساختمان لازم اجرا بودن است گفت: به اهتمام دولت یازدهم مباحث زیادی در مورد افزایش بهره‌وری و کیفی سازی در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان لحاظ شده است.

وی گفت: در برنامه توسعه، رشد اقتصادی ۷ تا ۸ درصدی پیش‌بینی‌شده است، یک‌سوم رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده در برنامه توسعه باید به افزایش بهره‌وری منجر شود. بدین معنا، افزایش بهره‌وری یعنی تکیه به منابعی که داریم که این منابع شامل منابع ملی، فیزیکی و سخت‌افزاری، همچنین نیروی انسانی کارآمد، سرمایه اجتماعی و سرمایه‌های نمادین است.

شکرچی زاده افزود: ۳۰ سال است که برای توسعه فنّاوری‌های نو در تولید مصالح ساختمانی در کشور برنامه‌ریزی‌شده ولی متأسفانه این برنامه‌ها موفق نبوده و باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات مسکن کشور بابیان اینکه کیفیت برخی مصالح ساختمانی که دارای استاندارد اجباری هستند هم رضایت‌بخش نیست گفت: حل این مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی برای استفاده از مصالح بومی بر اساس تولیدات و اقلیم هر منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه اجرای اندک و صرفه‌جویی مصرف سوخت، هزینه کم تولید، آشنایی افراد محلی با شیوه‌های ساخت، حفظ هویت بومی و حذف یا کاهش قابل‌ملاحظه هزینه‌های حمل ازجمله مزایای مصالح بومی است که باید بیشتر مورداستفاده باشد.

شکرچی زاده بابیان این مطلب که استفاده از مصالح نوین بسیار ضروری است خاطرنشان کرد: این ضروریت باید در جهت صحیح انجام گیرد و بسیار هوشمندانه استفاده شود. به‌طور مثال استفاده از مصالح نوین مانند کامپوزیت و آلومینیوم باعث آتش‌سوزی برج سلمان در مشهد، فروریزش ساختمان ۴ طبقه در یزد و آتش‌سوزی در هتل انزلی و … شده است که این مورد باعث شد محدودیت‌هایی در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان و در مبحث سوم داشته باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: در همین خصوص از سوی معاونت راه و مسکن یک فرصت شش‌ماهه به تولیدکنندگان این نمای ساختمان داده‌شده است تا برای بررسی استاندارد محصولاتشان به مرکز تحقیقات راه و مسکن مراجعه کنند.

وی بابیان این‌که ابزار قانونی در اختیار مرکز تحقیقات است یادآور شد: برخی از فناوری‌های نوین ساختمانی فاقد گواهی‌نامه و استانداردهای لازم هستند و در این خصوص مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به دنبال اصلاح برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: افزایش بهره‌وری و کیفیت با بخش‌نامه صورت نمی‌گیرد و نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ و در این خصوص باید مدل‌های ذهنی را تغییر بدهیم و یادگیری جمعی را وارد عمل کنیم. تنها با تفکر تیمی و سازمانی می‌شود به این امر مهم دست‌یافت.

شکرچی زاده در ادامه تصریح کرد: همه ارکان درگیر مانند سازمان‌های مرتبط با بخش‌های بهره‌بردار، مجری، مسئولان نظارتی را باید به‌صورت مجموعه‌ای به مفهوم تازه‌تر «سازمان یادگیرنده» پیش ببریم. تا بتوانیم شاهد پیشرفت‌های متعددی در افزایش بهره‌وری باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران بابیان این‌که متأسفانه مهندسان مبحث ۱۹ را به‌سختی اجرایی می‌کند گفت: مهم‌ترین موانع عدم اجرای مبحث ۱۹ تنها اقتصادی نیست بلکه در این مورد با کمبود دانش و عدم تسهیل کار روبرو هستیم. ما در حال حاضر برای مبحث ۱۹ جزییات اجرایی استخراج کردیم تا بر اساس آن بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خاتمه گفت: امیدواریم تا پایان مرداد سال ۹۶ نسخه نهایی مقررات ملی ساختمان ارائه شود.

منبع : صما نیوز

کانال همیارناظر

جهت عضویت در  مگاگروه  تلگرام همیار ناظر اینجا کلیک نمائید

کانال همیارناظر

بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا