دانلود دستور کار و چک لیست و گزارش و دیتیل بانک اطلاعات مهندسی
تاسیسات برقی

نکات کلیدی کابل کشی و سیم کشی تاسیسات برقی ساختمان ویژه مهندسین تاسیسات برقی

نکات کلیدی کابل کشی و سیم کشی تاسیسات برقی ساختمان ویژه مهندسین تاسیسات برقی

نکات کلیدی کابل کشی و سیم کشی تاسیسات برقی ساختمان

  1. برای كابل ها در هر طبقه دريچه بازديد اجرا شود به اين دليل كه ردگيري و تعويض مدارها در آينده بدون اشكال انجام پذيرد كه اين امر در مقررات ملي مبحث 13 بند 4-1-4 ذكرشده است.
  2. كابل هایی كه محل عبور آنها قدرت و فشار ضعيف بر روي سيني مي باشد دقت شود كه بين آنها ديواره ی جدا كننده باشد كه اين امر در مقررات ملي 13-6-2-12 ذكر شده است.
  3. رايزر برق و رايزر مكانيك از هم تفكيك شده باشند.
  4. بر طبق مقررات ملي بند 15-2-3-3-5 از داكت آسانسور براي برق استفاده نشود
  5. ارتفاع پريزها در آشپزخانه بررسي شود كه براي لباسشويي 70cm ،براي اجاق گاز 30cmو براي هود 180cm در نظر گرفته شده باشد (جايگذاري شده باشد). ارتفاع 30 سانتيمتري پريز اجاق گاز جهت عدم مجاورت پريز با فر اجاق است.
  6. كليد و پريز به كار رفته در آشپزخانه در اطراف شير گاز حداقل cm 10 از شير گاز بالاترباشد.
  7. فاصله پريزها از هم حداكثر 3 متر باشد البته به جز در نظر گرفتن فضاي پنجره ها و درهاكه اين امر در مقررات ملي 13-9-1-1-2 ذكر شده است.
  8. پريزها در يك اتاق از يك مدار تغذيه شوند كه اين در مقررات ملي 13-9-0-6 ذكر شدهاست و بدين وسيله خطرات استفاده افراد به اطلاع به هنگام قطع يك مدار كاهش مي يابد.
  9. سيم هاي افشان يا قلع اندود شده باشند يا در آنها از سر سيم استفاده شود. اين كار باعثمي شود كه رشته سيم ها به طور كامل زير پيچ قرار گيرند و از قطعي آنها جلوگيري شود كه اين امر در مقررات ملي 13-6-2-14 ذكر شده است.
  10. پيچيدن سيم ها به دور هم براي ايجاد اتصال الكتريكي و عايق بندي محل اتصال با نوارچسب الكتريكي طبق مقررات ملي 13-6-2-16 ممنوع مي باشد بررسي شود كه اين كارانجام نشده باشد.
  11. سيستم ارت در روشنايي، پريز و كولر طبق مقررات ملي 13-9-0-7 الزامي مي باشد.
  12. عمق كانال كابل فشار ضعيف در محوطه 70 سانتيمتر مي باشد.
  13. عرض كانال حفاري شده بايد 50 سانتي متر بوده و به ازاء دو رشته كابل اضافه 10 سانتی متر به عرض كانال اضافه شود.
  14. قبل از انجام كابل كشي نسبت به تسطيح كانال و پاک سازی نخاله ها اقدام شود.
  15. از پيچ و تاب و نوسان كابل در كانال جلوگيري شود.
  16. در صورتي كه دو كابل هم ولتاژ در داخل يك معبر برده شود حداقل فاصله بين آن ها 10سانتي متر و در صورتي كه هم ولتاژ نباشد 30 سانتي متر مي باشد.
  17. در هنگام كابل كشي ابتدا 10 سانتي متر كف كانال ماسه بادي و بعد از خوابانيدن كابل 10سانتي متر روي آن ماسه بادی و بعد در هر متر 10 عدد آجر و سپس روی آن نوار هشداردهنده و در آخر كانال را از خاك سرند شده مازاد مسير پر می كنيم.
  18. در عرض معابر كه در معرض عوامل زنگ زدگي و خوردگي و يا نياز به استحكام مكانيكی بالا می باشيم از لوله فولادی گالوانيزه داغ استفاده گردد، در اين حالت درصد سطح مقطعاشغال شده براي يك رشته كابل بايد 55 %قطر لوله باشد.
  19. ارتفاع نصب كليد و پريزها و … از كف تمام شده به قرار زير می باشد:
    1 -ارتفاع نصب كليد 110 سانتي متر
    2 -ارتفاع نصب پريزها بطور عمومي حداقل 30 سانتي متر
    3 -ارتفاع نصب پريزهاي پاركينگ، آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي 110 سانتي متر
    4 -ارتفاع نصب آيفون 150 سانتي متر
    5 -ارتفاع نصب كليد كولر 140 سانتي متر
    6 -ارتفاع نصب چراغ هاي ديواري حداقل 220 سانتي متر
    7 -ارتفاع نصب تابلوهاي برق توكار يا روكار از محور افقي آن 160 سانتي متر
    8 -ارتفاع نصب جعبه تقسيم هاي توكار يا روكار 220 سانتي متر
  20. هچنين نكات ذيل رعايت گردند:
    1 -كليه سيم ها از نوع افشان NYAF مي باشد.
    2 -مي بايست حتما سر سيم لحيم شود و يا از سيم مسي استفاده شود.
    3 -چراغ هاي فلورسنت مي بايست حتما مجهز به خازن 9 ميكرو فاراد باشد.
    4 -تأمين برق هود آشپزخانه (فن و روشنائي هود) از طريق انشعاب از پريز برق اجاق گاز(30cm=H (خواهد بود كه پريز مربوطه در ارتفاع 70 سانتي متري و انشعاب جهت هوددر ارتفاع 170 سانتي متري از كف تمام شده خواهد بود.
    5 -پيمانكار موظف است كليه نقشه هاي برقي را با نقشه هاي تأسيسات و معماري مطابقتداده و كليه اجناس مصرفي را پيش از تهيه و نصب به تأييد كارفرما و دستگاه نظارتبرساند.
    6 -ارتباط الكتريكي كليدهاي تبديل به طريقه استاندارد (فاز در كليد و ارتباط دو كنتاكتمشترك تبديل به هم و نول در سر پيچ) انجام مي گيرد.
    7 -طبق مقررات ملي 13-9-0-3 مدار روشنايي و پريز از هم بايد از هم تفكيك شده باشند.امكان اتصالي و قطعي در پريزها زياد است ممكن است اين قطعي روشنايي را نيز قطع كند.

برخی نکات اجرایی سیم کشی

  1. در اطراف هود آشپزخانه و محیطهایی كه درجه حرارت محیط از 55 درجه سانتیگراد تجاوز میكند، باید از سیمهای نسوز و مقاوم در برابر حرارت و در داخل لوله های فولادی معمولی یا نرم، استفاده شود.
  2. سیمها نباید به داخل چراغها، لوازم یا دستگاههایی وارد شود كه به علت انتقال حرارت در شرایط عادی كار ممكن است، سبب تجاوز دمای هادیها از مقادیر منظور شده در محاسبه سطح مقطع بر اساس جریان، گردد.
  3. اتصال سیمها به یكدیگر باید در داخل جعبه های تقسیم انجام شود و باید به وسیله ترمینال یا اتصال نوع شاخهای پیچی، انجام شود.
  4. سیمکشی روکار با استفاده از سیمهای چندلا (مانند بندهای پلاستیکی) و بستهای میخی یا میخ معمولی، اکیداً ممنوع است. برای کابلکشی روکار، فاصلهای كه به علت استفاده از بستهای ریلی یا دو تكهای بین كابل و دیوار (یا سقف) ایجاد میشود. باید در گوشهها (داخلی و خارجی) با نصب دو عدد بست به فاصله ده سانتیمتر از طرفین گوشه، دقیقاً حفظ و رعایت گردد. در این نوع کابل‌کشی، كابلها باید در برابر تابش مستقیم آفتاب دارای نوعی حفاظ باشند.
  5. از سیم و کابلهای مخصوص زیر گچی، تنها در مواردی میتوان استفاده نمود که طول انشعاب از محل سیمکشی تا محل مصرفکننده (مانند چراغ) بیش از 5/1 متر نباشد. در سایر موارد استفاده از این نوع هادی در تأسیسات، اکیداً ممنوع می‌باشد.
  6. لوله ها و پوششهای فلزيِ سیمهای عایق‌دار، نباید به عنوان سیم خنثی (N) یا سیم حفاظت (PE) مورد استفاده قرار گیرد.
  7. پوشش سیمها برای مصارف مختلف، باید به رنگهای متفاوت باشد. لیكن برای یك نوع مصرف همچون سیمكشی سیستم تلفن و مانند آن، رنگ پوشش سیم در تمام ساختمان باید یكسان انتخاب شود؛ بهگونهای كه تغییرات و تعمیرات بعدی به سهولت انجام پذیرد.

برخی موارد تخلف سیم کشی

بعضی از برقکاران به نکات اجرایی سیمکشی توجه نکرده و تخلفاتی را در پروژه انجام می دهند که رایج ترین ها را زیر ذکر می کنیم

  1. خط پریز و روشنایی به صورت مشترک
  2. هادی حفاظتی و خنثی مشترک
  3. خنثی کمکی

1- خط پریز و روشنایی به صورت مشترک

در این حالت اکثراً از سه سیم با سطح مقطع 5/2 میلی‌مترمربع برای تغذیه پریز و روشنایی به صورت مشترک استفاده میشود. این تخلف بیشتر در خطوط آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام و یا پریزهای همسطح روشنایی اتفاق میافتد.

نحوه شناسایی:

فرض کنید خط روشنایی سالن مد نظر باشد، ابتدا کلید مینیاتوری مربوط به خط روشنایی سالن قطع می‌گردد و در پریزها سشوار یا لامپ تست قرار می‌گیرد. در صورتی‌که پریزی برقدار نباشد، به احتمال زیاد روی خط روشنایی سالن قرار گرفته است. این مورد باید برای تمامی خطوط روشنایی و پریز چک شود.


2- هادی حفاظتی و خنثی مشترک

در این حالت اکثراً دو سیم با سطح مقطع 5/2 میلی‌مترمربع برای سیم خنثی و هادی حفاظتی و دو عدد فاز کشیده میشود و یکی از فازها برای خط روشنایی و فاز دیگر برای خط پریز در نظر گرفته میشود.

نحوه شناسایی:

در صورتیکه در لوله های تابلوی واحد (تابلوی مینیاتوری) 4 یا 5 رشته سیم وجود داشته باشد به احتمال زیاد در حالت اول از سیم خنثی و هادی حفاظتی مشترک و در حالت دوم از سیم خنثی مشترک استفاده شده است.
توجه شود برای مشخص نشدن این عیب امکان دارد از سیم خنثی انشعابی جهت سیم خنثی دیگر گرفته شود تا در تابلو مشخص نباشد. در این حالت حتماً باید سیم را کشیده شود تا در صورت وجود اتصال، محل اتصال باز شود.


3- خنثی کمکی

در کناف از سیم خنثی کمکی پریز استفاده میکنند. در این حالت سیم خنثی پریز به روشنایی وصل می‌شود.
نحوه شناسایی:
در صورتیکه سطح مقطع سیم در مکان نصب چراغ به عنوان مثال برابر 5/2 میلیمترمربع باشد و سطح مقطع فاز آن 5/1 میلی‌مترمربع باشد، احتمالاً از سیم خنثی پریز استفاده شده است

آخرین ویرایش: 1401/10/15

شماره ویرایش: دوم


بیشتر بدانیم:

  1. فرم ها و چک لیست هاي ضروري براي مهندسین ناظر ،طراح و مجری
  2. محاسبات سرانگشتی ویژه مهندسین عمران
  3. مشاوره مهندس ناظر

 

منبع
fanfarazسازمان نظام مهندسی استان تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا